Mer agility!

Carolininen

Trådstartare
Funderade på att kapa Blueberrys tråd men valde att posta en egen:)

Kul att lära sig av alla er som kan så mycket om agilityvärlden som jag är helt ny i. MEN jag och min staffe är fast! Det är lika kul som alla säger!

Vi har precis avslutat vår nybörjarkurs och tänker fortsätta men sikte på tävling. Men eftersom vi ska flytta till ny stad om några veckor kommer det att bli ett rejält glapp innan nästa kurs. Måste hitta en bra instruktör osv.
(Tips på bra instruktör runt Halmstad?)
I nybörjarkursen har vi gått igenom alla hinder och i princip inte så mycket mer. Det enda som Charlie är lite tveksam till är gungbrädan. Annars "attackerar" han alla hinder. Slalomen går förståss ganska långsamt fortfarande.

Sedan kursavslutningen har vi tränat ingången på slalomen. Då har vi tränat på lyktstolpar och andra lämliga "pinnar". Det sitter nu som berget att man går in från höger.

Vi fick även tips att börja träna handling i form av att hunden på kommando ska kunna springa runt föraren i högervarv och vänstervarv. Det kan han.
Men hur får jag honom att vidga cirkeln?

Hur kan jag nu fortsätta att träna handling? Finns det några knep jag kan träna själv innan nästa kurs och innan jag har egen trädgård med hinder (till hösten) att träna i.

Mvh

Sv: Mer agility!

Kul med Agility!

Skulle med vilja ha lite tips i agilityn, (har inte direkt råd med agilitytävlingskurser) Har tävlat en del med min hund och är uppe i hoppklass 2 och snart i Agilityklass 2, har bara 1 pinne kvar i agilityklass 1 men jag skulle ilja ha lite tips och råd på hur man kan träna på tvära svängar och mer följsamhet (min hund har en tendens att ibland gör lite "loopar") samt för hur man kan få upp farten lite ytterligare på hunden? ;)

Kul med Agility!

Skulle med vilja ha lite tips i agilityn, (har inte direkt råd med agilitytävlingskurser) Har tävlat en del med min hund och är uppe i hoppklass 2 och snart i Agilityklass 2, har bara 1 pinne kvar i agilityklass 1 men jag skulle ilja ha lite tips och råd på hur man kan träna på tvära svängar och mer följsamhet (min hund har en tendens att ibland gör lite "loopar") samt för hur man kan få upp farten lite ytterligare på hunden? ;)

Det är ju jättesvårt att säga något generellt, fast en sanning som alltid gäller är att de flesta handlers är lite efter och om man jobbar in timingen och inte väntar på hunden så får man bättre flyt och högre fart. Det mesta ligger i att planera och kommunicera vägen för hunden så den VET att den ska svänga tvärt redan innan den hoppar så den förbereder sig på det.

Det är ju jättesvårt att säga något generellt, fast en sanning som alltid gäller är att de flesta handlers är lite efter och om man jobbar in timingen och inte väntar på hunden så får man bättre flyt och högre fart. Det mesta ligger i att planera och kommunicera vägen för hunden så den VET att den ska svänga tvärt redan innan den hoppar så den förbereder sig på det.

Tack för svaret =) Ni har inga bra tips på bra instruktörer som inte är allt för dyra på handlingen? Känner att jag skulle behöva lite hjälp och tips med fart och handling, men har inte ens en Brukshundsklubb att gå till då de lagt ner Agilityn. :cry: Väldigt sorgligt då man får köra långt för att kunna träna vilket inte direkt är billigt i längden men dagens bensinpriser. Så skulle jättegärna ta emot tips på bra instruktörer som sagt som inte tar jättedyrt betalt runt om skåne/småland

Jag tycker att blindbyten är skitbra av massor av anledningar!

Några är:
- Många hundar tänder på att "jaga efter" matte/husse och får därmed högre fart
- Man får bättre flyt i sitt springande då man slipper "stopp" som i framförbyten (och i bakombyten bromsar de flesta hundarna upp - inte alltid negativt dock)
- Man får fler handlingsmöjligheter! Jag använder självklart bakombyten och framförbyten också, men iom blindbytena kan jag även använda tex jaakkos eller "tyskar".

Jag kan inte se en enda negativ sak med blindbyten, om man lär in dem ordentligt.

*delvis kl*

Tack för svaren! Bra tips med hemsidan.

Blir lite vimsig av alla fackord...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 480
Senast: raggsock
·
S
Hundträning Hej! Jag är en 17-årig tjej som har en högställd Jack Russell Terrier vid namn Hugo som nyligen blev ett år gammal och som jag hoppas...
Svar
7
· Visningar
1 347
Senast: Jenka
·
Hoppning Hej hej.. Jag har en arabflicka på 17år (nu dräktig), som tycker det är uuuur kul att hoppa... Jag själv är en superfegis på...
Svar
6
· Visningar
1 073
Senast: Vita_N_6520
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 713

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Tillbaka