Jag har fått olika bud om jag har PCOS, PCO eller inte. Men gemensamt för alla gynekologer jag träffat och diskuterat PCO med är att de är eniga om att det finns fördelar med PCO, bl.a. att kvinnor med PCO-äggstockar brukar vara fertilare längre upp i åldrarna, eftersom en kvinna med PCO-äggstockar föds med fler ägganlag. Enligt Jan Holte på Linnékliniken (väldigt duktig på PCO/PCOS) så är det ofta så att kvinnor med PCO kommer i övergångsåldern senare. "Man är alltså genetiskt utrustad med fler äggblåsor, och det innebär också att man oftast är fertil längre upp i åldrarna än andra, och kommer senare I övergångsåldern. " (Sök på fertil - ungefär mitt på sidan - Jan Holte besvarar frågar gällande PCOS).
Grejen är att äggen tar slut tidigare. För att de kommer för ofta. Jag har hört flera olika åldrar beroende på hur allvarligt man har det och när det upptäckts. Jag själv skulle klarat det till 35, min kompis hörde 30 men hon är 37 och gravid så jag har inte koll om det stämmer. Har man PCO tar äggen slut tidigare och man kommer i klimakteriet tidigare därför är vad mina läkare sa till mig...