mera foderstatsfrågor...

Lilla_Gubben

Trådstartare
Farligt att vara hemma och sjuk, då hinner man med massa funderingar...
När jag tittar på mina uträknade foderstater, så ser jag att det är väldigt överskott på selen, vad är risken med det (enligt programmet ligger vi fortfarande inom OK).

Sen, vad är risken med för lite protein? Tyvärr ligger vårat hö lite lågt i protein (har två sorter, en med 28 och en med 44), jag hamnar på minus i balans% på proteinsidan när jag ger det jag tycker han ska ha (som jag har fodrat efter ögonmått, hö samt lusernhack), han är relativt lättfödd.

Hur noga ska man följa de där anvisningarna och vad ska man se upp med när man ändrar för att hästen blir tjock/smal? Är det vitaminer och mineraler? Sen kommer ju nästa 'problem', när gräset börjar komma i hagen...

Sv: mera foderstatsfrågor...

Hur bär du dig åt för att få överskott på selen? Jag får kämpa för att täcka behovet :) Säger programmet att det är OK så behöver du inte bekymra dig för att det ska bli för mycket. Rekommendationen är att man ska ge minst 20% mer än minimibehovet.

Proteinet är noga. Får hästen inte tillräckligt med protein så tappar den muskler.

om jag inte räknat helt fel, så med lusernhack och mineraler (mustangs röda) så får jag till selenet. Lilla ponnyn däremot som inte äter lusernhack och havre utan krafft protein pluss (och därmed inga mineraler), där hamnar jag back på selen och han får fodertillskott istället.

Men det där programmet tycker att jag ger mitt stora halvblod (6-årig valack, 170 hög) på tok för mycket kraftfoder, 0,75kg havre, 0.3kg vetekli samt 0,4kg betfor per dag...

Fattar inte heller hur du kan få överskott på selen ha ha ;)"

Du börjar i fel ände oavsett .
Räkna ut behovet MJ och smrp först . Det är grundstenarna i en foderstat .
Mineraler justerar du när MJ och smrp faller rätt .

Låter konstigt med kraftfodret.

Försök få till att så mycket som möjligt av energin kommer från grovfodret. Det gäller iofs även proteinet men det kan i mänga fall behöva kompletteras med nån form av proteinfodermedel.

Jo, jag vet att det mesta ska komma från grovfodret, tycker inte att han får så mycket kraftfoder när han ligger på 0.75-1kg havre per dag (+kli och betfor). Hö får han ca 9kg samt något kilo halm att pyssla med. Är det riktigt kallt så får han mera hö, så han håller värmen. Han verkar vara ett riktigt födogeni, höll sig bra rund långt in på hösten, så jag vågar inte ge för mycket då han väldigt lätt blir rund om magen

Vad gäller selenet, hmm, såg nu att det står ju mg och inte gram:o... hur har jag missat det, så många gånger som jag skrivit in det, suck, då får jag börja om igen:(

Tur att jag har en hel tokoselburk hemma, räcker till både stora pålle och ponnyn ett tag framöver...

Men om han blir rund om magen sä ska du absolut skippa kraftfodret. Mycket viktigare att hästen får tillräckligt med grovfoder. Minst 1.2 kg TS / 100 kg häst.

Låter lite bakvänt att ge havre om man har överskott på energi men underskott på protein?
Havre är det ju mer energi i än protein.
Har man dåligt med protein i höet tycker jag nästan alltid man får ge proteintillskott om det ska gå att täcka, särskilt om man inte behöver mer energi.

Tänk på att energi är energi är energi, det är inget speciellt i havren som krävs för att ha en "pigg ridhäst", energin från höet duger lika bra! Så länge den täcker behovet. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Så har vi fått svar på blodprovet till min fina Plet (fläck på danska :)) Han ligger lågt i Zink (6,1 - normalnorm ca. 9-19) samt lite...
Svar
7
· Visningar
1 813
Senast: Siggan
·
Foder & Strö Mina hästar äter fortfarande gräs till allra största delen. De delar på ett par kg hö per dag (som jag vet av analysen att det ligger...
Svar
13
· Visningar
1 444
Senast: trofé
·
Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 787
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Nu i höst vill jag ha lite framförhållning och hindra min 20-åriga holsteinervalack från att förvandlas till ett skelett. Jag har haft...
Svar
19
· Visningar
2 298
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Hästarnas favoritbett