T
torpare
När tycker ni det är dags att gå upp från lätt klass till öppen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så om man brukar få 5-6 på tölten men inte har den ökade ska man stanna i lättklass?
Med de gamla reglerna var det så. Att fick du mer än 5,0 i tre olika tävlingar blev du uppklassad och fick inte vara med i lätta klasser.
Nu är det ju upp till dig själv att ta det beslutet, men som riktmärke tycker i alla fall jag att det är rätt lagom.
Varför harva i lättklass om det inte behövs liksom?
Får man 5-6or för tölten så kan man säkert öka tempot lite. När man kan rida mellan-ökat tempo så kan man gå över till öppen klass.
Men får man 5or för tölten men har inget annat tempo än arbetstempo så är det ganska svårt att försöka rida ökat tempo tölt..
Jag själv tävlade en häst förut som hade galopp och skritt på SM-nivå, .. men sen fick vi bara 5or för trav och 4or för tölt, så vi stannade kvar på lättklass.. då vi helt enkelt inte klarade ökad tölt.
När man kan rida ökad tölt eller flygande pass, (eller ha enhandsfattning när man töltar).
Fast jag kan lägga min häst i flygande pass men har svårt för trav och skritt och är värkligen inte i öppenklass nivå, så det stämmer inte riktigt.
Men kan du inte rida trav eller skritt så borde du inte kunna rida lättklass heller?.. vi i stallet har i vilket fall det som en liten "tum-regel". Har hästen ökat tempo tölt eller flygande pass så rider vi öppen klass. har hästen varken trav eller skritt så spelar det ingen roll om man rider lätt eller öppen klass, och behöver då egentligen träna mer.