Mer tävling

T

torpare

När tycker ni det är dags att gå upp från lätt klass till öppen?

Sv: Mer tävling

När du och hästen är redo för det.
Eller när man märker att man sopar banan varje gång när man rider lätt klass :)

Så om man brukar få 5-6 på tölten men inte har den ökade ska man stanna i lättklass?

Katharina: När märker man att man är redo?

Så om man brukar få 5-6 på tölten men inte har den ökade ska man stanna i lättklass?

Får man 5-6or för tölten så kan man säkert öka tempot lite. :) När man kan rida mellan-ökat tempo så kan man gå över till öppen klass.

Men får man 5or för tölten men har inget annat tempo än arbetstempo så är det ganska svårt att försöka rida ökat tempo tölt..

Jag själv tävlade en häst förut som hade galopp och skritt på SM-nivå, .. men sen fick vi bara 5or för trav och 4or för tölt, så vi stannade kvar på lättklass.. då vi helt enkelt inte klarade ökad tölt.

Med de tidigare regler som fanns så blev man uppklassad efter tre gånger med 5,0 i resultat.
Det kan jag tycka är ett bra riktmärke även nu med de nya reglerna och klasserna. Jag tycker inte man ska harva kvar i lättklasser om man får resultat däröver.

Så om de fick 5-5.5 totalt i V5 är det dags att gå över till öppen klass. Hästen är 6 år nästa år och ryttaren 19.

Med de gamla reglerna var det så. Att fick du mer än 5,0 i tre olika tävlingar blev du uppklassad och fick inte vara med i lätta klasser.
Nu är det ju upp till dig själv att ta det beslutet, men som riktmärke tycker i alla fall jag att det är rätt lagom.
Varför harva i lättklass om det inte behövs liksom?

Med de gamla reglerna var det så. Att fick du mer än 5,0 i tre olika tävlingar blev du uppklassad och fick inte vara med i lätta klasser.
Nu är det ju upp till dig själv att ta det beslutet, men som riktmärke tycker i alla fall jag att det är rätt lagom.
Varför harva i lättklass om det inte behövs liksom?

men det beror ju på? jag tävlade en häst hela säsongen 2010 och vi fick över 5,0 nästan varje gång.. Men vi hade knappt någon tölt, han rollade mycket och blev lätt fyrtaktig, -vi hade inte klarat av öppen klass och ökade tölten, då vi knappt hade arbetstempo! det var tack vare de övriga tre gångarterna som vi fick bra poäng.. där fick vi mellan 5,0-6,5

Får man 5-6or för tölten så kan man säkert öka tempot lite. :) När man kan rida mellan-ökat tempo så kan man gå över till öppen klass.

Men får man 5or för tölten men har inget annat tempo än arbetstempo så är det ganska svårt att försöka rida ökat tempo tölt..

Jag själv tävlade en häst förut som hade galopp och skritt på SM-nivå, .. men sen fick vi bara 5or för trav och 4or för tölt, så vi stannade kvar på lättklass.. då vi helt enkelt inte klarade ökad tölt.

Det är väl snarast flera tempo i tölt man ska kunna prestera, man kommer inte långt med ökad tölt men inget kort tempo ;)

Då får du väl fortsätta med lättklass? Det är bara du som kan bestämma över det med de nya reglerna.
Med de gamla hade du inte haft valet.

Agree !!

Jag har ridit Öppen klass på en häst med bra grundgångarter men som skenar i tölt.. vi hamnade på 4.93 tror jag ;) Då fick han mellan 5-6.5 på resten (inkl ökad tölt).

Man ska inte hänga upp sig för mycket på ökade tölten, det krävs lika mycket en bra arbetstölt - den poängen räknas in lika mycket den också. :)

Men hur man vet att man är redo för öppen? Det får man väl avgöra genom att fråga sig själv.
Min häst startade jag öppen klass på 3dje starten vi gjorde (då gick han ändå på 3-4 i lättklass) mest för att prova..
Jag har ridit samma häst i lättklass i år, min andra häst blev skadad så jag fick snabbt som attan byta häst. Jäklar vilka mördarblickar några ur publiken gav mig ;)

Ja det blir nog till att prova öppna klasser i år, fast det finns mycket kvar att önska i olika tempon i tölten. Men arbetstempot känns riktigt bra just nu.

Fast jag kan lägga min häst i flygande pass men har svårt för trav och skritt och är värkligen inte i öppenklass nivå, så det stämmer inte riktigt.

Men kan du inte rida trav eller skritt så borde du inte kunna rida lättklass heller?.. vi i stallet har i vilket fall det som en liten "tum-regel". Har hästen ökat tempo tölt eller flygande pass så rider vi öppen klass. har hästen varken trav eller skritt så spelar det ingen roll om man rider lätt eller öppen klass, och behöver då egentligen träna mer.

Men du, det spelar väl ändå ingen roll vilken gångart som är dålig, rider man ett fyrgångsprogram så blir det väl inte mer okej för att hästen har en usel skritt och resten avgångarterna är bra jämfört med tölten? Poängen att plocka in på andra moment finns där i lika stor omfattning.

Och likadnat om hästen är fin i ökad tölt men inte klarar kortare tempo, det är ett lika stort problem som tvärt om. Er tumregel är något konstig då en 3:a i trav är lika betungande som en 3:a i ökad tölt. Och att hävda att man behöver träna mer stämmer lika väl eller illa som om den ökade tölten, vissa gånger går det att förbättra en gångart/ett tempo andra är det väldigt svårt om hästen har svårt för sig.

Men kan du inte rida trav eller skritt så borde du inte kunna rida lättklass heller?.. vi i stallet har i vilket fall det som en liten "tum-regel". Har hästen ökat tempo tölt eller flygande pass så rider vi öppen klass. har hästen varken trav eller skritt så spelar det ingen roll om man rider lätt eller öppen klass, och behöver då egentligen träna mer.

Jag sa inte att han inte kan trava/skritta, utan har svårt och vi får runt 2-3p för de momenten, men han är bra på flygande pass, dock ej tävlad i det eftersom jag inte vill gå upp i öppen klass för att få tävla i femgång.

Läser man i Islandshästen som kom denna vecka verkar man ha tagit tillbaka uppklassingen från lätta klasser.
Har man över 5.50 tre gånger ska man rida öppen klass. För femgång tror jag gränsen ligger på 5.0.

Låter bra att ge folk en knuff att gå vidare, fastnar ekipage i lättklass så blir det inte så lätt för de som är nya.

Tycker det är bra att de tagit tillbaka uppklassningen, lätt klass ska som sagt vara för de som är nya och inte ligger på öppen nivå än

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
733
Senast: Ajda
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
888
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
470
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
228
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka