Mer energi, protein eller vad ska jag hitta på? VSL kanske?

Train

Trådstartare
Hej

Tycker hästen börjar se väldigt tanig ut nu och vet inte vad jag ska göra :crazy:

Har råkat på ett skithö i år med en kvot på 2,39 (8,8MJ och 21g smrp) så det har blivit till att fodra på med både lusern och soja ännu en gång men trots att han får i princip så mycket han kan pilla i sig tycker jag att framförallt rumpan har blivit allt mer skrumpen sista tiden :cry:

Vissa dagar tycker jag att han är i perfekt hull när jag känner längs revbenen och tänker att det är protein jag ska slänga på mer av, men andra dagar, som t ex idag känns han nästan mager istället...

Funderar därför lite på om jag skulle prova att slänga på lite olja eller liknande för att han ska tjocka till sig eller om jag riskerar att han tappar ännu mer överlinje om jag sänker kvoten ? (tror den ligger på ungefär 7 nu)

Har läst att det börjat hända grejer med folks hästar om man tillsatt V.S.L, är det något man vågar prova ?

Vet inte riktigt om jag vågar slänga på mer proteinfodermedel då han nu får lite drygt 3kg lusern och närmare 500g soja uppdelat på två mål (trots att han bara ägde 461kg för en månad sedan).

Han får det mesta av lusernet (2,75kg) på kvällen för att det inte ska ta så lång tid för honom att äta upp på morgonen vilket medför att han inte hinner äta mer än 5kg hö över natten heller men det bästa alternativet kanske är att ta bort lite mer av höt och ge mer lusern?

Usch! Tycker det är så trist att se honom så här och ska förmodligen skicka in träckprov också snart för säkerhets skull..

Funderar också på hur länge jag vågar hålla på med sojan sedan när gräset börjar komma upp? Misstänker att jag kommer få trappa ner lite försiktigt allteftersom betet kommer eller är det ingen fara eftersom betet är grovfoder?

// Train
 
Sv: Mer energi, protein eller vad ska jag hitta på? VSL kanske?

en liten putt :)
 
Sv: Mer energi, protein eller vad ska jag hitta på? VSL kanske?

Finns ett foder från Dodson & Horrell som heter "stay power" finns i både müsli och pellets. Det är för hästar som behöver lägga på sig framförallt på rygg och rumpa. Min åt det när hon var tunn, och det ger väldigt snabbt resultat, utan att man behöver fodra med mkt!! Mkt bättre än alla krafft protein och så, mkt mkt prisvärt!
 
Sv: Mer energi, protein eller vad ska jag hitta på? VSL kanske?

Jag skulle begränsa högivan och säkra upp med lusern och annat proteinrikt.
 
Sv: Mer energi, protein eller vad ska jag hitta på? VSL kanske?

Vet inte riktigt om jag vågar slänga på mer proteinfodermedel då han nu får lite drygt 3kg lusern och närmare 500g soja uppdelat på två mål (trots att han bara ägde 461kg för en månad sedan).
Lusern man du ge MYCKET mer av utan att det blir farligt, det finns ingen övre gräns. Ge hellre ett par kilo till av lusernen och dra bort av det proteinfattiga höet. :idea:
 
Sv: Mer energi, protein eller vad ska jag hitta på? VSL kanske?

Det där lät allt väldigt intressant men tyvärr tror jag inte vi har några återförsäljare inom rimligt avstånd :(

Tack för svaret i alla fall!
 
Sv: Mer energi, protein eller vad ska jag hitta på? VSL kanske?

Tiller bägge som tycker mer lusern:
Det verkar nog vara det enda vettiga att göra just nu, så får jag bara hoppas att han äter upp! I natt hade han fått en aning mer lusern och då låg det ett par deciliter på golvet idag :(
Men då hade jag inte dragit ned på höt heller, så det kanske blir bättre när jag göra det :)

// Train
 
Sv: Mer energi, protein eller vad ska jag hitta på? VSL kanske?

Efter att förra vintern fått en grymt mager häst pga dåligt hö så garderade jag mig den här vintern med proteinrikt foder och Dangro Hestekraft extra + Granngårdens havrefria müsli har hållt min häst fin hela vintern.
 
Sv: Mer energi, protein eller vad ska jag hitta på? VSL kanske?

eller om jag riskerar att han tappar ännu mer överlinje om jag sänker kvoten ?

Detta har du fått om bakfoten. Glöm kvot, det verkar som du behöver både extra energi och extra protein så fokusera på det. Byt ut lite hö mot lusern om det är möjligt, eller köp ett proteinrikt kraftfoder. Olja skadar inte. Du kan öka sojan om du vill. Men inte mer än 461 g/utfodringstillfälle.
VSL vet jag inte vad det är men din häst behöver nog inga krångliga tillskott, den behöver bara mer bra ( vanligt) foder.
 
Sv: Mer energi, protein eller vad ska jag hitta på? VSL kanske?

Håller med Ellyne, prova att ge lite olja och och ge mer protein, sojan kan ju höjas lite mer om den inte vill äta så mkt lusern...
 
Sv: Mer energi, protein eller vad ska jag hitta på? VSL kanske?

Till alla:

Lusernet har ökats på och operation olja påbörjades idag :bump:
 

Liknande trådar

C
Foder & Strö Jag har räknat och efter mycket om och men kommit på vettiga foderstater till hästarna (använde hippocampus). Då ensilget innehåller...
2
Svar
25
· Visningar
5 202
Senast: svea
·
Foder & Strö Vet att det redan finns några och medan jag läser igenom dem tänkte jag bara fråga lite om saker jag inte hittat än ;) Har fått...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 604
Senast: Morran
·
Hästvård Hej! Nu har hästen gått och blivit dålig :cry: så jag tänkte höra lite vad ni här på Buke tror att det kan vara Han har varit lite...
Svar
13
· Visningar
1 582
Senast: Train
·
Foder & Strö Nu är det läge för hjälp! Min åring (född april -07) magrar ur och jag kan bara stå och se på. Han får massor med mat men inget...
2
Svar
30
· Visningar
2 657
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp