SiZo

Trådstartare
Finns det något nytt och bra mensskydd?

Jag har flera koppar, tyvärr så sänker sig min tapp så pass mkt att öppningen hamnar nedanför öppningen på koppen, så den samlar inte upp blodet alls.

Tamponger får jag svamp av och det känns som att de sliter sönder insidan när jag tar ut dem.

Bindor luktar och är äckliga att ha på sig, tycker jag.

Finns det något annat där ute eller är jag dömd att vara supermissnöjd under mensen?

Innan har jag tack vare mina höga prolaktinvärden blött väldigt lite, så det har inte varit något problem. Meeen nu medicinerar jag mot det. Nu är det ett rejält problem att jag inte har något som fungerar.

Men finns det något annat så tänkte jag att buke borde ha koll!

Finns det något nytt och bra mensskydd?

Jag har flera koppar, tyvärr så sänker sig min tapp så pass mkt att öppningen hamnar nedanför öppningen på koppen, så den samlar inte upp blodet alls.

Tamponger får jag svamp av och det känns som att de sliter sönder insidan när jag tar ut dem.

Bindor luktar och är äckliga att ha på sig, tycker jag.

Finns det något annat där ute eller är jag dömd att vara supermissnöjd under mensen?

Innan har jag tack vare mina höga prolaktinvärden blött väldigt lite, så det har inte varit något problem. Meeen nu medicinerar jag mot det. Nu är det ett rejält problem att jag inte har något som fungerar.

Men finns det något annat så tänkte jag att buke borde ha koll!
Har inte tips om något annat skydd, men en kommentar ang koppen.
Även om tappen sänker sig så pass långt, så får du se till att tappen hamnar i koppen. Man får tömma koppen lite oftare (eftersom tappen fyller upp en del av koppen), men annars bör det fungera lika bra. (har samma problem själv ) 🙂

Har inte tips om något annat skydd, men en kommentar ang koppen.
Även om tappen sänker sig så pass långt, så får du se till att tappen hamnar i koppen. Man får tömma koppen lite oftare (eftersom tappen fyller upp en del av koppen), men annars bör det fungera lika bra. (har samma problem själv ) 🙂
Nej det går inte. Min tapp är på sidan. Då får jag isf vända koppen 90 grader och hoppas på att den sitter kvar så. Och det har jag redan provat, det gör den inte. Så nej, kopp fungerar inte.

Har du testat att bara använda ekologiska produkter? Jag fick lätt svamp och det blev irriterat, men sen bytte jag till ekologiska och det har blivit bättre.

Har du testat att bara använda ekologiska produkter? Jag fick lätt svamp och det blev irriterat, men sen bytte jag till ekologiska och det har blivit bättre.
Nej, men det lär ju fortfarande göra lika ont att dra ut en tampong oavsett. Det är jag inte bekväm med tyvärr.

Finns det inte någon variant på koppen som är mer som en disk man sätter in? Har helt glömt vad de heter... En sådan kanske kan funka? Menstrual disc tror jag de kallades

Finns det inte någon variant på koppen som är mer som en disk man sätter in? Har helt glömt vad de heter... En sådan kanske kan funka? Menstrual disc tror jag de kallades
Tack för tipset!
Den verkar inte rekommenderas om man som jag har lutande livmoder då jag inte skulle kunna ha den horisontellt i slidan, tyvärr.

Jag håller på att bli smått tokig nu. Har binda och försöker desperat få någon av kopparna att fungera. Och jag tycker inte ens att tappen är så låg nu, ändå så hamnar kopparna för långt in så att de inte kan samla upp något. Jag fattar inte! Jag försökte åter igen sätta koppen på sniskan så att tappen skulle hamna i. Nej, det fungerade inte. Koppen åkte tillbaks till att sitta "som den ska".

Det finns ju nån typ av mens-trosor. Vet dock inte riktigt hur dom fungerar, men verkar ha fått bra recensioner.

Tack för tipset!
Den verkar inte rekommenderas om man som jag har lutande livmoder då jag inte skulle kunna ha den horisontellt i slidan, tyvärr.

Jag håller på att bli smått tokig nu. Har binda och försöker desperat få någon av kopparna att fungera. Och jag tycker inte ens att tappen är så låg nu, ändå så hamnar kopparna för långt in så att de inte kan samla upp något. Jag fattar inte! Jag försökte åter igen sätta koppen på sniskan så att tappen skulle hamna i. Nej, det fungerade inte. Koppen åkte tillbaks till att sitta "som den ska".

Kan du medicinera bort mensen istället? Med p-piller.

Tack för tipset!

Tråkigt! Jag hade ett jävla problem med min kopp innan jag fattade hur jag skulle göra, och behöver fortfarande ha binda när jag har den för jag har inte fått in snitsen helt. Tycker som du, bindor är rätt så äckliga, och tamponger gör ont att dra ut. När jag har menskopp nu tar den i alla fall upp ca hälften av blodet och då upplever jag det inte riktigt lika jobbigt/äckligt.

Har du testat många olika bindor? Jag fick testa hejvilt tills jag hittade bindor jag kunde stå ut någorlunda med.

Det är en hel vetenskap det här :meh: kan inte kroppen bara fatta att evolutionen passerat detta korkade stadie och typ bara veta att "jaha nu kan/vill vi skaffa barn här" så kan man ha mens då, men slipper den annars :p

Självklart kan jag det. Men jag skulle vilja ha sexlust och vilja att leva också. Ja, jag är lite kräsen ;)

Trooooor inte det skulle fungera, jag avskyr känslan när blodet rinner mellan läpparna :wtf:
Har du provat zoely och qlaira? Jag har kanske tur men har mens kanske 2ggr/år på zoely och de gånger jag har mens är det kanske max 2 dygn så då står jag ut med tampong fastän det blir lite torrt om jag glömt var koppen är. Och inga som helst biverkningar vad jag märker

Har du provat zoely och qlaira? Jag har kanske tur men har mens kanske 2ggr/år på zoely och de gånger jag har mens är det kanske max 2 dygn så då står jag ut med tampong fastän det blir lite torrt om jag glömt var koppen är. Och inga som helst biverkningar vad jag märker
Jag har inte provat på länge, men mina hormoner hoppar som det är utan att läkarna riktigt förstår varför, så jag vill inte lägga till ännu mer hormoner. Går hos en endokrinolog och vårat mål just nu är att få balans i mina hormoner.
När jag åt minipiller så hade jag konstant mens.

KL

Nu tror jag att jag lyckades med min väldigt mjuka kopp. Jag får den aldrig att veckla ut sig, men den verkar just nu göra jobbet iaf. Den hårda trycker jag tydligen upp med mina muskler. Den ska ju vara precis innanför öppningen, meeeeen jag trycker gärna upp dem så långt det går. Den mjuka verkar bara tryckas ihop istället. Inget av det är väl optimalt egentligen, men just nu är jag nöjd.

Ibland önskar jag mig sämre bäckenbottenmuskulatur.

Jag har inte provat på länge, men mina hormoner hoppar som det är utan att läkarna riktigt förstår varför, så jag vill inte lägga till ännu mer hormoner. Går hos en endokrinolog och vårat mål just nu är att få balans i mina hormoner.
När jag åt minipiller så hade jag konstant mens.

KL

Nu tror jag att jag lyckades med min väldigt mjuka kopp. Jag får den aldrig att veckla ut sig, men den verkar just nu göra jobbet iaf. Den hårda trycker jag tydligen upp med mina muskler. Den ska ju vara precis innanför öppningen, meeeeen jag trycker gärna upp dem så långt det går. Den mjuka verkar bara tryckas ihop istället. Inget av det är väl optimalt egentligen, men just nu är jag nöjd.

Ibland önskar jag mig sämre bäckenbottenmuskulatur.
Aj då, då kanske inte det är något alternativ. De är kombinerade ppiller IAF men med vanlig biverkning att mensen minskar kraftigt eller uteblir helt.

Aj då, då kanske inte det är något alternativ. De är kombinerade ppiller IAF men med vanlig biverkning att mensen minskar kraftigt eller uteblir helt.

Man kan ju också bara skippa uppehållet med alla p-piller så slipper man mensen.
Nu funkar ju inte p-piller för TS tyvärr, annars tycker jag att det är en av p-pillrets stora fördelar. Jag själv tar det därför men också för att jag har mycket bättre hy, mindre flottigt hår och svettas mindre på mina p-piller. Bekvämt. Jag behöver de inte ens som skydd för graviditet.

Hur gör du när du sätter in koppen?
Jag sätter min så att botten på koppen sticker ut ordentligt, sätter den alltså jättelågt. Så att det liksom känns lite obehagligt, är iaf någon cm som är på utsidan. Sen får den glida upp lite på egen hand.
Det läcker för mig om jag sätter in den högre upp.

Hur gör du när du sätter in koppen?
Jag sätter min så att botten på koppen sticker ut ordentligt, sätter den alltså jättelågt. Så att det liksom känns lite obehagligt, är iaf någon cm som är på utsidan. Sen får den glida upp lite på egen hand.
Det läcker för mig om jag sätter in den högre upp.
Men hon har tappen på sidan och lågt ner. Koppen borde typ ligga på sidan. @kimmis87 har ritat en bild nån gång tror jag efter att jag tjatat länge om att det var en Teknikfråga. Jag hade fel:laugh:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har använt menskopp i många år nu, säkerligen 10 år. Jag har varit extremt nöjd fram tills ungefär ett år sedan. Nu har jag ett...
Svar
18
· Visningar
7 066
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Reusable Menstrual Products, alltså. Det vill säga mensskydd som rengörs och återanvänds istället för att slängas efter användning. Jag...
Svar
8
· Visningar
871
Senast: Emrox
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Obs. Känsliga läsare varnas – detta inlägg kommer att handla om mens. Läs ej om du tycker att det är äckligt. Och om du ändå läser...
Svar
0
· Visningar
537
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30