Mer spänst

S

sandy_

Min tränare vill se mer spänstighet i kroppen på min ponny.
Hur f*n tränar man upp det? :confused:
Tips mottages :) :banana:

Sv: Mer spänst

upphöjda bommar! Långa serier så hästen måste lyfta högt på benen. Detta gör så att hästen ökar musklerna och orkar lyfta sig mer sen.

Men sedan har det ju förstås att göra med kapaciteten på hästen.

upphöjda bommar! Långa serier så hästen måste lyfta högt på benen. Detta gör så att hästen ökar musklerna och orkar lyfta sig mer sen.

Men sedan har det ju förstås att göra med kapaciteten på hästen.

Okej tack! :)
Jo hon går jättefint på den höjden vi hoppar nu (80-90cm) men att hoppa högre är inte aktuellt än. Jag måste tuffa till mig lite och min häst måste få mer spänst i kroppen enligt min ridlärare :)

Hoppa studs! Det rådet fick jag idag av min hopptränare, min häst är lite seg och inte så reaktionssnabb. Så det är vår hemläxa innan nästa träning!!

nån sa till mig att sätta på viktboots/skydd med vikter på ponnyn ja red förrut, fungerade bra i kombination med olika kvickhets övningar så som studds :)

Träna studs är mitt tips! Jättebra övning för att få mer spänst.

Men varför är viktskydd så dåligt i er mening? Nu undrar jag bara då jag hört att vikter på hästen hjälper att träna ryggmuskler osv så är det inte nyttigt att lägga på en låg vikt? Eller är jag ute och cyklar? Kanske inte är samma som viktmanschetter?

Ja, t.ex tre hinder, ungefär samma höjd som studs med ett galoppsprång emellan varje hinder. Det är vad jag kallar snubbelbommar:D

Kan tillägga att det ska vara KORT avstånd emellan, max 70-80cm höga (beroende om du rider storhäst eller ponny)

# Muskla på ponnyn.
# Öva studs.
# Trava korta sträckor på asfalt.
# Barrera. :p (jag e inte seriös...;))

Lycka till!
Diana

Men varför är viktskydd så dåligt i er mening? Nu undrar jag bara då jag hört att vikter på hästen hjälper att träna ryggmuskler osv så är det inte nyttigt att lägga på en låg vikt? Eller är jag ute och cyklar? Kanske inte är samma som viktmanschetter?

*puttar på tråden* kom igen jag är nyfiken nu!

Beror ju på hur din ridlärare menar, men studs och olika gymnastikhoppningsövnigar med låga hinder som alla redan har föreslagit funkar jättebra.

Min häst är inte så värst spänstig heller, men hon är inte så stark än (omusklad) så jag kan nte hoppa mkt studs med henne än. Min ridlärare sa åt mig att jag i början/slutet av passet (hästen måste vara ordentligt lösgjord) skulle böja igenom ordentligt, och då menar jag ordentligt. Hålla hästen kvar på volten men ge efter på yttertygel så att han/hon kan följa med med huvud och hals när du visar vägen. Då stretchar man dem lite, och det borde ju också göra hästen mer spänstig, om jag inte är helt ute och cyklar.

Ville bara kommentera det med att böja igenom halsen på hästen...Jag förstår inte hur hästens skulle bli mer spänstig av det? Spänstigheten kommer från bakdelen och bakbena.

Om man vill stretcha halsen kan man göra det mha en morot från marken.

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 029
Senast: Freazer
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
929
Senast: Ketrawzc
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Anläggning Jag har en paddexbana som jag egentligen är nöjd med men behöver mer material till den och paddex säljs inte längre så tänkte jämna...
Svar
10
· Visningar
601
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka