A
asaah
Sv: Mer fett över revbenen!
puttar upp
puttar upp
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
HelenaHandberg skrev:Har du sett att hästarna magrar av när de släpps på försommarbetet med kanske 170 gram smältbart råprotein per kg ts och kvot mellan SMP och energi på kanske 17-20?
Eftersom jag tror att ditt svar blir nej vill jag fråga; hur skulle de kunna smalna av om de åt samma gräs inplastat, (om inte totalmängden var för liten)? HH
sissu skrev:Som Marti skriver så har jag också genom alla åren märkt av detta att för hög kvot kan få vissa raser och individer att gå ner i vikt. Personligen så tror jag att kväveöverskottet gör att musklerna inte kan syresätta sig så att de till slut förtvinas och att mj inte räcker till för hullet utan enbart till att ta hand om proteinet.
Vad är det för föreläsningar har du varit på? Om du inte vill skriva ut det här kan du väl PM:a, snälla! Då kanske jag kan anordna något liknande här. Funderade på att gå några kurser på SLU men för de som var intressanta behövde man förkunskaper i biologi som jag inte har, och biologikurserna kunde man inte läsa på distans, snacka om moment 22!Kicki_J skrev:Du har formulerat det så bra!!! Presis vad jag lärt mig på de föreläsningar jag gått på!
marti130 skrev:Vad skönt att det finns några fler som upplevt detta och att jag inte är helt ensam om teorin. Jag har i år praktiserat detta på 5 olika hästar (varav en ponny!) och alla har svarat som förväntat med att gå upp i vikt. /marti