Mera Visual basic

L

lill_flesky

Någon som är duktigt på programmering? Kan ni kika igenom min kod:

Private Sub rätta_Click()

Static poäng As Integer
Dim bild As Integer


poäng = 0
bild = bild + 1

If Text1.Text = ImageList1.ListImages(bild).Tag Then
Image1.Picture = ImageList1.ListImages(bild).Picture
rättfel.Caption = "Rätt"
poäng = poäng + 2
ElseIf bild = 10 Then
Form2.Show
Form3.Hide
Else
rättfel.Caption = "Fel"
poäng = poäng - 1
bild = bild - 1
End If


aktuell.Caption = poäng

End Sub

Det kommer alltså fram en bild när man startar, och om man skriver rätt svar (Bildens Tag i Imagelist) så ska det står "Rätt", man ska få 2 + och så ska den byta till nästa bild.
Får man fel så ska den stå kvar på samma bild men det ska stå "fel" och så ska man få -1 poäng.
När det har gått 10 bilder ska den gå till poängsidan.

I alla fall så vill den inte byta bild? Någon som kan se vart jag har gjort fel, jag gör det inte :confused:
 
Kanske ska lägga till att den visar "rätt" och lägger till 2 + poäng om man skriver rätt men ändrar inte bild och om den är fel så gör den det den ska...
 
Jag vill inte vara otrevlig, men varför frågar du här? Det finns ju massor av forum för VB, där chansen att du får hjälp är mycket större.

/Soapbubble
 
du råkar inte ha adressen till något av de ställena? Jag har nämligen ingen aning om vart man hittar VB forum, ingen lust att leta heller :)
 
Jag minns inte vilka forum jag läste när jag programmerade VB. En snabb sökning på google gav denna svenska sida

Fast jag rekommendar att du gör en seriös sökning efter engelska forum, om du verkligen vill ha hjälp. De forum jag fick mest hjälp av var på engelska.

/Soapbubble
 
Läste du sidan jag rekommenderade dig sist? Där stod det att "Note You must use the Set statement when assigning an image to a Picture object."

Jag tycker du ska prova:
Set Image1.Picture = ImageList1.ListImages(bild).Picture

/Soapbubble
 
Ja den läste jag, tack för den föressten :)

har också hittat en lösning på mitt problem här, ändrade lite i villkoret så funkade det :idea:
 
Var det fel i villkoren? Det hade jag aldrig gissat.
Programmet gick ju bevisligen i rätt if-sats och ökade antalet poäng om det var rätt.

/Soapbubble
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp