mest diarreframkallande?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare fnorr
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 942
F

fnorr

utan att veta ngn bakgrund om hästen och om man utgår från att följande foder är av god kvalitet............vad skulle kunna orsaka den "lösaste" avföringen

Krafft grund

Hel havre

Krafft lusernhack

Blött gräs ute denna tid på året

Sv: mest diarreframkallande?

Det blöta gräset men även lusernhacket om den inte tål proteiner.

(Min egen får rännskita av havre... resten av listan tål hon bra).

Gräset tänker jag på i första hand. Men allting beror ju på också... Är hästen van vid alla dessa foderslag och har det gjorts några förändringar i foderstaten? Om den t ex plötsligt släpps på blött gräs igen är det troligen DET som orsakar lös mage... Om den nyligen ökats kraftfoder (havre, Grund) så är det mer sannolikt att det är där problemet ligger. osv.
Och mängden kraftfoder spelar in också.

avsaknaden av ordentlig mängd grovfoder..

blött frostskadat gräs är inte att räkna som någon bra grovfoderkälla, och om du inte ger flera kilo lusern (1,4 kg lusern/100 kg häst) så är det där du har problemet..

ge hästen bra grovfoder så ska du se att det går över..

Det blöta gräset men även lusernhacket om den inte tål proteiner.

(Min egen får rännskita av havre... resten av listan tål hon bra).

delvis knapplån

Havre innehåller också proteiner men jag vet inte om de blir dåliga i magen av proteiner. Jag tror inte det men är inte säker.

Vår minsta ponny har varit bra i sin mage länge. Men de senaste dagarna har han varit ganska lös i magen. Jag har inte ändrat på någonting. Men jag tror att han äter något i hagen. Det är en del gräs kvar och massor av annat som han nog stoppar i sig. Det har ju varit ganska kallt nu. Jag vet inte om kylan spelar någon roll för lösa magen. Han går i sällskap med min fånghäst så han går ej på gräs när det är fruset.

avsaknaden av ordentlig mängd grovfoder..

Jag såg inte detta när jag skrev mitt.
Men det kan nog vara så i alla fall för min lille ponny. Det är möjligt att det finns mindre kvar i hagen än vad jag har trott. Jag ska börja öka på höet.
Obs han får hö, betfor och lusern så det är inte någon risk att han får lite mat om ngn skulle börja oroa sig men det kan ju vara så att det blir för lite grovfoder i magen.

Jag såg inte detta när jag skrev mitt.
Men det kan nog vara så i alla fall för min lille ponny. Det är möjligt att det finns mindre kvar i hagen än vad jag har trott. Jag ska börja öka på höet.
Obs han får hö, betfor och lusern så det är inte någon risk att han får lite mat om ngn skulle börja oroa sig men det kan ju vara så att det blir för lite grovfoder i magen.
ja, prova det, kan ju vara så att han äter för mycket dåligt gräs.. lycka till iallafall :) hoppas att det löser sig.. eller slutar vara löst menar jag :idea:

Fruset gräs, mkt kallt gräs är...................aj aj aj för magen.

den har just kommit från frankrike, all mat är ny mat......

Då är det troligen miljöbyte, flyttstress, ny mat - allt i kombination.

Brukar själv ge nya hästar ett tag på bara grovfoder, till dess att magen är helt OK. Därefter introducera ett fodermedel i taget.

Då är det troligen miljöbyte, flyttstress, ny mat - allt i kombination.

Brukar själv ge nya hästar ett tag på bara grovfoder, till dess att magen är helt OK. Därefter introducera ett fodermedel i taget.

Jag håller med dig helt o hållet. Jag skulle också ge enbart grovfoder första veckorna och samtidigt låta hästen "vara" och smälta sin nya miljö.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
646
Senast: Linda_A
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 159
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 872
Senast: Fazeem
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 206
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka