Mer fett över revbenen!

Sv: Mer fett över revbenen!

HelenaHandberg skrev:
Har du sett att hästarna magrar av när de släpps på försommarbetet med kanske 170 gram smältbart råprotein per kg ts och kvot mellan SMP och energi på kanske 17-20?

Eftersom jag tror att ditt svar blir nej vill jag fråga; hur skulle de kunna smalna av om de åt samma gräs inplastat, (om inte totalmängden var för liten)? HH

Är det inte så att många hästägare har sina hästar på vårens foderstater fullt ut när det första gräset kommer upp och då går ju hästen inte ner i vikt men så fort man kommer in en liten bit i sommaren och man slutar med foderstaten så dröjer det inte länge försen många hästar börjat tappa av. De blir loja och en del blir stela och styva i sina kroppar, just på grund av den höga proteinkvoten. Foderstatens Mj skulle då i mina tankar sänka den sammansatta kvoten från foder och gräs tills man slutar med fodret.

Jag har sett många hästar som skulle behöva stödfodras över hela sommaren för att hålla sig hullmässigt. Framförallt då med höjd Mj.

Som Marti skriver så har jag också genom alla åren märkt av detta att för hög kvot kan få vissa raser och individer att gå ner i vikt. Personligen så tror jag att kväveöverskottet gör att musklerna inte kan syresätta sig så att de till slut förtvinas och att mj inte räcker till för hullet utan enbart till att ta hand om proteinet.

Vad som exakt händer och varför har jag inget svar på men jag har träffat på det på för många hästar för att kunna avfärda detta att hästar kan gå ner i vikt av för hög proteinkvot.

Var det inte nåt försök som nån skrev om för länge sedan om hästars som ställdes i box och matades på regält med foder och trots detta gick de ner i vikt istället för att bli feta. Har nåt i bakhuvudet om detta.

:bow: Du har formulerat det så bra!!! Presis vad jag lärt mig på de föreläsningar jag gått på!

Intressant! :bow:
Min häst faller alltid ur under pälsfällningen och har så börjat nu med. Man kan ana revbenen lite nu och vad jag gjort är att öka på grovfodret. Han får både hö och silage nu. Har dock bara värdena på silaget, höet är oanalyserat.

sissu skrev:
Som Marti skriver så har jag också genom alla åren märkt av detta att för hög kvot kan få vissa raser och individer att gå ner i vikt. Personligen så tror jag att kväveöverskottet gör att musklerna inte kan syresätta sig så att de till slut förtvinas och att mj inte räcker till för hullet utan enbart till att ta hand om proteinet.

Vad skönt att det finns några fler som upplevt detta och att jag inte är helt ensam om teorin. Jag har i år praktiserat detta på 5 olika hästar (varav en ponny!) och alla har svarat som förväntat med att gå upp i vikt.

Kicki_J skrev:
:bow: Du har formulerat det så bra!!! Presis vad jag lärt mig på de föreläsningar jag gått på!
Vad är det för föreläsningar har du varit på? Om du inte vill skriva ut det här kan du väl PM:a, snälla! Då kanske jag kan anordna något liknande här. Funderade på att gå några kurser på SLU men för de som var intressanta behövde man förkunskaper i biologi som jag inte har, och biologikurserna kunde man inte läsa på distans, snacka om moment 22!
//marti

marti130 skrev:
Vad skönt att det finns några fler som upplevt detta och att jag inte är helt ensam om teorin. Jag har i år praktiserat detta på 5 olika hästar (varav en ponny!) och alla har svarat som förväntat med att gå upp i vikt. /marti

Dito. Många gånger har hästar blivit lidande för att folk idiotförklarat mig när jag lagt fram denna teori, bara för att man aldrig hört talas om den.
OK att de idiotförklarade mig för kanske tio år sen eller mer, men nu :eek: 2006 finns fortfarande så stor okunskap och ointresse.

Som hobbyfodernisse kan jag inte förklara varför gällande allt och när inte ens de som borde kunna har funderat i dessa banor och varför så blir det ju inte lättare att få sin röst hörd så hästarna kan få det lite bättre.

Men vi kämpar på med våra :idea: tycker jag.

Så gär min häst med.. när hon fäller tappar hon matlusten.. det tar s¨å mycket på hennes krafter att byta päls=(
Jag får står och handmata henne i ca 3 veckor totalt för att hon skall få i sig något.Och då gäller det att ha ett sådant kraftigt foder som möäjligt så hon kan få i sig all den näring hon behöver på en sådan liten volymmängd som möjligt.
Eftersom hon efter några tuggor ca 0,5-0,8 liter inte vill äta mer varken själv eller matad!

Hö äter hon bra de har hon fri tillgång på dygnet runt

Sen om man har haft en häst som är vältränad och från ena dagen till den andra ställer av den kommer ju hästen att "tunna ut" inte på fett utan på muskler och hästen kommer uppfattas som tunn men inte tunn på fett utan tunn på muskler fasten den inte är det utan bara muskelfattig!

Ja, Brisses aptit är det inget fel på under pälsfällningen iaf. Men han faller ur ändå. Nu har han ju stått mycket med och tappat muskler så det ger ju mer intrycket att han magrar med.

En bukig häst betyder att det är mkt i magen. En häst som e tom i magen behöver grovfoder och en häst som e tunn över revbenen behöver kraftfoder (eller mkt bra grovfoder).
En häst kan bli pigg/het/stressad av både för lite och för mkt mat. En obalanserad foderstat kan oxå leda till psykisk obalans trots att kroppen ser ut att vara i lagom hull.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 043
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej, min häst är ganska så mager, man ser revbenen. Han får fritillgång till hö, 1 liter müsli original och lite över 1 liter lucerne...
Svar
6
· Visningar
1 836
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Nu står jag inför problemet att hästen jag har fått hålla igen på varje grässtrå i vanliga fall går ner i vikt av sig själv. Han är...
Svar
16
· Visningar
2 121
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka