Sv: mer hals
Hej! Jag vet själv att det kan vara svårt att få upp musklerna på en häst. Hur ser foderstaten ut? Tillräkligt med protein?
Rider du ofta i ridhus? (jag har själv blivigt sittandes i det där ridhuset lite väl ofta nu under vintern
)
Mitt tips är rid ut! Så mycket som möjligt. Det gör underverk. Min häst blir gärna lat (inte i bermärkelsen slö för skänkel, upplevs nog mer som het och springig) Men lat på så sätt att hon inte orkar jobba ordentligt i ridhuset. Hon "trycker" gärna emot vid tygeltag och även om halsen är böjd är bakbennen långt bakom
För en mindre erfarenryttare (t ex min syster) märker hon inte detta utan rider runt och tycker det går hur bra som helst för hästen har ju kröckt nacke
I början hade jag själv problem med att märka när hon verkligen jobbade och när hon bara fuskade.
Men när jag rider ut, då blir det en annan häst. Speciellt på fälten. Hon får liksom mer "tryck" i stegen. Lättare att samla. Helt underbar helt enkelt. Sen finns det ju en massa mer saker du kan göra just ute.
Jag t ex rider skänklevikning sick-sack över grus vägen och då gör hon dem mest perfekta skänkel vikningarna, rider jag i ridhuset över böjer hon sig gärna och slingrar sig
Just nu har jag lovat mig själv att inte rida i ridhuset mer än när jag har tränare eller någon annan med som kan hjälpa mig med att se när hon maskar sig, annars rider jag ute
Men om man blir "tvungen" att hålla sig i ridhuset (dåligt väder, mörker) så rid varierat gärna mycket cavaletti, sidförande mm. Även studds och mindre kombinationer för hästen att "låstna" i kroppen, och blir alltså lättare att jobba med
Nu vet jag ju inte hur du rider, eller på vilken nivå du och din häst är men hoppas det kanske hjälpte lite.
juni 2008:
augusti 2008:
Här har hästen båda gått ned i vikt, och fått mer överlinje. Störts skillnad ser man väl vid frysmärkningen. Ungefär där du vill att din häst ska sätta mer muskler?