Falkenrally

Trådstartare
Hur bygger jag upp halsens muskler?
framför min hästs manke är hon omusklad de går ner o sen upp igen.

24685813.jpg
[/url][/IMG]

bilden tagen sommarn 2008

Sv: mer hals

Min ponny var ärligt talat ganska ful och väldigt muskelfattig när jag köpte honom. Då han dessutom var väldigt stressad och osäker, tog jag det väldigt lugnt med honom och krävde ingenting i början utan ville bara få honom att lita på mig - vi strosade runt i skogen och sådär. :) Sedan när han var redo började jag jobba honom lite men tänkte aldrig - som vissa ryttare tyvärr gör - på huvudets position utan koncentrerade mig på att hitta rätt takt och tempo och få honom att slappna av.

Var noggrann med att hästen jobbar i en form som är rätt för just denna hästen, sträva efter att den skall jobba med ryggen och skjuta bakbenen in under sig. Rid för en bra tränare! Variera träningen mycket; klättra, rid över bommar, hoppa, dressyra såväl på ridbana som ute i skogen, skritta på långa tyglar ute o.s.v.

För oss tog det en jäkla tid, men det beror nog mest på att min häst var såpass lättstressad och osäker, det tog jättelång tid innan det ens gick att kontrollera honom på dressyrbanan och när han väl slappnat av nog för att lyssna, tyckte han att det var jobbigt och så fort det blev jobbigt trodde han att han skulle straffas, så då var allting kört och han stressade runt igen med sänkt rygg och näsan rakt upp mot himlen. Sådär höll det på, två steg fram och ett tillbaka, men efter flera år utav VARIERAD träning börjar faktiskt resultatet bli riktigt bra. :)

Såhär såg han ut när jag haft honom i ett halvår... :crazy:
gamlabilder011.jpg

... och såhär ser han ut idag.
Sommarhst008-1.jpg

Hej! Jag vet själv att det kan vara svårt att få upp musklerna på en häst. Hur ser foderstaten ut? Tillräkligt med protein?
Rider du ofta i ridhus? (jag har själv blivigt sittandes i det där ridhuset lite väl ofta nu under vintern:mad:)

Mitt tips är rid ut! Så mycket som möjligt. Det gör underverk. Min häst blir gärna lat (inte i bermärkelsen slö för skänkel, upplevs nog mer som het och springig) Men lat på så sätt att hon inte orkar jobba ordentligt i ridhuset. Hon "trycker" gärna emot vid tygeltag och även om halsen är böjd är bakbennen långt bakom:o För en mindre erfarenryttare (t ex min syster) märker hon inte detta utan rider runt och tycker det går hur bra som helst för hästen har ju kröckt nacke :o

I början hade jag själv problem med att märka när hon verkligen jobbade och när hon bara fuskade.

Men när jag rider ut, då blir det en annan häst. Speciellt på fälten. Hon får liksom mer "tryck" i stegen. Lättare att samla. Helt underbar helt enkelt. Sen finns det ju en massa mer saker du kan göra just ute.

Jag t ex rider skänklevikning sick-sack över grus vägen och då gör hon dem mest perfekta skänkel vikningarna, rider jag i ridhuset över böjer hon sig gärna och slingrar sig:p

Just nu har jag lovat mig själv att inte rida i ridhuset mer än när jag har tränare eller någon annan med som kan hjälpa mig med att se när hon maskar sig, annars rider jag ute:)

Men om man blir "tvungen" att hålla sig i ridhuset (dåligt väder, mörker) så rid varierat gärna mycket cavaletti, sidförande mm. Även studds och mindre kombinationer för hästen att "låstna" i kroppen, och blir alltså lättare att jobba med:laugh:

Nu vet jag ju inte hur du rider, eller på vilken nivå du och din häst är men hoppas det kanske hjälpte lite.

juni 2008:
DSC02934JPGklippt.jpg

augusti 2008:
DSC02714-1.jpg

Här har hästen båda gått ned i vikt, och fått mer överlinje. Störts skillnad ser man väl vid frysmärkningen. Ungefär där du vill att din häst ska sätta mer muskler?

Din häst verkar ha en lite dåligt musklad överlinje, då blir det som du beskriver. Rid hästen i rätt form så kommer dom musklerna automatiskt. Kolla över sadeln också om hästen inte lägger på sej några muskler bakom manken. Foderstaten är ju viktig också givetvis, utan den kommer man inte långt.

Rätt form så att den länger överlinjen och slappnar av. Sen kan även foderstaten behövas kollas över, får hästen tillräckligt med protein för att kunna bygga muskler?

har ingen direkt foderstat åt henne hon får lite havre för att den andre får o sen e de bara grovfoder som dock inte är analyserat men endå bra (en annan har samma) sen rider jag då inte i ridhus utan ute men hon går bäst dom få gånger jag ridit i ridhus (typ 10 gånger på 1 år)

Din häst verkar ha en lite dåligt musklad överlinje, då blir det som du beskriver. Rid hästen i rätt form så kommer dom musklerna automatiskt. Kolla över sadeln också om hästen inte lägger på sej några muskler bakom manken. Foderstaten är ju viktig också givetvis, utan den kommer man inte långt.

sadeln passar nyligen inköpt

Eftersom du inte har analys på höt så kan det ju vara så att det är proteinfattigt. Jag skulle köpa lusern och se till att rida väldigt varierat, klättra mycket och vara noga med att hästen arbetar ärligt i form och genom kroppen. Har du själv svårt för det bör du ta hjälp av tränare. Rätt foder och träning är vägen till en välmusklad överlinje.

skulle oxå ge lusern om du inte vet vad det innehåller, för att vara på den säkra sidan. Är det dåliga proteinvärden så tar det ofta ett tag innan det syns på hästen.

Jag vill bara ge en eloge till dig, castle_bar, du verkar ha jobbat helt rätt med din häst! tycker att TS ska ta efter lite av dina idéer. ;)

Din häst behöver inte bara "mer hals" utan mer överlinje rent generellt.
Se över foderstaten, viktigt att den får i sig bla. ordentligt med proteiner. Lucern kan vara bra som nån sa. Men det viktigaste är ju att du får koll på vad din häst verkligen får i sig samt att du analyserar grovfodret.

Du kan inte bygga muskler om det inte finns "nåt att bygga av", men sen när foderstaten är ok så är det viktigt att du rider hästen i en bra arbetsform. Alltid. Oavsett om du rider på ridbana eller i skogen. Se till att den använder överlinjen och sitter ihop genom kroppen. Ta hjälp av en seriös tränare!

Du skrev att sadeln passade eftersom den var nyinköpt. Det betyder per automatik inte att den faktiskt passar. Om du inte gjort det i samband med köpet rekommenderar jag att du tar ut en leg. (och erkänt duktig) sadelutprovare som kan kolla den!

Sen är det ju så att alla hästar inte kan få en jättehals. Vissa har anlag för det, andra inte. Men du kan helt klart få en betydligt bättre överlinje på din häst!

Här är våran kille med sin extrema hals.. här var han dessutom omusklad och tunn. Han har helt enkelt dom anlagen, plus då att han är hingst, vilket gör sitt till

24249178.jpg

hej halsen är en del av helheten, den är resultatet av hur din häst använder sin bakdel och sin rygg. Om bakbenen bara skjuter ifrån, så tar den emot sig fram och höjer halsen för att balansera sig.
Om ena diagonalen skjuter på mer så balanserar hästen sig med halsen. Om ena bogen har ont så påverkas halsen, liksom om ett framben har problem osv.Så lösningen sitter i helheten. Din häst är lite uppskjuten i rumpan, vilket tyder på att den skjuter på mer än den bär. Då får du inget lyft i bogarna utan i halsens undersida. Råd...
Kontroll av muskler, och sadel. kolla var på ryggen din vikt hamnar: en sadel som placerar tryck runt bogar, eller vikt för långt bak, påverkar rörelsemekaniken via förlorad jämvikt. Därefter kan du följa de utmärkta rid råd du fått. En häst bygger genom att arbeta lågt med halsen och i böjd form. ( då måste den hålla upp sitt huvud i det läge det väger som mest.)
Om musklerna växer framtill nära huvudet eller på mitten (så den ser ut som den svalt en kanin), så arbetar inte kropp och bogar rätt. Om du får en bulle ovanför atlas, knäpper den av. Om du får underhals, arbetar inte bogarna rätt. Ryggens muskler fortsätter fram i halsen och du skall se att rätt muskler jobbar när du rider. Om de som du inte önskar är aktiverade, så blir det ju inga där du vill ha dem... Tips: Sittpunkt= barbacka punkten, testa genom att se om känslan är densamma i sadel som barbacka.

sadeln jag nyligen köpt in passar då hästen rör sig ledigt o avslappnat i den. och den ligger jämt med ryggen och trycker inte runt manken eller bogarna.

hästen e en travare går snabbt i skritten blir lätt o ta trav då hon e så ivrig
longerar går det. ha longerat med inspänning.
ska ta o köpa tömmar så jag kan tömmköra henne då jag tycker longerlinor inte e så bra.

ridmässigt så jobbar hon bra om man rider på volterna på en åker eller nåt svårt för att ta stöd i handen när man rider på grusväg. tar knappt alls.
försöker ställa henne åt båda hållen och brukar försöka flytta för skänkeln vilket inte går så väldans bra. då hon ibland inte förstår. flyttar jag för höger så kan hon liksom gå mot höger..släpper efter förståss när hon väl tagit 1-2 steg åt rätt håll mao vänster.

hon e en förvirrad liten häst. men endå smart nåja ligger mest hos mig.

har ridit för instruktör men hon har flyttat till sverige så måste hitta en ny.

bästa bettet som jag kan rida på e då pelham med 2 tyglar dock måste jag köpa smalare tyglar då jag lätt får skav o ont i händerna av att rida med släta normalbreda tyglarna.

annars hackamore men där hänger hon ist o jag får inget gjort alls. de enda jag får ut av dressyren då e värkande rygg och armar och en häst som smitit från jobbet. använder jag spö blir det bara skit av de hela o hon springer på ist.

hon funkar bäst att rida i ridhus men har inget eget släp till att kunna fara några ggr/v

hästen riden över 1 år
5 år gammal

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 426
Senast: Cs218
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 675
Senast: Rosett
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 815
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar