Mer energi

ia_

Trådstartare
Har en B-ponny som behöver mer energi!
Äter idag 5 kg hö (+fri tillgång på halm) 500g salsa Hotmix, + 1,5dl olja.(uträknad foderstat, oljan tillagd för extra energi, men har inte gett resultat...)

Finns det något annat bra foder att kunna "toppa" med? Han är åt det latare hållet och väldigt lättfödd så kan inte ge några stora mängder kraftfoder....

Det går inte fodra en häst piggare tyvärr. Skilj på energi i fodersammanhang och energi som i pigg.
Havre kan ha en uppiggande effekt på vissa hästar, annars har jag inget att komma med.

Har en B-ponny som behöver mer energi!
Äter idag 5 kg hö (+fri tillgång på halm) 500g salsa Hotmix, + 1,5dl olja.(uträknad foderstat, oljan tillagd för extra energi, men har inte gett resultat...)

Finns det något annat bra foder att kunna "toppa" med? Han är åt det latare hållet och väldigt lättfödd så kan inte ge några stora mängder kraftfoder....
en lat ponny är en lat ponny, oavsett hur mycket mat man stoppar i (så länge behoven är uppfyllda). Det går liksom inte att fodra fram pigghet. Att renodla hjälper, vara konsekvent, berömma och lägga upp arbetet "roligt" kan hjälpa lite.

Det går inte fodra en häst piggare tyvärr. Skilj på energi i fodersammanhang och energi som i pigg.
Havre kan ha en uppiggande effekt på vissa hästar, annars har jag inget att komma med.
Det är ju en sanning med modifikation anser jag!
Är väl medveten om skillnaden mellan energi i fodret och energi som i pigg!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 833
Senast: Fazeem
·
Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 241
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka