Mer hänsyn av trafikanter med fullt med gula reflexer även dagtid?

hag391

Trådstartare
Visste inte vart de hörde hemma så moderator får flytta om de passar bättre någon annanstans

Har märkt att där jag bor nu så speciellt när jag kör och har reflextäcke, benreflexer, nosreflex på hästen och reflexväst på mig själv (allt i klar gult) så tar de i bil och lastbilar mm betydligt större hänsyn. Men klar skillnad när jag promenerar oxå och vi har samma reflexer på oss

Har någon annan märkt av de?
 
Sv: Mer hänsyn av trafikanter med fullt med gula reflexer även dagtid?

Nej. Men egentligen är det lika smart att ha fluorescerande grejer på hästen dagtid när man rider ut, som att ha halvljus på bilen! :bow:
 
Sv: Mer hänsyn av trafikanter med fullt med gula reflexer även dagtid?

När jag kör bil, så är det stor skillnad om fotgängare/ryttare/hundar har reflexer på sig även dagtid. Just gula relfexer har jag inte tänkt på, utan det är mängden reflexer som avgör, tycker jag. Ju fler, desto bättre. Man hinner upptäcka mycket tidigare då och hinner sakta ner ordentligt, vilket kan vara svårt i vinterväglag. Jag skulle önska att alla såg ut som julgranar :D
 
Sv: Mer hänsyn av trafikanter med fullt med gula reflexer även dagtid?

Håller med!
Bor på landet med många stall runtomkring. Vi i familjen har alltid reflexväst/reflexer/gul eller rosa fluoriserande när vi går eller rider på vägen. När vi kör bil underlättar det otroligt dagtid om de som rider har gult/rosa och när det är mörkt reflexer! Ibland kommer man otäckt nära innan man ser ett ekipage om de inte har reflerxer. Så här års blir det mörkt tidigt och även ganska mörkt om det är mulet (och ingen snö), så sätt på allt gult/rosa + reflexer du kan när du ger dig ut även om det fortfarande är ljust! Kanske missbedömer du tiden så att det hinner bli mörkt innan du är tillbaka i stallet. Det gula syns tyvärr nästan inte alls när det väl är mörkt så då behövs även reflexer.
Kan inte komma på någon nackdel med att ha gult/rosa+reflexer. Pannlampa räcker inte! (till för att se, inte synas!) Slösa gärna! Reflexväst, skrittäcke, benreflexer, hjälm mm. Gärna sådant som "avslöjar" att det är ett hästekipage och inte gående (+hund).
 
Sv: Mer hänsyn av trafikanter med fullt med gula reflexer även dagtid?

Bodde och hade stall vid en rätt trafikerad väg under en period. Jag hade alltid varseljacka på mig när jag red ut samt benreflexer på hästarna, även dagtid. Fick många tummen upp av de lastbilschafförer jag mötte!
 
Sv: Mer hänsyn av trafikanter med fullt med gula reflexer även dagtid?

Som bussförare älskar jag alla dessa gula varianter som finns. Man ser på låååångt håll och det är mycket lättare att planera körningen då.
 
Sv: Mer hänsyn av trafikanter med fullt med gula reflexer även dagtid?

Bodde och hade stall vid en rätt trafikerad väg under en period. Jag hade alltid varseljacka på mig när jag red ut samt benreflexer på hästarna, även dagtid. Fick många tummen upp av de lastbilschafförer jag mötte!

Jag har hästen vid en 70 väg och upplever samma sak som du +andra nämnt större respekt av de flesta trafikanter :) Har också en varseljacka ofta även dagtid och nästa stalljacka kommer bli en till. Så smidigt att alltid ha några reflexer på OM man missbedömer tiden och det börjar mörkna + stigbygelreflexer (mjuka så skallrar det inte) och hjälmreflex som ändå alltid sitter på.
 
Sv: Mer hänsyn av trafikanter med fullt med gula reflexer även dagtid?

Jag tror inte det har med just själva hänsynen att göra utan förmodligen så hinner alla uppfatta en med reflexer mycket tidigare och kan planera körningen i mycket tidigare skede då också :)

Man syns ju mycket längre bort med reflex än utan även dagtid.

Det är ju egentligen jättebra att använda reflexer även dagtid, tänk om man tappar hästen när det är ljust - den springer bort och det blir mörkt? Då har den ju redan reflexer på sig!
 
Sv: Mer hänsyn av trafikanter med fullt med gula reflexer även dagtid?

Jag har upplevt både och.

Som trafikant uppskattar jag dock reflexer, eller grälla färger, dagtid. Det gör inte att jag kör mer eller mindre försiktigt, men jag uppfattar ekipaget tidigare och har lättare att planera körningen både gentemot ekipaget och de andra bilisterna.
 
Sv: Mer hänsyn av trafikanter med fullt med gula reflexer även dagtid?

Det du upplever som större hänsyn, skulle ju kunna vara normal hänsyn från biltrafikantens sida, beroende på att ekipaget syns. Det finns inget värre än ett hästekipage, som dyker upp "från ingenstans" i skymningsljuset längs en enslig skogsväg... utan reflexer... Om inte ekipaget syns på avstånd tvingas man som bilförare till hastiga manövrar, vilket ofta kan skrämma hästen.

Mer reflexer till folket (och djuren)!
 
Sv: Mer hänsyn av trafikanter med fullt med gula reflexer även dagtid?

Jag har också upplevt detta, det är fler som håller avstånd/saknar ned om jag har varseljackan på mig ån om jag inte har det, oavsett hur ljust det är.
 
Sv: Mer hänsyn av trafikanter med fullt med gula reflexer även dagtid?

Håller med ALLA ovanstående! :bow:

Ryttare - tänk på att billyktor är riktade snett neråt. Sätt benreflexer! Glöm inte reflexer på hundarna heller.
 
Sv: Mer hänsyn av trafikanter med fullt med gula reflexer även dagtid?

Nu när hon började köras igång igen så var de oftast skumt när vi körde ut så då åkte ju allt på. De var ljust när vi kom tillbaka och märkte snabbt skillnaden och tom på långrakan (den övre bilden till höger där de inte är ovanligt att lastbilar blåser förbi utan att sakta ner de minsta utan passerar i 100km/h trots de är över 1km raka med fri sikt) så har inte en enda bil blåst förbi. Idag var de tom en som stannade och lät mig köra förbi innan den körde vidare trots bred väg och totalt trafiksäker häst.

Så känns ju inte som de bara skulle bero på att de ser en tidigare

Har innan bara satt på reflexerna om de vart dimma eller snöoväder eller något när de var ljust men nu ser vi ut så här även dagtid (dock fäst bröstdelen på reflextäcket annorlunda nu) när hon körs + jag har reflexväst (skoteroverallen under är full av reflexer men röd så syns inte lika väl)

224917_2606717183697_944603254_n.jpg
 
Sv: Mer hänsyn av trafikanter med fullt med gula reflexer även dagtid?

Jag håller nog halvt omedvetet ut mer för hästar som är "klädda" att vistas i trafiken (=varseltyg och reflexer i olika former) än de som inte är det. Tror det handlar om att den ryttaren visar att den gjort vad den kan för att underlätta för andra och då vill man ju gärna gengälda tjänsten genom att hålla ut ordentligt och ta det lugnt...
 
Sv: Mer hänsyn av trafikanter med fullt med gula reflexer även dagtid?

Yes :) jag har haft precis samma tanke som du. Jag har alltid varit flitig med reflexer men har faktiskt mer nu. Och jag upplever att ju mer jag spökar ut oss, desto mer saktar bilarna ner.

Det är som att man skickar signalen att man själv är supernoga med säkerheten, och då får man bra respons.
 
Sv: Mer hänsyn av trafikanter med fullt med gula reflexer även dagtid?

Toppen!
Även om det är ljust och fri sikt syns man på längre avstånd, och bilföraren får mer tid på sig, med gult/orange/rosa+reflexer även i dagsljus. En mörk (eller ljus) häst kan liksom "slukas upp" av omgivningen i allt gråvitt.
 
Sv: Mer hänsyn av trafikanter med fullt med gula reflexer även dagtid?

Att billyktor sitter lågt och är riktade neråt är inget stort problem. Var en vanlig missuppfattning förr att reflexer måste sitta lågt. Tänk på alla vägmärken, de sitter 1,5-4 m upp och syns utmärkt. Det är tillräckligt med ljus som går uppåt. Och med ökat avstånd ökar ljuskäglans storlek i förhållande till föremålet, då är placeringen av reflexerna mindre intressant. Lågt sittande reflexer kan dessutom döljas av t ex snövallar. MEN jag tycker ändå att det är bra med reflexer på minst tre ben. Då ser man att det är en häst och inget annat (joggare med hund etc) om det är beckmörkt.

Tänk också på att dämpa pannlampor så att de inte bländar förarna så blir det perfekt!

Tror också lite som en del andra varit inne på, förutom att man syns bättre så har man visa sitt ansvar som trafikant när man har ordentligt med färg och reflexer, vilket ger positivt gensvar bara det.
 
Sv: Mer hänsyn av trafikanter med fullt med gula reflexer även dagtid?

Igår när jag åkte hem var det gansla ljust ute och då möter jag ett äldre par som redan då visade med ficklampa att dom gick på landsvägen, mycket bra så man hann anpassa körningen. Jag hade nästan lust att stanna och tacka dom :D
 
Sv: Mer hänsyn av trafikanter med fullt med gula reflexer även dagtid?

Jag använder alltid reflextäcke och jacka ( väst på sommaren ) oavsett tid på dygnet eller årstid.
Rider på kurviga grusvägar omgivna av skog och upplever att bilister får en mycket större chans att göra ngt åt sin planering av passering.
Det är ju bara att tänka till sej själv ... man reagerar ju vid synen av reflexerna.
 
Sv: Mer hänsyn av trafikanter med fullt med gula reflexer även dagtid?

Som många andra tänker jag att det troligen beror på att man ser er fortare. Jag utgår från mig själv som bilförare och jag uppskattar verkligen att alla som är på vägen har reflexer!!! De som inte använder reflex gör det med livet som insats.

Jag rider inte på väg om jag kan undvika det. Definitivt inte på vår väg utanför gården som är en 90-väg med mycket tung trafik, tät sådan. Ändå använder jag varseloverall när jag är ute i skogen och rider, pannlampa likaså.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp