Sv: Mental träning
Jag körde väldigt mycket mental träning i min hoppträning inför sista tävlingen. Jag är väldigt orutinerad inom hoppningen och är därför totalt urkass på att bedömma avstampspunkt osv. Därför har jag köpt en rutinerad häst som kan det här. MEN mitt problem har varit att jag inte litar på henne och "tar över" och gör så att det blir fel samt att jag upplever att jag flyger ur sadeln i varje språng, vilket gör mig ännu mer osäker. Min tränare har gång på gång sagt att jag ska hålla i manen, del för att inte störa hästen och dels för att få hjälp med balansen i språnget.
Det har tagit mig nästan en hel tävlingssäsong för att komma över detta och det är den mentala träningen som gett resultat.
Allt började med en träning vi hade där vi hoppade studds och jag skulle bara hålla i manen med knutna tyglar. Gisses vad bra det gick! Trots att vi satte upp en oxer (80-90 cm) bakom gick det bra och jag märkte att så fort jag höll i manen satt jag jättebra i språnget och fick fina språng, men så fort jag höll i tyglarna och började tjaffsa flög jag som en vante och vi kom av tokigt.
Så, jag gjorde så att jag flera gånger/dag satte mig ner, blundade och "red". Jag tänkte mig att jag red en bana och ungefär tre galoppsprång innan hindret tänke jag mig att jag tog tag i manen och allt gick galant! Så gjorde jag en vecka ungefär och på nästa hoppträning gick allt MYCKET bättre. Oavsett vad vi hoppade höll jag i manen...Lika så inför sista tävlingen. Satt och "red" i tanken och inför varje hinder höll jag i manen (vi tävlar idag på 90 cm - 1 m).
På sista tävlingen bara flöt det på! Jag höll i manen på VARJE hinder och det kändes super. Jag kunde verkligen slappna av och rida mellan hindren och överlåta hoppandet till hästen! Och jag är fullständigt övertygad om att det är den mentala träningen som gett resultat.
Så mitt heta tips är som föregångare skriver. Sätt dig ner och tänk att du rider precis som du skulle vilja rida och du KLARAR det! Gör det flera gånger/dag men korta stunder åt gången.
Jag har själv råkat ut för en ridolycka nyligen och inte suttit på min häst sedan dess. Nu börjar det bli aktuellt att sitta upp och jag kommer att börja köra mental träning för att komma över rädslan! För visst har jag blivit rädd....vem blir inte det när man trillar av och upptäcker att man inte kan stå på benen....
Kör hårt och jag VET att du fixar det med mental träning!
//Alice