mer diskussioner!

majola

Trådstartare
Är det inte lite tråkigt här nu? Kan vi inte ha lite mer diskussioner i största allmänhet om foder och sånt?

Jag börjar med en fråga som jag skrev för ett tag sedan men inte fick något svar på (det kanske är en dålig fråga?). Har ni inte något som ni har funderat på en längre tid?

Är det sant att betfor innehåller mycket oxalsyra och att kalciumet i betfor förekommer som kalciumoxalat som hästarna inte kan ta upp?
 
Jag håller med var och varannan vill ha hjälp med foderstater. De borde ha ett eget forum eller söka ett program för uträkning.
Fram för mer diskussioner! :bump:
 
Jag håller också med! Det är intressant med diskussioner men kanske måste man ha mer kött på benen för att kunna diskutera just i ett sånt här ämne?
Jag har iaf en fråga som jag tycker är lite intressant...

Hur bra är egentligen en vanlig foderanalys?
Jag menar, protein är ju inte bara "protein" och samma sak i allt foder som innehåller protein och energi kan ju förekomma i alla möjliga och olika bra former?
Om man t.ex är utbildad agronom på foder, hur mycket säger egentligen en sån vanlig analys då? Hästar reagerar ju olika på olika typer av protein. T.ex sägs ju ett överskott på protein från höet inte vara nån fara medans överskott på protein från kraftfoder är värre?

Sedan har jag en fråga som är lite snurrig :o
Är proteiner uppbyggda av endast aminosyror eller innehåller de nåt mer? Behöver bena ut det här i min skalle...
 
Inte något svar på dina frågor men oxå en undran :confused: om analyser.
När man analyserar tex hö/silage så tag man ju flera skördar och de måste ju ha olika värden eller hur? Men när man köper hö/silage etc får man ju bara ett analyssvar och då vet men ju inte vilken av skördarna man köpt? Eller är jag fel ute? :crazy:
:bump:
 
Jag tycker i och för sig att det är helt ok att fråga om foderstater. Det brukar jag ju själv göra då och då. ;)

När det gäller höanalyser så har vi hittills analyserat själva. Vi har då fått hö från en eller två skördar under hela stallsäsongen, så det har inte varit något problem. Nu analyserade vi i höstas inför installningen, och har fått leveranser av samma skörd sedan dess. Nästa leverans blir dock av en annan skörd, men den hade bonden själv analyserat, så vi skulle få värdena på det höet också.
 
Hur bra är egentligen en vanlig foderanalys?
Jag menar, protein är ju inte bara "protein" och samma sak i allt foder som innehåller protein och energi kan ju förekomma i alla möjliga och olika bra former?
Om man t.ex är utbildad agronom på foder, hur mycket säger egentligen en sån vanlig analys då? Hästar reagerar ju olika på olika typer av protein. T.ex sägs ju ett överskott på protein från höet inte vara nån fara medans överskott på protein från kraftfoder är värre?

Sedan har jag en fråga som är lite snurrig :o
Är proteiner uppbyggda av endast aminosyror eller innehåller de nåt mer? Behöver bena ut det här i min skalle...

Det var väl jättebra och intressanta frågor! Hoppas att någon ger sig på att svara på dem (typ någon agronom då... ;))
 
Grejen är ju den att om en bonde har 50 hektar vall och tar prover på hö´t under skörden allt enligt alla konstens regler så blir det ändå bara ett riktvärde då hö´t naturligt varierar, beroende på hur olika gräs förekommer på olika gärden, olika åldrar på vallarna, han kan tex omöjligt ha slagit allt hö på samma dag = olika väder = olika värden. Köper man analyserat hö av en storbonde och tror sig måste ha exakta värden så får man nog analysera sitt parti.

Detta är en av dom anledningar till att detta räknande på decimaler gör mig någonstans mellan full i skratt och panikslagen.

Att stirra sig så blind på siffror som en del gör när de siffrorna endast är att räkna som rådgivning.
Inte en absolut sanning.

Och sen som några av er har nämnt alla dessa fodermedel som används - finns det någon forskning. Hur samverkar dom ? Vilka tar ut varandra och vilka samarbetar som tex betfor och hö - Hur mycket höjs energivärdet egentligen då sockret gör att höt bryts ner fullständigare? Har det enbart en magpositiv effekt....
Det finns så mycket man funderar över. Jag måste dra en till.
Varför "tål" inte en del hästar att få stora givor grovfoder utan blir rent för jävliga medans samma häst tål höga givor kraftfoder och då bara blir pigg och glad.
 
Jag kan svara på proteinfrågan! Ett protein är en kedja av aminosyror, inget mer. Skillnad i olika proteiner beror på antalet aminosyror, hur de sitter ihop, vilka aminosyror som ingår osv. När man hör ordet protein tänker nog dom flesta på muskler, men varenda cell i kroppen har olika protein för tex signalering, transport av restprodukter mm. Dom flesta hormoner och all enzymer är protein.
 
Å tack så jättemycket! *lättad* Nu slipper jag grunna mer :D
Det var ett alldeles förträffligt svar, tackar och bockar! :bow:
 
OBS! lite följdfrågor :o
Vad gör enzymerna? Bryter de ner något kanske?
Du skrev att protein består av olika sorters och olika sammansatta aminosyror och att enzymer och de flesta hormoner är proteiner. Då ska vi se om jag fattat rätt, hormoner består alltså av aminosyror... ÄR amoniosyror? Är det så att olika aminosyror/uppsättningar av aminosyror har olika funktioner som t.ex som enzym eller hormoner?
Försöker förstå fullt ut här :D :p
 
Puh, ska se om jag kan reda ut lite här.... Biokemin är inte helt färsk, men jag gör ett försök!
Det finns 20 olika aminosyror, en del vanligare än andra. Hälften av dem kan kroppen framställa själv, resten måste tillföras vi födan. De har olka egenskaper, tex olika laddning vid ett visst pH, olika form, vissa är ringformade, vissa är långa och andra kortare. Dessa aminosyror sätts i cellerna ihop till kedjor, s.k peptider. En peptid med fler än 20(tror jag) aminosyror brukar kallas protein. det finns alltså hur många olika kombinationer av aminosyror som helst, tex enzymer. Enzymer används i kroppen bla för matsmältning, där de delar tex protein, fett och kolhydrater i mindre delar som kroppen kan ta upp. Men enzymer används även till nedbrytning av restprodukter i cellerna och andra viktiga grejor.
Vissa hormon består också av protein, är inte riktigt hundra på exakt vilka. Men, som du frågade, så är vissa hormon och enzymer exempel på proteiner. Så av det kan man dra slutsatsen att bra protein i foderstaten ju är jätteviktigt, eftersom det har så många viktiga funktioner. Inte bara för muskelbyggande och arbete, utan också för rent underhåll. Hoppas det klarnade lite:)
 
Det är så skönt att vi har dig som livar upp det hela! :love:

Stötte på argumentet om betfor och kalciumoxalat igen. Kan du kasta lite ljus över det?
 
Glöm det, käre vän, har aldrig hört talas om detta då det gäller betfor. Om man skulle misstänka oxalsyra så gör man det isf i bladen och dessa använder man ju inte :smirk:
 

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
514
Senast: Kristall10
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 755
Senast: Bee
·
  • Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 149
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag börjar bli lappsjuk av att bara vara på "Steg till arbete" mån-fred för föreläsningar, anteckningar, diskussioner, pappersifyllande...
Svar
1
· Visningar
398
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp