Mest effektivt? Trav el galopp?

B

BJÖRKIS

Har hamnar i dispyt med granntjejen om vilken gångart som är mest efftektiv vad gäller uppbyggnad och konditionshöjande för häst. Jag anser att alla gångarter har sina fördelar, eftersom jag håller på med galopp anser jag att canter (långsam arbetsgalopp) långsamt och länge är ett ypperligt sätt att konditionsträna på, lågintensivt med ca 200 meter fartlek (högre tempo) har gett mig uthålliga och starka hästar som klarar av den påfrestning som sporten faktiskt kräver.
Granntjejen däremot anser att man hellre ska trava på i friskt tempo ett par kilometer istället, men jag vill få det till att galoppen är mer skonsam för hästen.
Någon får gärna uttala sig om vad ni anser, alla har vi ju olika uppfattningar helt klart. Blev därför nyfiken på vad ni andra tycker.

Sv: Mest effektivt? Trav el galopp?

Har också hört att galoppen är skonsammare. Skritt på skogsstigar och upp o ner för backar ska ju också vara bra för kondition.

Jag använder mig väldigt mycket av skritt i alla sorter, stigar, klättring, upp och ner, höger vänster, allt möjligt.
Det ger hästar som är säkra på foten och har suverän balans och styrka, effektivt på unghästar som behöver balanseras.
Men frågan handlade inte om det, Det är inte så att jag vill ha råd på något sätt, blev bara nyfiken på hur andra upplever effekterna av trav och galopp ut träningssynpunkt. Varför är det ena bättre än det andra? Det finns ju många uppfattningar om vad som är bäst.

Eftersom pulsslagen är högre vid galopp än trav förstår inte jag hur trav kan vara mer effektivt konditionsmässigt :confused:

Dessutom sliter traven mer och man skall ju antingen skritta eller galoppera uppför en backe om det skall ge effekt.

Skritt och galopp skulle jag använda mest. Jag upplever traven som en väldigt "knepig" gångart, som vi i Sverige har en tendens att använda alldeles för mycket. Galoppet har en naturligare rull, det är lättare för ryttaren att avlasta en häst i galopp och jag inbillar mig att lite snabbare galopp inte är lika "skadligt" som en snabb och hafsig trav.

Det här är dock bara lösa spekulationer från min sida.

Rufsan. skrev:
man skall ju antingen skritta eller galoppera uppför en backe om det skall ge effekt.

Varför får de travtränare som kör sina hästar i backe ofta väldigt bra resultat om ovanstående är sant?

"lånar knapp"

Nu är jag inte ute efter att konditionsträna min häst för höga prastationer, men kan ge ett exempel på hur vi tränade hästarna som skulle göra karl den 12es ritt genom europa. Carolus rex revivat.

Upplägget var på 5-6 månader och bestod av intervall träning i trav de första månaderna.

ex vecka 1: trav 5 minuter, skritt 10 minuter x 5 ggr
vecka 2:trav 5 min, skritt 5 minuter mellanx5 ggr
vecka 3. trav 10 min 5 min skritt x 5 ggr
osv med 5 min påökning på traven varje vecka, tills du var uppe i 25 min trav med 5 min skritt mellan x 5 ggr

succesivt lades en del av travpassen på kortare sträckor asfalt för att stärka hovare o benstruktur.

sista månade lades galopparbete utöver tarven in på banvall med djup sand, först galopp 500 meter i 30s tempo x 3ggr.

500m 30s tempo x 5 ggr

500m i 25 s tempo x 5 ggr osv

sista 2 veckorna var det 15 sek tempo på 500 meter.

Detta gav helt klart atletiska resultat, K1 hästarna blev bara snyggare o snyggare i kropparna. Temperamentet därefter.

Givetvis räknades ordentlig vila in för varje enskild häst.

Men resultatet var helt klart godkänt o alla hästarna klarade av prestationerna, de små olyckor som skedde hade inget med kondition o uthållighet att göra.

Att träna hästen i den gångart den känns mest läpad för är ju väl det mest logiska, båda ger samma resultat.

Men håller med att galoppen är mer avlastande för hästen och markant mer pulshöjande, men båda gångarterna kan ge samma flås, fast det tar olika lång tid.

Håller helt och hållet med dig i ditt inlägg, men granntjejen envisas med sin trav, det är inte min häst som rids på det sättet så jag lägger mig inte i, ville bara veta varför hon använde sig av så mycket trav. Ska skriva ut dessa inlägg som kommit in och be henne läsa igenom det som står skrivet, för helt klart håller de allra flesta med om att galoppen är mer skonsam och behaglig för hästen, och dessutom är effektivare konditionsmässigt.

Jag tackar för era svar, ska bli kul o se vad hon säger.

Jag har aldrig påstått att traven skulle vara bättre än galopp när man vill öka konditionen på sin häst, jag skulle inte använda mig av den metoden, som jag skrivit ovan, du måste missuppfattat mitt inlägg. Jag cantrar hellre mina hästar än travar för mycket, men visst blir det några kilometer varje dag, men för mig ska då traven vara balanserad och inte alltför snabb.
Och i backen som går upp och ner (tar ca 20 minuter att komma upp till toppen) skrittar jag alltid, finns inte en chans att kunna trava så kuperad är terrängen, men säkra på fötterna, ja, det är de.

TooFatToFly skrev:
Varför får de travtränare som kör sina hästar i backe ofta väldigt bra resultat om ovanstående är sant?

Det beror väl på vad man är ute efter? Jag vill inte ha en travhästs muskler på en ridhäst...

Galopp som som konditionshöjjare vet jag inte om, men det låter vell rimligast att det är den gångart som ger mest i konditionsväg.

Om man ser till ryggverksamhet och muskelverksamhet i ryggen så förhåller det sig som så att i traven så är ryggrörelserna i princip obefintliga, hästen använder sig i princip enbart av muskler, den låser alltså ryggraden mkt effektivt i trav.

I galoppen däremot så rörs ryggraden en hel del + att musklerna aktiveras också. Dessutom får man en mkt mer välutvecklad bukmuskulatur av galopp än av trav.

Nej men det får du knappast av att bara trava i backe. Lika lite som man förstör hoppningen om man rider dressyr.

Det intressanta är VARFÖR hästar blir så mycket bättre efter backträning. Kan det möjligtvis vara så att konditionen förbättras??

Men att man ska undvika backar har väl ingen sagt..? Det är väl traven kontra galoppen som diskuterats, att galoppen är i alla fall för en ridhäst mer givande än trav.

Hmm, konditionshöjning och konditionsväg/förbättring är för mig samma sak, strunt samma.
Jag är mycket medveten om att hästen flitigt använder sig av sin bukmuskulatur vid galopp, jag är galopptränare. Och många galoppörer har en väl synlig "magruta" när de är i form, det går inte att missa.

Mina hästar cantrar ordentligt varje dag när de är iordning så att de aktivt använder sin rygg behöver jag ingen upplysning om.

Inlägget startade jag för att se hur många som höll med mig om att galopp är mer behagligt än trav för hästen.

I mitt ursprungsinlägg svarade jag Rufsan om att ifall man vill ha effekt i backe ska man använda skritt eller galopp. Därav min kommentar med travarna och svaret till dig som du ju grundade på mitt svar till Rufsan. (Oj nu blev det invecklat).

Vad jag ville få fram var alltså att det är bevisligen inte bara skritt och galopp som ger effekt utan även trav.

Det tror jag också. Men fortfarande, jag ville bara inflika att trav ger också effekt, inte bara skritt och galopp.

Självklart är inte traven helt utan verkan! Det vore väl totalt orimligt.

Vi brukade faktiskt galoppträna våra travare i backarn också. Just för att det tränar lite andra muskler och hästarna får en mer allround-styrka. Och att pulsslagen ligger högre i galopp och på så sätt ökar kondition och ger hjärtat en genomkörare.

Jag tränar inte särskilt mkt kondition på min häst, rider mest dressyr. Men jag märkte en avsevärd skillnad när jag ett tag slutade galoppera under dressyrpass och endast red i skritt och trav. Vi galopperade bara lite då vi red ut. Och hästens kondition sjönk rejält. Nu när vi galopperar igen så har konditionen återkommit.

Självklart! Jag tror också att galoppen är mer effektiv. Det jag reagerade på var som sagt (börjar bli tjatig nu känner jag) Rufsans inlägg att man skulle använda skritt eller galopp för att få effekt.

*lånar knapp*
har hört att traven är jobbigare än galopp men ja vet inte säkert :angel:

Liknande trådar

Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 765
Senast: banani
·
Western Står just nu i ett dressyrstall och har insett mer och mer att jag är mer formad av mina åtta år på westernstall (mer än hälften av mina...
Svar
13
· Visningar
2 036
Senast: Pilo
·
Distans På ett annat hästdiskussionsforum kom åsikten om att mängdträningen skall ske i galopp upp. Jag har alltid fått höra att mängdträningen...
Svar
1
· Visningar
1 053
Senast: Stopek
·
M
Träning Hästen som jag rider nu är en skogsmulle. Funkar bra att rida ut i sällskap och kan alla gångarter men den kan bara skritt och trav på...
Svar
3
· Visningar
773
Senast: mala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama