Mer Fosfor.

P

Poplan

Jag har räknat ut en foderstat och min häst behöver mer Fosfor, för att ställa siffrorna till rätta så ger vi honom ca 1,5 dl Vetekli. Men om inte hästarna dricker ordentligt så kan väl vetekli sätta stopp i luftrören. Har ni något tips på något man kan ge sin häst om den får för lite fosfor?

Sv: Mer Fosfor.

Det är en del fosfor i betfor om du ger det. Annars är det en del i äpplen, alger m.m. kolla så ser du att det finns i det mesta ;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Jag ger honom 1 dl alger men det ändrades ingenting på siffrorna. Jag ger honom kraft. Vad för slags betfor kan man ge isåfall ?

1,5 dl vetekli kan väl knappast hjälpa upp P-halten? Hur många gram är det...? Jag ger 1 liter kli och det är bara ett par hekto.

Mineralerna Krafft Grön resp. Krafft Vit innehåller mera fosfor och mindre kalcium jmf med övriga mineralblandningar. Har du provat att räkna med någon av dessa för att få ordning på fosforen?

En konsekvens av att använda någon av dessa mineraler jmf t ex fosforbalans är att det kan bli mycket kalcium. Att överdosera kalcium är enligt SLU inte farligt så länge fosforbehovet uppfylls.

Rolle: Det är kalcium det är mycket av i betfor, inte fosfor.

Nja... sa inte att det var mycket utan en del, närmare bestämt 1g/kg. Kalcium 9g/kg, kalium 19g/kg och magnesium 1g/kg för att ta mineralerna. Vad jag menade var att det finns fosfor i mycket och man kan kolla det innan man ger extra. Har för mig att det är c:a 2g/kg fosfor i havsalger. Behovet har jag för mig ligger runt 14-15g/dag och kalcium/fosfor kvoten c:a 1,5.

Rolle på Österlen

Rolle skrev:
Det är en del fosfor i betfor om du ger det. Annars är det en del i äpplen, alger m.m. kolla så ser du att det finns i det mesta ;)

Rolle på Österlen

Betfor har ju tvärt om mycket kalcium (8,1 g per kg) och lite fosfor (0,6 g per kg). Det är ju snarare något man ger för att få upp kalcium halten.

Om man tänker kalciumrikt och fiberrikt (långsam kolhydrat) så skall man ta grovfoder och betfor och skall man tänka fosforrikt och snabb energi (snabba kolhydrater) så är det vetekli och korn/havre.

Hälsning Maja

He, he..du såg inte mitt senare inlägg:D :D Intressant dock att vi inte har exakt samma värde på betforen även om skillnaden inte är så stor. Jag har gått på sockerbrukets uppgifter, bor nästan granne;)

Rolle på Österlen

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 267
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
518
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
997
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 943
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar