Meningen med Bukefalos?

Supersalt

Trådstartare
Hej!

(Förlåt om tråden är felplacerad...)

Ja, jag undrar över meningen bakom bukefalos. Själva forumen då :)

Vad är meningen med forumen?

Varför läser du här?


Undrar just, för när jag började läsa här var det, i mina ögon, en underbar plats där hästmänniskor delade me sig av sina tankar och sin kunskap. Jag såg upp till er bukefalister!

Nu vet jag inte vad som har hänt, har jag haft otur i valet av trådar att läsa? För nu hittar jag bråk och nedtryckningar. Kränkande behandling och rent ut sagt barnsligt beteende!

Känner att jag måste sätta ner foten, när platsen för lycka har vänt och leder till illamående?!

Vad tycker ni där ute? Är det bara jag som uppfattar det såhär? Eller borde vi se till att rensa upp i vår hästplats och hålla ihopa? Istället för att kämpa för att förstöra sporten innifrån, det finns tillräckligt med förtryck utifrån, tycker jag!

Säger detta med kärlek :)
 
Sv: Meningen med Bukefalos?

Jag tycker, tvärtemot vad det någon gång då och då startas trådar om, att klimatet överlag på Bukefalos är vettigt och på en vuxen nivå. Att enstaka användare mer eller mindre konstant har dålig attityd är i mina ögon varken ett stort problem eller något ovanligt, jämfört med andra forum av den här storleken tycker jag tvärtom det finns förvånansvärt få troll och bashare.

Att man inte delar uppfattning i diverse frågor och att det kan hetta till har för mig inget med dålig behandling att göra.
 
Sv: Meningen med Bukefalos?

Jag har varit med om lite allt möjligt under min korta buketid :p

Jag började väl läsa här för att lära mig saker av hästmänniskor som har så mycket erfarenhet och är duktiga!

Jag har fått jätte mycket hjälp här, men har även fått väldigt mycket elaka saker skrivet till mig. Man får välja vad man vill läsa helt enkelt!
Jag väljer att läsa de bra sakerna och det jag får något utav att läsa. Alla som inte vill må dåligt över att hålla till här får väl göra så. Jag tycker fortfarande att det är väldigt roligt att gå in här och se vad folk skrivit :)
 
Sv: Meningen med Bukefalos?

Jag har varit med om lite allt möjligt under min korta buketid :p

Jag började väl läsa här för att lära mig saker av hästmänniskor som har så mycket erfarenhet och är duktiga!

Jag har fått jätte mycket hjälp här, men har även fått väldigt mycket elaka saker skrivet till mig. Man får välja vad man vill läsa helt enkelt!
Jag väljer att läsa de bra sakerna och det jag får något utav att läsa. Alla som inte vill må dåligt över att hålla till här får väl göra så. Jag tycker fortfarande att det är väldigt roligt att gå in här och se vad folk skrivit :)

Måste bara inflika då jag följt dig i tystnad och vet att folk varit lite väl hårda i orden ibland,Men,vilket superjobb du gjort med hästen! Ni har verkligen utvecklats! Jätteroligt att se framstegen! :D

TS: Jag upplever oftast att det är en trevlig stämning här,sen drar vissa trådar iväg ibland,men nog upllever då jag att det är 95% trevligheter iallafall! :D Sen kanske det beror mycket på hur man är själv också,jag brukar inte bry mig så mycket om det blir lite trista meningar då och då,bara skaka av sig och se det positiva istället! ;) Däremot om det förekommer ren mobbing eller att nån verkligen trycker ner nån i skosulorna så säger jag givetvis ifrån,men annars så är det bara att skaka av sig.
 
Sv: Meningen med Bukefalos?

Jag upplever buke som ett hårt forum. Det är några personer, eller användare som "alltid har rätt" och ingen annans åsikt gäller och håller en nedlåtande ton. När dom inte är med i tråden så är stämningen bra tycker jag. Det finns mjukare hästforum där ute också! :)
Fördelen med buke är att det är stort, fler användare.

Jag läser på forum för att jag bor i en döhåla där det knappt finns hästar eller nån intresserad längre. Jag är en hästgalning helt enkelt och behöver likasinnade och de finns inte i min omgivning längre. Alla blir vuxna och säljer sina hästar eller flyttar :(
 
Sv: Meningen med Bukefalos?

Det jag gillar är att trådar som intresserar mig har vuxna, genomtänkta inlägg med mycket erfarenhet bakom. Det finns mycket kunskap som verkligen är värd att ta till sig.

Tjafs och bråk osv tycker jag oftast beror på inblandade användare. Vissa går onödigt hårt fram och vissa skriver ganska ogenomtänkt antingen pga bristande kunskap eller pga bristande kunskap i att uttrycka sig i skrift och oftast i kombination med bristande ödmjukhet.

Vissa trådar tycker jag är obehagliga men det gäller ju även i dagliga livet, tex om tv-programmen där människorna diskuteras väldigt rakt på utifrån de få ihopklippta minuterna som visas. Det lockar verkligen fram otäcka sidor hos många människor.
 
Sv: Meningen med Bukefalos?

Jag har ju nyligen återvänt efter 11 års frånvaro. Jag tycker nog att klimatet hårdnat sen sist men kan ju vara selektivt minne också :) generellt tycker jag nog att tonen är god och stämningen bra men ibland tycker jag vissa nick verkar gå i för att missförstå någon och sen bara hackar på? Men i många trådar tycker jag mig se att man stöttar och hjälper varandra efter bästa förmåga. Så för att summera ett svamligt inlägg: Oftast bra och trevligt forum med några undantag
 
Sv: Meningen med Bukefalos?

Hej!

(Förlåt om tråden är felplacerad...)

Ja, jag undrar över meningen bakom bukefalos. Själva forumen då :)

Vad är meningen med forumen?
Inte vet jag vad det är för "mening"? Att ha en nätmötesplats och utbyta åsikter och erfarenheter, kanske?
Varför läser du här?
För att det finns en hel del intressanta tankar och erfarenheter som delges. En del tankar håller man med om, en del öppnar ögonen för nya idéer, en del förkastar jag direkt.

Undrar just, för när jag började läsa här var det, i mina ögon, en underbar plats där hästmänniskor delade me sig av sina tankar och sin kunskap. Jag såg upp till er bukefalister!

Nu vet jag inte vad som har hänt, har jag haft otur i valet av trådar att läsa? För nu hittar jag bråk och nedtryckningar. Kränkande behandling och rent ut sagt barnsligt beteende!
Jag tycker att det huvudsakligen är god ton. Problem uppstår ofta pga olika språkbruk, där en del användare reagerar på ordval från andra användare, där meningen många gånger är densamma men ordval och uttryckssätt är olika.
Ibland tänker jag "urkorkat" om vissa inlägg men klarar oftast låta bli att skriva det...


Känner att jag måste sätta ner foten, när platsen för lycka har vänt och leder till illamående?!

Vad tycker ni där ute? Är det bara jag som uppfattar det såhär? Eller borde vi se till att rensa upp i vår hästplats och hålla ihopa? Istället för att kämpa för att förstöra sporten innifrån, det finns tillräckligt med förtryck utifrån, tycker jag!

Hästmänniskor är speciella;) Det är många som är väldigt bestämda i sina åsikter, och en del är väldigt dömande ibland. Jag uppfattar det som att det ofta är lite naiva men mycket godhjärtade personer som uttrycker sig mest dömande.
"alla som inte gör som jag, gör helt fel" kan bli andemeningen.
Många är alldeles för kategoriska och onyanserade; om man försöker vara nyanserad så blir å andra sidan inläggen gärna röriga och otydliga och intetsägande. Dock är de flesta trådar som jag läser fria från den typen av uttalanden.
Vi kommer aldrig att få en stor grupp "hästfolk" att enas och tycka lika om egentlige någonting.

Säger detta med kärlek :)

Många missförstånd uppstår pga olika sätt att använda språket; ordval, uttryckssätt. Man tolkar in "tonfall" som kanske inte alls var avsedda från dens sida som skrev.
I stort sett civiliserat forum, tycker jag.
Ibland korkade trådstarter (jodå), ibland korkade inlägg. Vissa inlägg och trådar skulle möjligen ha nytta av tydligare gränsdragningar...
 
Sv: Meningen med Bukefalos?

Okej, antar att jag nog var lite trött sent igår kväll och något lättirriterad. Efter vad jag läst här var det nog mest otur med trådarna :)

Jag kommer åtminstone försöka behärska mig och inte bli upprörd:)

Tack, fina bukefalos för att ni finns här! Och vi kan ju alltid fortsätta hoppas på bättre och bättre stämning :D
 
Sv: Meningen med Bukefalos?

Jag har tagit pauser då och då och inte besökt forumet under längre perioder just för att stämningen tenderade bli ganska så otrevlig. Idag blockerar jag antingen personer jag inte vill se/veta av pga. deras beteende eller så undviker jag tråden helt.

De flesta är trevliga och kan föra sig, men det finns ett antal användare som är välkända för att bete sig. Dessa personer verkar dessutom vara bundisar i övrigt i försvarar varandra på ganska så barnslig nivå. Men som sagt, överlag bra stämmning! :)
 
Sv: Meningen med Bukefalos?

delvis kl

Och jag undrar var alla hittar dessa hemska människor som är så elaka? Visst går det hett till i vissa diskussioner, men rena elakheter är det nog väldigt sällan man ser. Jag tror att vissa tar åt sig lite onödigt lätt ibland. Bara för att man inte är av samma åsikt betyder det inte att den andra är elak eller dum.

Jag tycker det är jättekul att läsa och skriva här. Man får ju en helt ny syn på världen efter att ha fått ta del av folks tankar, idéer, livsöden och berättelser. :)
 
Sv: Meningen med Bukefalos?

Jag gillar att läsa här eftersom man både kan lära sig helt nya saker och få svar. Oavsett nästan vad man startar en tråd om finns det ngn som kan ge hjälp eller föreslå ngt smart.
Självklart hettar det till ibland. Jag kan väl ibland känna att folk ofta övertolkar varandras inlägg. Ofta läser folk ett inlägg utifrån sin egen situation och tolkar det på ett annat sätt än vad personen menade från början. SEn tror jag vissa inte tänker så mkt hur deras ord ser ut i text. ibland låter saker hårdare när man skriver saker i text än när man säger det muntligt, och när man inte kan se kroppsspråk, tonläge etc.
 
Sv: Meningen med Bukefalos?

Och jag undrar var alla hittar dessa hemska människor som är så elaka? Visst går det hett till i vissa diskussioner, men rena elakheter är det nog väldigt sällan man ser. Jag tror att vissa tar åt sig lite onödigt lätt ibland. Bara för att man inte är av samma åsikt betyder det inte att den andra är elak eller dum.

Folk som är direkt elaka tycker jag inte är så vanligt. Vanligare är att vissa verkligen anstränger sig för att tolka allt i sämsta möjliga dager.
Jag har ibland undrat över saker men låtit bli att ställa frågan eftersom jag vet att tråden direkt kommer styras bort från min fråga och vridas till oigenkännlighet vilket bara kommer medföra frustration för mig utan något svar på den egentliga frågeställningen.
 
Sv: Meningen med Bukefalos?

Jag som moderator, måste säga att klimatet har i alla fall förbättrats på mina forum under de 15-16 år som jag varit moderator. För jag får i stort sett ALDRIG några anmälningar om trådar med "dåliga vibbar" längre.

Gör ni själva något åt "dåliga vibbar". Är ni bra kamrater och "talar om" för oss moderatorer, när ni ser något som inte är bra.

Om ni klickar på denna symbol
report.gif
som finns i alla trådars inlägg, så kommer ni till en rapportsida. Där kan ni anmäla de inlägg som ni tycker är hårda och onödigt otrevliga, eller som inte hör hemma på forumet alls. Rapporterna går till moderatorerna för forumet, samt till Gunnar som då snabbt och lätt hittar trådar det gäller och kan rensa upp och säga ifrån.

Eller väntar ni tills det har gått för långt, så att ni i stället kan skriva en helt ny tråd om hur dåligt ni uppfattar miljön på "hela" bukefalos forum?

Med soliga, vänliga hälsningar

IngelaH
moderator

som idag har varit nere och fotat vid sjön på jobbet.

10153197_1554865581405850_967078479_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Meningen med Bukefalos?

Jag som har erfarenhet från andra diskussionsforum tycker att stämningen och klimatet på Bukefalos är mycket bra. Det finns oerhört mycket kunskap och en fantastisk variation på medlemmar.

Utan olika åsikter och starka känslor dör forum ut. Så det är självklart att det "blossar upp" ibland, det är hälsosamt. Men om någon ser personangrepp och onödiga kränkningar så är det ju som Ingela skrev, bara att höra av sig till moderator :).
 
Sv: Meningen med Bukefalos?

Nej jag anmäler inte dåliga vibbar för det ger aldrig något. Problemet är att vissa håller sig innanför gränsen i varje enskilt fall men när man ser trenden i flera trådar så är gränsen passerad för länge sedan. Jag kan ta att det händer då och då för alla kan vi missförstå eller ha en dålig dag men när en person sätter i system att förfölja en annan eller alltid höja sig själv genom att trampa på andra känns det inte bra.
 
Sv: Meningen med Bukefalos?

Jag började hänga här när jag var typ 10? (Har Buke funnits så länge? :o) Då var det typ en av få platser på internet där man faktiskt kunde LÄRA sig om hästar, inte bara "leka" som ex. stallet.se. Så det var helt enkelt ett brinnande hästintresse som fick mig att komma hit.

Nu håller jag inte ens på med hästar, men har blivit kvar dels för att jag har "lärt känna" flera stycken här men också för att jag tycker det är en av de mer "mogna" platserna på internet. Visst, vissa trådar (eller snarare områden på forumet) har lite tråkig ton ibland, men jämfört med andra forum är det helt klart trevligast.
 
Sv: Meningen med Bukefalos?

Nej jag anmäler inte dåliga vibbar för det ger aldrig något. Problemet är att vissa håller sig innanför gränsen i varje enskilt fall men när man ser trenden i flera trådar så är gränsen passerad för länge sedan. Jag kan ta att det händer då och då för alla kan vi missförstå eller ha en dålig dag men när en person sätter i system att förfölja en annan eller alltid höja sig själv genom att trampa på andra känns det inte bra.

Det håller jag med om!
Vissa vet exakt var gränsen går för att slippa undan en anmälning och även om man anmäler så blir det inget av det på ett sånt inlägg.
Vissa sätter i system att hålla på så och även om man bett dom hålla en trevligare ton mot en så verkar dom bara triggas mer av det. Tråkigt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp