Mer än var tionde ridolycka ger bestående men

Runt en halv miljon svenskar sysslar med ridning – en sport som är långt ifrån riskfri.
Varje vecka råkar omkring tolv ryttare ut för en huvudskada, visar en genomgång från försäkringsbolaget Folksam.
– Det är ju de som är mest allvarliga, säger Helena Stigson på Folksam.

Dumheter, majoriteten av alla olyckor rapporteras aldrig in då de inte medfört några skador som behövt tas om hand. Inte 17 rapporterar jag att jag ramlat av om jag inte skadar mig, jag borstar av mig och sitter upp igen.

Fast det handlar väl ändå om de olyckor som rapporteras in. Och det är bland dessa som huvudskadorna är de mest allvarliga. Om man ramlar av och slår så pass att man skadar sig. Då sitter man ju inte upp igen, utan kontaktar sjukvården och förmodligen gör en skadeanmälan till Folksam. Det är ju Folksam som gjort rapporten och de går ju på sin skadestatistik. Alla ridskolor är ju t ex anslutna till Folksam.

/Lizzie

Fast det handlar väl ändå om de olyckor som rapporteras in. Och det är bland dessa som huvudskadorna är de mest allvarliga. Om man ramlar av och slår så pass att man skadar sig. Då sitter man ju inte upp igen, utan kontaktar sjukvården och förmodligen gör en skadeanmälan till Folksam. Det är ju Folksam som gjort rapporten och de går ju på sin skadestatistik. Alla ridskolor är ju t ex anslutna till Folksam.

/Lizzie
Min erfarenhet är att det är väldigt få gånger som folk som skadar sig åker in för vård..det hör iallafall här till ovanligheten.

/Lizzie
Det beror på, jag har skadat mig så jag har behövt sjukhusvård men då det inte fanns några mobiler då och jag inte kunde gå så fick jag sitta upp och rida tillbaka. Som artikeln dessutom är skriven så står det att mer än var tionde avramling skulle ge bestående men och det är det jag protesterar mot.

Jag är sydd i ansiktet efter en hård smäll mot en sten. Slaget var så hårt att det svartnade när jag först försökte resa mig och det ringde i öronen så att jag inte kunde höra vad den andra ryttaren sa. Jag tog mig till sist upp i sadeln igen med blodet rinnande i hår, på kläder, sadel och häst.

Hade jag inte behövt sys hade jag nog inte åkt in.

Jag tror att anledningen till just att huvudskador är vanligast är för att man vill byta ut hjälmen om man faller av och slår i huvudet, och folksam ofta kräver, i alla fall nu för tiden, att man ska ha varit inne på sjukan för att få pengar till en ny hjälm.

Jag tror att anledningen till just att huvudskador är vanligast är för att man vill byta ut hjälmen om man faller av och slår i huvudet, och folksam ofta kräver, i alla fall nu för tiden, att man ska ha varit inne på sjukan för att få pengar till en ny hjälm.
Ja, och vissa gånger så är huvduskadan kanske inte ens där hjälmen sitter som i min käke. Hästen trampade mig där skydd inte fanns. Fick såklart pengar för ny hjälm och försäkringspengar för min fotled.

Skulle vara intressant att veta också i vilka fall som ryttare fallit av. Är det orsakat av trafik, ute i skogen eller på banan. Hade velat se något sådant också.

/Lizzie

Alla ridskolor är inte anslutna till Folksam. Bara de som stöttar ridsportförbundet.

Såklart. Ingen som sagt något annat. Men konstaterar att många åker in eftersom de annars inte får ersättning och hade det inte varit så hade många inte åkt in.
Det är väl ingen som åker in om man inte skadat sig, bara för att huvudet nuddat marken vid avtrillningen så åker man ju inte in för det. Är ju som om man skulle åka in bara för att om man tappat hjälmen på marken en gång och vill ha ny hjälm.

Meningen är ju att ha en säker hjälm och därför ska den bytas ut om man tappat hjälmen i marken eller om man har åkt av..jättekonstigt om dom har som krav att man måste åka in akut för att få en ny hjälm.

Det är väl ingen som åker in om man inte skadat sig, bara för att huvudet nuddat marken vid avtrillningen så åker man ju inte in för det. Är ju som om man skulle åka in bara för att om man tappat hjälmen på marken en gång och vill ha ny hjälm.

Meningen är ju att ha en säker hjälm och därför ska den bytas ut om man tappat hjälmen i marken eller om man har åkt av..jättekonstigt om dom har som krav att man måste åka in akut för att få en ny hjälm.
Akut kan det inte vara. Jag åkte bara till VC nån dag senare och berättade att jag hade ont i nyckelbenet. De undersökte och noterade det i min journal. Sen ansökte jag om ersättning hos trygghansa. Skrev ridolycka och att jag behövde ny hjälm samt att jag sökt vård. De krävde inga kvitton på varken vc besök eller hjälmens värde. Fick en ny likadan hjälm för 2900 kronor samt kostnaden för vårdbesöket på 200 kronor. Så akut nej.

Du är inte med ponnyföräldragrupper på facebook du inte, det märks ;)

Jag kan tala om för dig att det gör folk visst och det många gånger är det svar man får från försäkringsbolaget (nu talar jag om den försäkring som ingår i ridsportförbundet). Dotterns hjälm sprack vid en omkullridning, det var dock inga fel på henne så vi åkte inte in, trots att det skedde under tävling. Fick inte någon ny med hänvisning om att man måste ha läkarintyg. Nästa gång slog hon i huvudet rejält, hjälmen intakt, in på akuten, fick läkarintyg och en ny hjälm via försäkringen. Ska sägas att i de ponnyföräldrar-grupper jag är med i är erfarenheterna liknande och det är ett brett ämne för diskussion.

Sedan kan det naturligtvis i övrigt bero på vilken handläggare man får, vilket försäkringsbolag etc, men jag vet många som inte chansat utan faktiskt åker in OM det är så att hjälmen fått en törn även om ungen mår bra på grund av att de blivit betydligt hårdare med läkarintyg.

Såklart. Ingen som sagt något annat. Men konstaterar att många åker in eftersom de annars inte får ersättning och hade det inte varit så hade många inte åkt in.
Definitivt, vi hade en där barnet föll av och hjälmen skadades, men inte barnet. Nu var det inte en 1000+ kr hjälm så var under självrisken, men hade det varit en dyrare hjälm hade vi nog övervägt att hänga på akuten för att få en del av kostnaden på försäkringen. Även om det självklart är helt fel att ta upp deras tid på det viset.

Akut kan det inte vara. Jag åkte bara till VC nån dag senare och berättade att jag hade ont i nyckelbenet. De undersökte och noterade det i min journal. Sen ansökte jag om ersättning hos trygghansa. Skrev ridolycka och att jag behövde ny hjälm samt att jag sökt vård. De krävde inga kvitton på varken vc besök eller hjälmens värde. Fick en ny likadan hjälm för 2900 kronor samt kostnaden för vårdbesöket på 200 kronor. Så akut nej.
Intressant, till oss sa de att bara akuten räknades. Då vet jag vad göra om det händer min hjälm, som dessutom egentligen ska iväg och lagas eller kontrolleras eller vad det nu var.

(Jag tror jag ramlade av 3-10 ggr om året mellan16-25 och besökte inte vården..)

Senast ändrad:
Intressant, till oss sa de att bara akuten räknades. Då vet jag vad göra om det händer min hjälm, som dessutom egentligen ska iväg och lagas eller kontrolleras eller vad det nu var.

(Jag tror jag ramlade av 3-10 ggr om året mellan16-25 och besökte inte vården..)
Jag ansökte via webben. Det gick på 5 sekunder så hade jag fått ersättning beviljad.

Jag tror att det beror på vilken försäkring man har samt hur många gånger den används per år. Det är väl en viss summa som de betalar ut utan att titta på kvitton etc. Jag vet att jag förut behövde skicka in kvitto men denna gången behövdes inte det. Jag har mina olyckor samlade på rad. 2015, 2019, och 2023 hos trygghansa och har alltid fått betalt. Två av gångerna var på akuten samt ersättning på upp mot 30k för bestående men från trygghansa.

Så jag är nöjd :D

Oj, måste haft tur hittills då jag trillat av många gånger utan bestående men, inte ens ett läkarbesök (nej beror inte på att jag bitit ihop och tagit värktabletter med tanken att det går snart över)

Oj, måste haft tur hittills då jag trillat av många gånger utan bestående men, inte ens ett läkarbesök (nej beror inte på att jag bitit ihop och tagit värktabletter med tanken att det går snart över)
De avtrillningarna då ingen skada alls inträffar hamnar väl å andra sidan inte heller i försäkringsbolagens statistik heller. Folksam sitter ju inte direkt och lurpassar utanför ridbanan för att kolla i vilken utsträckning folk trillar av.;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka