Mental träning

N

Notorius

Hur tränar man mentalt, måste man ha en ''tränare'' till det eller kan man göra det själv?

Jag måste börja göra det efter min & hästens olycka har jag märkt.
Hemma på träning hoppar jag vadsomhelst, men på tävling blir jag skiträdd för att hoppa en 90 bana ens :crazy: Så har de aldrig vart förut, och jag för ju över det till hästen, så han blir tittig och stannar :(

Sv: Mental träning

Har aldrig haft en tränare till det, läste en artikel om det och det funkar! Även hört en dressyrdomare och tränare prata om det och hon rekomenderade det. Sen jag började med det går det mycket bättre i ridningen :)

jag håller på med mental träning. varit på YR- läger då lars-erik sandler hade kurs med oss, mycket intressant. det viktigaste av allt är att du ser det framför dig när du hoppar banan. du ska börja långt i förväg, kanske redan vid lastningen, urlastning, packning eller om det är något annat som oroar dig inför tävling.. föreställ dig en bana som är" värsta tänkbara" med de mest skrämmande hindren och högsta höjderna. sedan ser du dig framför dig hoppa banan utan problem. Du är högt över alla hinder. hästen är pigg och framåt. omhoppning på bästa tiden osv. (var ett par år sedan jag tävlade hoppning, distans ryttare nu så du vet säkert bäst själv hur dröm rundan ska se ut.) gå igenom detta varje dagen tid i förväg tex innan du somnar. det viktigaste är positivt tänkande! inte en enda negativ tanke ska finnas med.
i distansritten så serjag framför mig hur jag rider i olika miljöer på en urfräsch och pigg häst. jag "programerar in" kartan i minnet så jag har järn koll på vart jag är och hur det ser ut. en kraftledning där, stor väg, sjö osv. då vet jag även vart ag är under ritten. och kan vid ev. tappsko beskriva ungefär vart jag befinner mig. sedan ser jag hela ridturen framför mig. toppen på det hela är målgången en pigg häst som ser ut att ha gått 2km fast det kan vara 8mil. pulsar ner snabbast, får best condition och vinner. så kan det se ut, kanske inte alla gånger men man ska tänka allt possitivt. inga tappskor, svårt att få ner puls, borttappade hinknissar eller liknande ska finnas i tanken. med en possitiv inställning på hur det kommer att gå så kan jag lova dig att det kommer att gå bättre. du kommer att känna dig mer förberedd eftersom värsta tänkbara hoppbanan har du ju klarat galant! ungefär så tänker jag.. Lycka till!

Jag körde väldigt mycket mental träning i min hoppträning inför sista tävlingen. Jag är väldigt orutinerad inom hoppningen och är därför totalt urkass på att bedömma avstampspunkt osv. Därför har jag köpt en rutinerad häst som kan det här. MEN mitt problem har varit att jag inte litar på henne och "tar över" och gör så att det blir fel samt att jag upplever att jag flyger ur sadeln i varje språng, vilket gör mig ännu mer osäker. Min tränare har gång på gång sagt att jag ska hålla i manen, del för att inte störa hästen och dels för att få hjälp med balansen i språnget.

Det har tagit mig nästan en hel tävlingssäsong för att komma över detta och det är den mentala träningen som gett resultat.
Allt började med en träning vi hade där vi hoppade studds och jag skulle bara hålla i manen med knutna tyglar. Gisses vad bra det gick! Trots att vi satte upp en oxer (80-90 cm) bakom gick det bra och jag märkte att så fort jag höll i manen satt jag jättebra i språnget och fick fina språng, men så fort jag höll i tyglarna och började tjaffsa flög jag som en vante och vi kom av tokigt.
Så, jag gjorde så att jag flera gånger/dag satte mig ner, blundade och "red". Jag tänkte mig att jag red en bana och ungefär tre galoppsprång innan hindret tänke jag mig att jag tog tag i manen och allt gick galant! Så gjorde jag en vecka ungefär och på nästa hoppträning gick allt MYCKET bättre. Oavsett vad vi hoppade höll jag i manen...Lika så inför sista tävlingen. Satt och "red" i tanken och inför varje hinder höll jag i manen (vi tävlar idag på 90 cm - 1 m).

På sista tävlingen bara flöt det på! Jag höll i manen på VARJE hinder och det kändes super. Jag kunde verkligen slappna av och rida mellan hindren och överlåta hoppandet till hästen! Och jag är fullständigt övertygad om att det är den mentala träningen som gett resultat.

Så mitt heta tips är som föregångare skriver. Sätt dig ner och tänk att du rider precis som du skulle vilja rida och du KLARAR det! Gör det flera gånger/dag men korta stunder åt gången.
Jag har själv råkat ut för en ridolycka nyligen och inte suttit på min häst sedan dess. Nu börjar det bli aktuellt att sitta upp och jag kommer att börja köra mental träning för att komma över rädslan! För visst har jag blivit rädd....vem blir inte det när man trillar av och upptäcker att man inte kan stå på benen.... :crazy:

Kör hårt och jag VET att du fixar det med mental träning!

//Alice

Okej, jag ska testa.
Jag behöver det verkligen nu känns det som, fast just nu mår jag inte sådär jättebra pga olika saker.
Har satt upp tävling den 11 december som mål, får rapportera hur det går :p

Gick omkull på framridning på en tävling för 3 veckor sedan.
Hade hoppat en fet oxer när hästen bar går i backen.
Jag hoppade ju upp och red igen (när vi kollat att han var hel såklart) och hoppade oxern igen, men startade inte i tävlingen.
När vi kom hem började jag känna av nacksmärtor och huvudvärk samt i ryggen. Nu sitter jag med en nacke som gör ont utav helvete. Har vart på röntgen men vet inte om de hittade något.
Den krashen + skiten i stallet blev för mycket helt enkelt.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 116
Senast: Lady_S
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
872
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur