Mentaltester

Tretjak

Trådstartare
Har vi någon kunnig person här som är uppdaterad på vilka typer av mentaltester/mentalbeskrivningar som görs f n?

Jag har gått MH och Korning med ett par av mina tidigare hundar men när jag nu går in och läser information så verkar det finnas fler tester, eller har de bara bytt namn?

Någon som kan redogöra på ett tydligt och enkelt sätt följande; vilka tester och beskrivningar som finns idag, vilket syftet är med dessa(om det skiljer mellan dem), och vilka regler som gäller (ex vis åldersgränser, vad gäller för kastrerade tikar/hanhundar, skall de vara friröntgade först etc etc.

Inga gissningar nu bara för det gör jag så bra på egen hand:grin:
Fakta önskas.
Tillägg: gäller bruksras.

Sv: Mentaltester

Vad jag vet finns

Mentalbeskrivning
Mentaltest
BH-Prov (Ett behörighetstest för att få tävla IPO, föregås med tillgänglighetsprov)
UHP (Uthållighetstest, 20km)
samt
Beteende- och Personlighets-beskrivning Hund (BPH, Ej särskilt för brukshundar)

Bara att googla fram regler!

Hittar tydligt beskrivna regler och moment etc på BPH men var kan jag hitta samma tydliga beskrivning av MH:t?

Nu hittar jag det ju, missade länken till Brukshunden! Där står det mer utförligt om MH också.

Vad jag vet finns

Mentalbeskrivning
Mentaltest
BH-Prov (Ett behörighetstest för att få tävla IPO, föregås med tillgänglighetsprov)
UHP (Uthållighetstest, 20km)
samt
Beteende- och Personlighets-beskrivning Hund (BPH, Ej särskilt för brukshundar)

Bara att googla fram regler!

Vad är det för skillnad på mentalbeskrivning och mentaltest? Är det mentalbeskrivningen som kallas för MH?

Senast ändrad:

Vad är det för skillnad på mentalbeskrivning och mentaltest? Är det mentalbeskrivningen som kallas för MH?

Svar ja.
MH får du göra från tidigast 12mån och ingen begränsning uppåt(rek är dock mellan 12-18mån), MT är en del av korningen (andra delen är exteriörbeskrivning) där hunden skall vara mellan 2-4år (rätta mig om jag har fel!), MT får du poäng och måste ha lägst 300p för att få godkänt resultat. Vissa av momenten måste också ha kryss i rätt ruta för godkänt.

Svar ja.
MH får du göra från tidigast 12mån och ingen begränsning uppåt(rek är dock mellan 12-18mån), MT är en del av korningen (andra delen är exteriörbeskrivning) där hunden skall vara mellan 2-4år (rätta mig om jag har fel!), MT får du poäng och måste ha lägst 300p för att få godkänt resultat. Vissa av momenten måste också ha kryss i rätt ruta för godkänt.

+ att MT endast är öppet för SBKs bruksraser samt typ pinshrar och schnauzrar (?) av någon obskyr anledning..

jag har för mig att man kan göra det med alla raser, men att det bara är bruksraserna o de du nämnde som kan erhålla titeln korad.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka