mer framåtbjudning

Jois

Trådstartare
hur får jag fram mer framåtbjudning?
hatar att behöva sitta och driva på ett eller annat sätt... :cool:
Tips emottages tacksamt!!

Sv: mer framåtbjudning

Jobba mycket med övergångar så att hästen håller sig vaken och uppmärksam. Ta galoppen från skritt eller till och med stillastående ibland, gör halt från trav och kom direkt fram i trav igen. Detta brukar vara uppiggande för hästen, gör den mer på gång och uppmärksam.

Bra svarat Lilla_My Övergångar är alltid bra.

En annan grej som funkar på hoppglada hästar är att ha hinder på banan även om du inte ska ha hoppning.

Var nogrann med att det måste "hända nåt" varje gång du använder skänkeln och var på direkt (kanske en liten påminnelse med ett spö) om det inte blir någon reaktion så att du inte säger till hästen att det är ok att ignorera dig. Sedan kommer du inte behöva använda spöt mer.

Lycka till!

Rider du mycket pa bana? Rid ut, bade pa vag och i skog om det ar mojligt. Omvaxlande arbete och miljoer kraver att hasten ar vaken och lyhord da den inte vet vad som vantar. Roligare bade for dig och hasten!

Ar hasten i kondition nog for det du vill att den ska utfora? Ater den ratt i forhallande till arbete?

Good luck

Ja det blir en del just nu på banan, mest för att det är så förbaskat mkt flygfän- trots diverse olika bekämpningsmedel...!
Däremot försöker jag variera passen mkt med bommar och koner- samt att jag rider inte speciellt länge.
Mat får han ganska mkt, dels går han på gräs dygnet runt samt att han får krafft, müssli, betfor och havre.
Får känslan av att han mest är en testande 5åring som försöker komma undan...:)

Ja det blir en del just nu på banan, mest för att det är så förbaskat mkt flygfän- trots diverse olika bekämpningsmedel...!
Däremot försöker jag variera passen mkt med bommar och koner- samt att jag rider inte speciellt länge.
Mat får han ganska mkt, dels går han på gräs dygnet runt samt att han får krafft, müssli, betfor och havre.
Får känslan av att han mest är en testande 5åring som försöker komma undan...:)

Ut och rid markarbete varierat med galopparbete ute på öppna fält! Det är mkt mindre flugor/bromsar där än på en ridbana.

inte konstigt är den bara 5 år och rids mkt på banan så tappar den ju säkert gnistan... skulle rida ut mer i skogen om jag var du...

Jättegärna!!!!!! Om det fanns några som man fick rida på...:(
Bönderna börjar ju ta vallen nu, när dom har skördat färdigt är det ju bara o fråga närmaste bonde som har ett gärde om det är ok att rida där. Som tack, förutsatt att han säger ja, kan man ju köpa någon liten blomma eller present frammåt höst/vinterkanten (eftersom man fick rida där under sommar/hösten) Då har man ju fjäskat in sig lite inför kommande år också :angel::D
Vi frågade våran grannbonde hemma och det funkar super!

inte konstigt är den bara 5 år och rids mkt på banan så tappar den ju säkert gnistan... skulle rida ut mer i skogen om jag var du...

fast... han måste ju kunna ridas på banan några dagar i veckan utan att må dåligt av det...:)
sen är det ju ganska självklart att man måste göra andra saker oxå- givetvis!

jo men med tanke på om han är så nu när han bara blivit reiden några år, hur kmr det inte bli sen då ?? Tror många hästar blir uttråkade på banan. Man kan rida dressyr i skogen oxå :)

jo men med tanke på om han är så nu när han bara blivit reiden några år, hur kmr det inte bli sen då ?? Tror många hästar blir uttråkade på banan. Man kan rida dressyr i skogen oxå :)

självklart, det bästa är ju att träna där istället! men problematiken nu va ju att han blir galen med alla mygg / knott / bromsar.. det är inte så att han säger jippi va roligt- jag ska få gå i skogen...! normalt sett ja, men nu- nej...
sen är han inte riden speciellt hårt sen innan heller.. han har gått på banan 2dgr i veckan, ut 2dgr, hoppa 1dag och vila 2dgr å så lite längre vila i perioder.. nåt måste man ju kunna begära!;)

okej då var det inte så farligt , lät som att du red mer på banan först. Men rid tidigt på morgonen då är det väl inte bromsigt ? kan ju föröska rida mer på öppen mark.

ja, ska göra som ovanstående nämde- muta in mig hos nån bonde och se om det går!:)

ja bara man frågar och de inte ska plöja eller ta fler skördar borde det ju gå bra :) men tänk på att de kan vara lite ojämna här finns det iaf massa sorkhål (tror jag det är) så är ju inte så bra...

Glöm inte massor av beröm, måste vara dubbelt så tydlig med berömmet som med korrigeringar.

Hästen ska verkligen veta att du tycker det är ett nöje att sitta däruppe under passet.

Och som någon sa var konsekvent, när du säger framåt så är det framåt direkt inte efter en liten stund, eller efter flera förfrågningar. Och det är broms direkt när du säger det. Och allt med översvallande beröm så fort hästen gjort rätt.

Oftast kan trött eller uttråkade hästar piggas upp väldigt mycket av att dom får veta att dom är duktiga.

/Camilla

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag hjälp! När jag började borsta min häst idag så märkte jag att han är väldigt öm på höger sida nertill vid halsfästet...
Svar
7
· Visningar
571
Senast: Freazer
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
849
Senast: Lejd
·
Fritid Någon som har koll på marknaden där? Vill bara ha till hobbybruk ochvkolla vad som rör sig utanför hagen. Hoppas få se lokatten bland...
Svar
1
· Visningar
400
Senast: AraSlei
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
534
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama