Mer salt på sommaren?

Men hur mycket salt hästen förlorar med kisset regleras väl till stor del? Det är ju i princip vatten de kissar sommartid, åtminstone min som kan kissa fyra gånger lätt under tiden jag har honom ute från hagen o rider :-P
 
Jag hoppas att det inte förloras så mycket mer salt pga gräset och kissandet. Min häst får redan 1 msk salt i krubbmaten och jag tycker det är vääldigt salt. Han har saltsten i box och hage men får nog köpa Lugos lösning för Jod-behovet.
 
Men hur mycket salt hästen förlorar med kisset regleras väl till stor del? Det är ju i princip vatten de kissar sommartid, åtminstone min som kan kissa fyra gånger lätt under tiden jag har honom ute från hagen o rider :-P
Men de får i sig o kissar mkt större mängder än annars. Utspätt.
På samma sätt som när folk överintar vatten för att de tror att det är bra.
Elektrolyt balansen kan bli fel samt överbelastad blåsa som på sikt kan leda till inkontinens.
 
Men de får i sig o kissar mkt större mängder än annars. Utspätt.
På samma sätt som när folk överintar vatten för att de tror att det är bra.
Elektrolyt balansen kan bli fel samt överbelastad blåsa som på sikt kan leda till inkontinens.

Men hästar är ju ändå gjorda för att äta gräs. Menar du att det är nödvändigt att ge mer salt sommartid bara pga gräsets TS?

Jag tycker snarare det känns som att problemet är att många hästar dricker för lite övriga året. Men gissar att balansen är någonstans mittemellan :)
 
När hästen går på bete och pinkar floder, ökar hästens behov av salt då?

Behovet av natrium (salt) ökar sommartid men inte för att hästarna pinkar mer (vilket de gör) utan för att de svettas mer. Natriumhalten i urinen kan hästen reglera.

Hästen reglerar kroppstemperaturen genom att svettas och hästar som arbetar hårt under varma dagar kan förlora stora mängder svett. Det finns studier som visar att en häst kan förlora 15 liter svett per timma vid hårt arbete varma dagar. Svett innehåller normalt ca. 2,8 g natrium per liter. Koncentrationen av natrium i svett verkar dock öka när hästen arbetar. Om man antar att hästen tar upp 90% av natrium i fodret skulle man behöva ge 120 g salt för att ersätta den natrium som försvinner med 15 liter svett. Hästar som inte arbetar så hårt förlorar dock mindre svett. 4 liter/timma är mer normalt.

Natriumbrist kan medföra allvarliga konsekvenser för hästen, t.ex. orsaka muskelproblem, så det är viktigt att hästen får tillräckligt med salt.

Ett överskott av natrium är dessutom inte farligt eftersom hästen lätt gör sig av med överskottet i urinen. Den maximala toleransgränsen för natrium enligt NRC 2007 är 6% av foderintaget. Eftersom salt innehåller 39% natrium motsvarar detta 15,4% av foderintaget. En häst som äter 10 kg ts/dag skulle således kunna smälla i sig 1,5 kg salt/dag utan att överskrida den maximala toleransgränsen!

Men hästar är ju ändå gjorda för att äta gräs. Menar du att det är nödvändigt att ge mer salt sommartid bara pga gräsets TS?

Det finns två anledningar till varför hästar pinkar mer än vanligt när de går på bete. En anledning är att vattenhalten i gräs vanligtvis är ca. 80% vilket gör att hästar får i sig mer vatten än de behöver. En annan anledning är att gräset vid den här tiden på året innehåller betydligt mer protein än vad de flesta hästar behöver. Överskottsproteinet innehåller kväveföreningar (urea och ammoniumjoner) som måste elimineras ur kroppen via urinen.
 
Behovet av natrium (salt) ökar sommartid men inte för att hästarna pinkar mer (vilket de gör) utan för att de svettas mer. Natriumhalten i urinen kan hästen reglera.

Hästen reglerar kroppstemperaturen genom att svettas och hästar som arbetar hårt under varma dagar kan förlora stora mängder svett. Det finns studier som visar att en häst kan förlora 15 liter svett per timma vid hårt arbete varma dagar. Svett innehåller normalt ca. 2,8 g natrium per liter. Koncentrationen av natrium i svett verkar dock öka när hästen arbetar. Om man antar att hästen tar upp 90% av natrium i fodret skulle man behöva ge 120 g salt för att ersätta den natrium som försvinner med 15 liter svett. Hästar som inte arbetar så hårt förlorar dock mindre svett. 4 liter/timma är mer normalt.

Natriumbrist kan medföra allvarliga konsekvenser för hästen, t.ex. orsaka muskelproblem, så det är viktigt att hästen får tillräckligt med salt.

Ett överskott av natrium är dessutom inte farligt eftersom hästen lätt gör sig av med överskottet i urinen. Den maximala toleransgränsen för natrium enligt NRC 2007 är 6% av foderintaget. Eftersom salt innehåller 39% natrium motsvarar detta 15,4% av foderintaget. En häst som äter 10 kg ts/dag skulle således kunna smälla i sig 1,5 kg salt/dag utan att överskrida den maximala toleransgränsen!



Det finns två anledningar till varför hästar pinkar mer än vanligt när de går på bete. En anledning är att vattenhalten i gräs vanligtvis är ca. 80% vilket gör att hästar får i sig mer vatten än de behöver. En annan anledning är att gräset vid den här tiden på året innehåller betydligt mer protein än vad de flesta hästar behöver. Överskottsproteinet innehåller kväveföreningar (urea och ammoniumjoner) som måste elimineras ur kroppen via urinen.
Alltid lika kunnig, men hästar som knappt rör sig o bara går på bete äter också salt o då bara på sommaren.

jag har aldrig gett extra salt o ridit hästarna svettiga året om. Varför äter de då inte självmant?
 
jag har aldrig gett extra salt o ridit hästarna svettiga året om. Varför äter de då inte självmant?

Salt är det enda mineral som man har påvisat att hästen själv aktivt söker efter vid behov. Detta betyder dock inte att en häst alltid slickar i sig sitt behov av salt från en saltsten. “Salttörsten” styrs av hormonet aldosteron och det är förmodligen först vid en påtaglig bristsituation som hästen själv aktivt söker efter salt. Flera studier har visat att en saltsten inte är tillräckligt för de flesta hästar.

Det finns lite information på svenska om salt här:

http://hippocampus.slu.se/bibliotek/lasmer.cfm?call=bibliotek&id=31

En häst som inte arbetar förlorar ca. 15-20 mg natrium per kg kroppsvikt och dag vilket betyder att underhållsbehovet är 0,02 g/kg kroppsvikt. Underhållsbehovet för en häst som väger 500 kg är således 10 g Na/dag vilket motsvarar 25 g salt. Får hästen inte sitt behov av natrium täckt leder detta till negativa konsekvenser för hästen, från dehydrering (uttorkning) och försämrad elasticitet hos hud och hovar till allvarliga muskelproblem som korsförlamning. Hästen kan frisätta natrium som finns lagrat i skelettet men en längre tids brist på natrium i foderstaten leder förr eller senare till problem. Natrium behövs bl.a. för att det centrala nervsystemet ska fungera och för att glukos och andra substanser ska kunna transporteras in i cellerna.
 
Salt är det enda mineral som man har påvisat att hästen själv aktivt söker efter vid behov. Detta betyder dock inte att en häst alltid slickar i sig sitt behov av salt från en saltsten. “Salttörsten” styrs av hormonet aldosteron och det är förmodligen först vid en påtaglig bristsituation som hästen själv aktivt söker efter salt. Flera studier har visat att en saltsten inte är tillräckligt för de flesta hästar.

Det finns lite information på svenska om salt här:

http://hippocampus.slu.se/bibliotek/lasmer.cfm?call=bibliotek&id=31

En häst som inte arbetar förlorar ca. 15-20 mg natrium per kg kroppsvikt och dag vilket betyder att underhållsbehovet är 0,02 g/kg kroppsvikt. Underhållsbehovet för en häst som väger 500 kg är således 10 g Na/dag vilket motsvarar 25 g salt. Får hästen inte sitt behov av natrium täckt leder detta till negativa konsekvenser för hästen, från dehydrering (uttorkning) och försämrad elasticitet hos hud och hovar till allvarliga muskelproblem som korsförlamning. Hästen kan frisätta natrium som finns lagrat i skelettet men en längre tids brist på natrium i foderstaten leder förr eller senare till problem. Natrium behövs bl.a. för att det centrala nervsystemet ska fungera och för att glukos och andra substanser ska kunna transporteras in i cellerna.
OK. Tack.
Jag tänker inte försöka få min äldre matknepiga häst att äta salt med maten, men nästa häst.

Det som gjorde stor skillnad i eget intag var Himalaya stenen.
Då åt de året om. Den vanliga var helt orörd hela vintern.
 
Jag ger 2 msk salt/dag till min häst under större delen av året, under sommaren ger jag 4 msk/dag. Den väger ca 500 kg. Jag har för mig att jag läste nånstans här på buke att det var lagom, men minns inte hur man räknade ut det :o
 
Behovet av natrium (salt) ökar sommartid men inte för att hästarna pinkar mer (vilket de gör) utan för att de svettas mer. Natriumhalten i urinen kan hästen reglera.

Hästen reglerar kroppstemperaturen genom att svettas och hästar som arbetar hårt under varma dagar kan förlora stora mängder svett. Det finns studier som visar att en häst kan förlora 15 liter svett per timma vid hårt arbete varma dagar. Svett innehåller normalt ca. 2,8 g natrium per liter. Koncentrationen av natrium i svett verkar dock öka när hästen arbetar. Om man antar att hästen tar upp 90% av natrium i fodret skulle man behöva ge 120 g salt för att ersätta den natrium som försvinner med 15 liter svett. Hästar som inte arbetar så hårt förlorar dock mindre svett. 4 liter/timma är mer normalt.

Natriumbrist kan medföra allvarliga konsekvenser för hästen, t.ex. orsaka muskelproblem, så det är viktigt att hästen får tillräckligt med salt.

Ett överskott av natrium är dessutom inte farligt eftersom hästen lätt gör sig av med överskottet i urinen. Den maximala toleransgränsen för natrium enligt NRC 2007 är 6% av foderintaget. Eftersom salt innehåller 39% natrium motsvarar detta 15,4% av foderintaget. En häst som äter 10 kg ts/dag skulle således kunna smälla i sig 1,5 kg salt/dag utan att överskrida den maximala toleransgränsen!



Det finns två anledningar till varför hästar pinkar mer än vanligt när de går på bete. En anledning är att vattenhalten i gräs vanligtvis är ca. 80% vilket gör att hästar får i sig mer vatten än de behöver. En annan anledning är att gräset vid den här tiden på året innehåller betydligt mer protein än vad de flesta hästar behöver. Överskottsproteinet innehåller kväveföreningar (urea och ammoniumjoner) som måste elimineras ur kroppen via urinen.

Så långt har jag aldrig tänkt :o Intressant!

Ang svettning så har jag hört motsatsen, att hästen inte förlorar så mycket vätska som man ibland tror. Har för mig det var Per Michanek som skrev om det på sin fb för ett tag sedan.
 
Jag ger 2 msk salt/dag till min häst under större delen av året, under sommaren ger jag 4 msk/dag. Den väger ca 500 kg. Jag har för mig att jag läste nånstans här på buke att det var lagom, men minns inte hur man räknade ut det :o

Hur mycket en häst svettas kan vara väldigt individuellt vilket gör det svårt att beräkna saltbehovet. Eftersom hästen lätt kan göra sig av med ett överskott är det inte farligt att ge lite för mycket. Ett problem kan dock vara att få hästen att äta salt i fodret. Man får börja med små doser och sedan öka dosen efter hand.

Om man går efter den amerikanska fodernormen, NRC 2007, så anges underhållsbehovet av natrium till 0,02 g/kg kroppsvikt vilket motsvarar 25 g salt per dag för en 500 kg häst. En matsked salt (15 ml) väger ca. 21 gram.

Behovet av natriumtillskott p.g.a. svettning har beräknats till 3,1 g per kg viktförlust hos hästen p.g.a. svettning. Svett innehåller ca. 2,8 g natrium och man har antagit att hästen tar upp 90% av tillfört natrium i fodret.

Svårigheten är att uppskatta viktförlusten, dvs. hur mycket svett som hästen förlorar vid ett visst arbete. Vid lätt ridning har NRC 2007 uppskattat viktförlusten till 0,25% av hästens vikt, dvs. en 500 kg häst antas förlora 1,25 liter svett per dag i genomsnitt. Detta ger ett tilläggsbehov av 3,9 g natrium eller 10 g salt som ska läggas till underhållsbehovet. Det totala saltbehovet skulle då bli 25 + 10 = 35 g/dag för en 500 kg häst som utför lätt arbete.

Lätt arbete definieras som 1 till 3 timmars ridning i veckan så detta motsvarar en svettförlust av ca. 4 liter per ridtimma. Problemet är att hästen gör sig av med ett saltöverskott väldigt snabbt. Man brukar räkna med att överskottet försvinner ur kroppen redan efter 4-6 timmar. Det är därför meningslöst att ge samma mängd salt per dag oavsett om hästen arbetar eller inte. Rider man t.ex. 3 dagar i veckan ca. 1 timma varje gång bör man tillföra 3,1 x 4 = 12,4 g natrium eller 32 g extra salt de dagar man rider. Totalt blir dagsbehovet då 10 + 32 = 42 g salt för en 500 kg häst. Övriga dagar ger man bara underhållsbehovet, dvs. 25 g salt.

Riktigt varma dagar kan dock hästen svettas även om den inte rids och då kan man behöva öka tillskottet av salt. Rider man vid temperaturer över ca. +20 grader och/eller rider man väldigt hårt kommer hästen säkerligen att förlora mer än 4 liter svett per timma och då blir saltbehovet givetvis större.

Det finns en studie där man försökte bedömma hästens saltbehov utifrån hur svettig hästen var efter ett arbetspass. Jag kommer dock inte ihåg var jag läste denna studie. Någon annan som läste den?
 
Det finns en studie där man försökte bedömma hästens saltbehov utifrån hur svettig hästen var efter ett arbetspass. Jag kommer dock inte ihåg var jag läste denna studie. Någon annan som läste den?

Jag har läst den och räknat ut hur mycket extra salt min valack behöver, utifrån hur han svettats. Men jag minns inte var jag hittade den. Kan ha varit hästsverige. :crazy:
 
@spaderÄss Tusen tack för utförligt svar! :bow: Nu behöver jag inte fundera kring om jag ger min häst för lite... det verkar vara lagom. Sommartid får hon mer än nu, och nu får hon alltså 42g/dag vilket ser ut att vara i överkant. Hon är konvalescent och promenadrids i skritt och trav varje dag, går på lösdrift.

Jag är bortskämd med att hon faktiskt äter upp större delen av saltgivan med havre, ibland ger jag mash och då går allt i, även medicin ;)

Frågan är hur man gör med beteshästar? Dvs de hästar man inte tar in och fodrar varje dag, jag kommer tex att vara bortrest 1-2 veckor på sommaren. Jag har givetvis stallkompisar som dagligen visiterar och går igenom alla hästar i hagen, men jag kan inte begära att de ska ta in och fodra åt mig.
 
Litet OT men tänkte dela med mig av vad jag fått lära mig. Saltstenar är egentligen inte speciellt lämpliga för häst, de är för hårda och kompakta, de är egentligen mer lämpliga för kor som har en mycket strävare tunga än hästar och alltså får i sig mer salt när de slickar på saltstenen. Hästar har mjuk tunga och får inte i sig så mycket salt per slick och det är få hästar som slickar så mycket på saltstenen att de egentligen täcker sitt dagsbehov. Det är bättre att hästarna har löst salt i en hink istället, då är det större chans att de får i sig tillräckligt. Tänk då på att hinken bör stå skyddat från regn, kanske inne i lösdriften tex.
 
Hur ser behovet ut hos dräktiga ston? Jag gav extra efter fölning och vårt ena sto glufsade med glädje i sig det efter fölning, tänkte hon behövde det efter den ansträngningen, även om de inte är vana att få i maten.
 
Hur ser behovet ut hos dräktiga ston? Jag gav extra efter fölning och vårt ena sto glufsade med glädje i sig det efter fölning, tänkte hon behövde det efter den ansträngningen, även om de inte är vana att få i maten.

Natriumbehovet för ett dräktigt sto är detsamma som underhållsbehovet upp t.o.m. 8;de dräktighetsmånaden. Månaderna 9 till 11 är natriumbehovet lite större, 0,022 g per kg kroppsvikt.

Natriumbehovet för ett digivande sto är rätt komplicerat att beräkna. Underhållsbehovet av natrium är detsamma men sen tillkommer det natrium som behövs för att producera den mjölk som fölet ska livnära sig på under de första 6 månaderna. Stoet producerar mest mjölk de första tre månaderna och sen avtar mjölkproduktionen. Mjölken innehåller dessutom mer natrium de första månaderna och sen minskar natriuminnehållet.

Tilläggsbehovet av natrium för mjölkproduktionen är dock liten och det finns ingen anledningen att beräkna ett nytt saltbehov varje månad. Man kan beräkna behovet för den första månaden då behovet är som störst och sen fortsätta att ge samma mängd. Man kan lite förenklat beräkna natriumbehovet till 0,026 g per kg kroppsvikt vilket ger 13 g natrium för ett sto som väger 500 kg. 13 g natrium motsvarar 33 g salt/dag. Om man vill kan man minska mängden till 0,024 g per kg kroppsvikt efter 3 månader vilket skulle ge 31 g salt/dag under digivningsmånaderna 3 till 6.

Om man inte kan eller vill räkna ut näringsbehoven för sin häst kan man gå hit:

http://nrc88.nas.edu/nrh/
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 520
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
489
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Priser på strö och foder har ökat kraftigt, stallhyror stiger pga detta. Massor av hästar till salu, verkar vara svårsålt. Massor av...
2
Svar
21
· Visningar
2 369
Senast: Ainon
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
571
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp