Mensvärksdöden

Mammas

Trådstartare
Har de senaste två timmarna legat i sängen med extrem mensvärk. Har tagit en ipren för två timmar sedan, en till för en halvtimme sedan. Har en värmekudde. Det har blivit lite bättre, men fortfarande så jag knappt kan komma ur sängen, knappt kan gå. Böja mig ner är inget att ens fundera på. Vågar inte ta ett bad som jag vet kan hjälpa pga vet inte om jag kommer ur badet.

Smärtan ligger i ländryggen.

Tips på saker att göra för att lindra?
Och visst kan det inte bero på något annat? Kom lite stick någon timme efter mensankomst, kände inget när jag satt still i bilen i en timme och när jag gick ur bilen är det förlamande hugg så snart jag rör mig.

Har de senaste två timmarna legat i sängen med extrem mensvärk. Har tagit en ipren för två timmar sedan, en till för en halvtimme sedan. Har en värmekudde. Det har blivit lite bättre, men fortfarande så jag knappt kan komma ur sängen, knappt kan gå. Böja mig ner är inget att ens fundera på. Vågar inte ta ett bad som jag vet kan hjälpa pga vet inte om jag kommer ur badet.

Och visst kan det inte bero på något annat? Kom lite stick någon timme efter mensankomst, kände inget när jag satt still i bilen i en timme och när jag gick ur bilen är det förlamande hugg så snart jag rör mig.
Har du inte ont i magen, mest ländryggen?
Lägger ut min historia: http://www.bukefalos.com/threads/varsta-intima-fragan-men-vad-ar-det-for-fel-pa-mig.1210463/

@kolblakkur nej liiite öm över magen, men det är knappt så det känns. Det som gör ont på riktigt är bara ryggen. :meh:

Har du fått hjälp nu? :)

Jag tycker att det hjälper med varm dusch/bad och att ha ordentligt med kuddar som stöd för både mage och rygg. Men framförallt att få ett bra smärtstillande om man har återkommande besvär!
Bland receptfria läkemedel tycker jag att voltaren är oslagbart bäst.

Om du har möjlighet så testa tens, det har underlättat massor för mig

@MiniLi skulle vilja ta ett bad men är osäker på om jag lyckas ta mig ur badkaret efteråt. Messat en kompis med nyckel för att se om hon kan om det krisar, vill helst inte be exet. :cool:

Har problem ibland men det brukar gå med bara ipren. Det brukar inte vara så här.

@cili har tyvärr inte det. Hjälpte mig massor under förlossningen, så får inköpa en sådan om det visar sig vara ett återkommande problem.

Att överdosera Ipren hjälper inte. Du får ingen bättre effekt av det preparatet ändå.

Kan/får du äta paracetamol så hade jag kombinerat Ipren med tex en Alvedon för att få bättre smärtlindring.

Om du har möjlighet så testa tens, det har underlättat massor för mig

Hur har du testat TENS? Jag har ganska bra erfarenhet (inte på mig själv, har tack gode gud aldrig haft ngt som kan kallas för mensvärk.. antar att ett lätt molande inte räknas ;)) av att köra på rejält över äggstockarna i kort tid, flera patienter som minskat smärtan rejält i flera menscykler av bara kort behandling.

Och jag menade till ts, inte til dig cili.

Naproxen och när det är riktigt jobbigt även TENS på området vid äggstockarna, men då har jag iof inte smärta i ländryggen utan äggstockarna och magen.

Naproxen är det enda i pillerväg som hjälper för mig, plus värmedyna på värkande område. Att duscha riktigt varmt kan också lindra lite. Annars är det typ sängläge så mycket som möjligt tills det värsta gått över. :down:

@MiniLi skulle vilja ta ett bad men är osäker på om jag lyckas ta mig ur badkaret efteråt. Messat en kompis med nyckel för att se om hon kan om det krisar, vill helst inte be exet. :cool:

Har problem ibland men det brukar gå med bara ipren. Det brukar inte vara så här.

@cili har tyvärr inte det. Hjälpte mig massor under förlossningen, så får inköpa en sådan om det visar sig vara ett återkommande problem.
Men är det verkligen mensvärk om det sätter sig på ryggen så att vi får svårt att röra dig? Låter inte så typiskt.. Eller brukar det bli så för dig?

@ainasoja två ipren brukar väl inte vara att överdosera? Har jag alvedon hemma är de i en väska som ligger på golvet, mao inte nåbara för mig just nu. Hade de funnits tillgängliga hade jag valt det.

@Shudde testade när jag födde barn, men har inte en egen.

@MiniLi jag tror det? Jag brukar aldrig ha ont i den delen av ryggen, det kom precis efter mens. Det är alltså smärtan som är så hög att jag inte kan röra mig. Får ont i ryggen vid mensvärk, men det brukar inte vara så här mycket och inte enbart det.

@Shudde jag brukar inte få problem som är såhär illa vid mensvärk, men om det kommer fler gånger så kommer jag nog köpa en. :)

@ainasoja två ipren brukar väl inte vara att överdosera? Har jag alvedon hemma är de i en väska som ligger på golvet, mao inte nåbara för mig just nu. Hade de funnits tillgängliga hade jag valt det.

Beror visserligen på vilken styrka du har på dom.

Mer än 400 mg Ipren på 8 timmar är överdosering.

@MiniLi jag tror det? Jag brukar aldrig ha ont i den delen av ryggen, det kom precis efter mens. Det är alltså smärtan som är så hög att jag inte kan röra mig. Får ont i ryggen vid mensvärk, men det brukar inte vara så här mycket och inte enbart det.
Ah okej! Ja jag får också ont i ländryggen men inte så det påverkar rörelse. Men om ett varmt bad hjälper borde du ju kunna ta dig upp ur badkaret efteråt!

@MiniLi ja, om det hjälper är det chill, men om det inte gör det är jag körd, haha! :p

@ainasoja ah, då vet jag till nästa gång. Blev rekommenderad att ta två ipren innan jag skulle sätta in spiral, så kollade inte upp utan trodde det var lugnt. Tack för info. :)

Nu har jag fått tag i en person med nyckel som kan komma om det krisar. Men känner mig något bättre, så ska nog fixa det här. :)

Mvh i badet. :D

@Mammas Jag fick tipset när jag var på Kvinnokliniken att ta två Alvedon och en Ipren vid jobbig mensvärk.
Jag får alltid ont i ländryggen när jag får mensvärk.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
11 617
Senast: Fruentimber
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 587
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ "Du är duktig på att jobba och ställer upp på även konstiga arbetsuppgifter. Vi är båda nöjda med dig. Därför kommer det låta konstigt...
Svar
19
· Visningar
3 169
Senast: Avalbane
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama