Mental träning *leksakstips*

Septicemia

Trådstartare
Jag har sökt och sökt utan att hitta någon passande tråd.

Jag har världens påhittigaste hund, hon älskar sina leksaker och problemlösning. Jag såg att det fanns labyrintliknande leksaker aka mindgames för hundar i någon tidning eller på nätet för ett tag sedan.

Kan man göra såna på egen hand? Någon som har bra tips? Eller kanske kan berätta lite om leksakerna man köper.
Minns att de var ganska dyra, och eftersom hund även kan flisa sönder oxben på rekordtid vore det bra att veta om de håller längre än 20 minuter.

Det enda jag kommit på själv so far är att klämma in tuggpinnar i tomma märgben. Det älskar hon att underhålla sig med och ger sig inte förrän uppdraget är slutfört.

Jag har 2 aktivitetsbollar, men den ena är för lätt. Hon bara skakar ut godiset och den andra dånar något fruktansvärt (även om svårighetsgraden är mer passande) så den får hon inte ha ensam.

Sv: Mental träning *leksakstips*

är det inte roligare om ni gör något tillsammans? som ger er ut och spårar, att hunden letar upp gömda föremål och lämnar det till dig eller att ni tränar tricks? då slår du två flugor i en smäll genom att er relation uvecklas och din hund blir mer lyhörd för dina signaler, samt att den blir riktigt trött i huvudet.

Sådant gör vi också, men tanken är att kunna sysselsätta hunden även när jag inte är hemma.
Spår är det bästa hon vet när vi är ute. :)

jag skulle nog istället rekommendera att du lär din hund att slappna av när du inte är hemma. för om hon ska hålla sig aktiv när hon är ensam, och ännu mer aktiv när du är hemma, när ska hon då få vila? aktiveringsleksaker kan vara bra när man är sjuk eller av andra anledningar inte kan aktivera sin hund under en period, men jag tycker inte att det är en permanent lösning.

Vem har pratat om permanenta lösningar?

Jag frågade nyfiket efter aktiveringsleksaker till hundar eftersom min hund tycker om de, och det första du gör är att anta att hunden är nervös när den är ensam och understimulerad. Jeeez. :crazy:

Sådant gör vi också, men tanken är att kunna sysselsätta hunden även när jag inte är hemma.
Spår är det bästa hon vet när vi är ute. :)

Varför ska hunden ha sysselsättning när du inte är hemma?
Ett märgben att tugga på och en säng att sova i duger gott.

Jag tror inte att någon kan garantera att dessa aktiveringsleksaker (i trä framförallt) ska hålla för att hunden ska kunna leka med dem obevakat. Personliga erfarenheter säger mig att många hundar som blir frustrerade på leksaken börjar till slut bita och kraffsa på den. Och om inte matte/husse är där och säger till att det inte är så man ska göra blir det ganska snart träflis om man har en större hund, och rejäla skador även om man har en mindre.

jag antar ingenting. jag säger bara att jag inte rekommenderar att hunden aktiverar sig själv när den är ensam.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka