Mer energi

ia_

Trådstartare
Har en B-ponny som behöver mer energi!
Äter idag 5 kg hö (+fri tillgång på halm) 500g salsa Hotmix, + 1,5dl olja.(uträknad foderstat, oljan tillagd för extra energi, men har inte gett resultat...)

Finns det något annat bra foder att kunna "toppa" med? Han är åt det latare hållet och väldigt lättfödd så kan inte ge några stora mängder kraftfoder....
 
Det går inte fodra en häst piggare tyvärr. Skilj på energi i fodersammanhang och energi som i pigg.
Havre kan ha en uppiggande effekt på vissa hästar, annars har jag inget att komma med.
 
Har en B-ponny som behöver mer energi!
Äter idag 5 kg hö (+fri tillgång på halm) 500g salsa Hotmix, + 1,5dl olja.(uträknad foderstat, oljan tillagd för extra energi, men har inte gett resultat...)

Finns det något annat bra foder att kunna "toppa" med? Han är åt det latare hållet och väldigt lättfödd så kan inte ge några stora mängder kraftfoder....
en lat ponny är en lat ponny, oavsett hur mycket mat man stoppar i (så länge behoven är uppfyllda). Det går liksom inte att fodra fram pigghet. Att renodla hjälper, vara konsekvent, berömma och lägga upp arbetet "roligt" kan hjälpa lite.
 
Det går inte fodra en häst piggare tyvärr. Skilj på energi i fodersammanhang och energi som i pigg.
Havre kan ha en uppiggande effekt på vissa hästar, annars har jag inget att komma med.
Det är ju en sanning med modifikation anser jag!
Är väl medveten om skillnaden mellan energi i fodret och energi som i pigg!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 596
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 352
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Jag behöver få i min unghäst (blir 1 år i maj) både mer energi och protein. Han får bra hö (kvot 6,2) men får inte i sig tillräcklig...
Svar
18
· Visningar
1 459
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp