mera muskler över rumpan

I

Isidor

hej jag har en häst som jag skulle vilja ha mera muskler över rumpan på vad ska man ge då ????
 
Jag tror inte att det finns ngt speciellt foder för speciellt rumpan ;)
 
ryggningsövningar, rygga i form i svagt uppförslut, studshoppning över låga hinder, stärker rygg och rumpa.
Muskler kan man inte fodra fram!
/TIGERHEART
 
det förstår jag med att man inte bara kan fodra fram muskler. men det finns väl foder sorter som kan hjälpa musklerna på väg sen träning på det ?
 
En korrekt uträknad fodestat anpassad efter hästens individuella behov är den bästa medicinen (förutom träning såklart!) för att bygga muskler.

Det går inte att säga exakt hur du ska fodra om du inte har en höanalys och en beskrivning (bild?) på hur hästen ser ut nu.
 
Nja, faktiskt behöver hästen ha ett ok rörelsemönster. Jag har hävdat precis som du att rätt foder ger muskler, bara hästen kan röra sig i ordentlig hage osv. Den här är undantaget (säkert finns det fler som jag inte kommer på nu, men den här har jag stött på nyligen).

Han är stor och rätt valpig, dessutom inte så noga riden. Han har inte lärt sig hur han ska göra med benen för att inte "krocka", och istället för att vinkla ihop sig så har han spänt iväg bakbenen som rör sig mycket, eftersom frambenen inte hinner iväg. Hästen är bra musklad i övrigt, men rörelsemönstret gör att han inte använder musklerna upptill på rumpan.
 
Om din häst inte hinner flytta frambenen, utan "krockar ihop" med fram och bak, så kan det bero på skoningen. Man kan skynda på framsteget med en kortare tå, halvrunda, tåriktade, tvärtåade eller bakvända skor. Du kan även sakta ner baksteget genom att förlänga traktarmarna. Sen kan det naturligtvis bero på ridning och mognadsgrad, men med rätt skoning kan man hjälpa dem mycket.
 
Det är fysiologiskt närmast omöjligt att bygga muskler enbart med fodring. Man måste använda musklerna för att de ska byggas upp. Men med styrketräning och lite mer protein i foderstaten än den behöver utan träning så blir det mer muskler.
 
Det är inte min häst, utan en häst som en kompis precis fått hem. Det var tränaren som konstaterade att han rörde sig så och därför inte musklade sig.

Jag ska tipsa om skoningsändring!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår labbe stinker i rumpan. Har läst om analsäckar men han visar inga såna syntom. Han varken slickar sig eller åker kana på rumpan...
Svar
13
· Visningar
973
Senast: Sannnu
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
395
Senast: Elo
·
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
930
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
483

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp