K

Kribr622

Hejsan,
jag har idag fått en minishettis till skänks. Lilla tjejen har dock fått alldeles för lite mat så min fråga är till er hur jag på bästa sätt får upp henne i hull. Där hon bor nu har hon varit i knappt 2 månader, gått på relativt kraftigt bete men behöver fortfrande gå upp mycket i vikt så att revben och andra knotor försvinner. Hon är avmaskad.
Vad ska jag ge henne???
 
Hur gammal är hon? Hon är alltså avmaskad nu under betet eller? Varför är hon så mager, vet ni det?

Ska hon fortsätta gå på bete, eller ska hon in snart? Personligen, och jag är absolut ingen expert eller så, skulle jag nog se till att ha ett hö med bra värden och tillskottsfodra med det i så stor utsträckning som möjligt. Fast går hon på bete är kanske sannolikheten att hon käkar hö inte så stor, eller? Sen skulle jag se till att man introducerar alltr nytt foder lååångsamt.

Men har det hänt någonting under dessa två månader på betet? Alltså har hon lagt på hullet lite iallafall?
 
Ett bra hö, dvs med balanserade värden, och så fri tillgång på det. Gör träckprov när medlet hon avmaskades med har nått sin verkningsintervall (4, 8 eller 12v).
 
Kolla upp avmaskning, tänder och allmän hälsa. En shettis som är så mager på somamrbete låter inte så vanligt i mina öron.
Min shettiskunskap är dock rätt begränsad.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 479
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 364
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 299

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp