honung
Trådstartare
Jag är medveten om att väldigt många inte sett netflix nya serie Messiah men/och den här tråden tänker jag mig en diskussion både om serien och som en diskussion med frågeställning utefter den springande punkten i seriens grundtanke - vad skulle hända om Gud plötsligt uppenbarar sig i världen i fysisk kostym som en Messias? Det innebär att det kommer finnas spoilrar om serien i tråden så har du inte sett den eller kan inte eller inte är intresserad av att se den så ska du nog backa ut från tråden så som jag tänker mig dess utveckling och diskussion. Jag förväntar mig en god ton, jag vet att ämnet är extremt provokativt för somliga, jag vill bara ha ett hypotetisk teoretiskt samtal i ett ämne jag finner intressant. Det handlar inte diskussion om du tror på gud eller inte, handlar inte om att ställa en religion mot en annan, bara om - "vad tror du skulle hända?"
Om serien som ju är en dramaproduktion så finns det ju många saker möjliga att diskutera utefter den, men vad gäller grundfrågan för diskussionen, så tror jag att skulle uppenbarandet av en ny Jesusfigur, som uppmanar till gränslös fred, godhet och åtlydelse till Gud och dessutom utför mirakel, så skulle jag tro att denna Messias skulle ha hamnat i en långt mer våldsam och aggressiv och hotfull attityd och galenskap än vad Jesus mötte på 'sin' tid när det oerhört grymma romarriket var stormakt. Jag tror nästan inte det vore möjligt för denna hypotetiska gud att uppenbara sig som människa i den värld vi lever i idag. Eller, vad tror ni?
Om serien som ju är en dramaproduktion så finns det ju många saker möjliga att diskutera utefter den, men vad gäller grundfrågan för diskussionen, så tror jag att skulle uppenbarandet av en ny Jesusfigur, som uppmanar till gränslös fred, godhet och åtlydelse till Gud och dessutom utför mirakel, så skulle jag tro att denna Messias skulle ha hamnat i en långt mer våldsam och aggressiv och hotfull attityd och galenskap än vad Jesus mötte på 'sin' tid när det oerhört grymma romarriket var stormakt. Jag tror nästan inte det vore möjligt för denna hypotetiska gud att uppenbara sig som människa i den värld vi lever i idag. Eller, vad tror ni?