Men vad faaaan......!!!!!!!!!!!!! =(

Fibusen

Trådstartare
Vi har under ett par dagar känt en fläck på gräsmattan där det varit väldigt mjukt,vi trodde att det berodde på allt regn som fallit,men i dag så hade marken försvunnit där och ett stort hål på ca 40x40 cm med avloppslukt har uppkommit. Vi ringde ut en kille som var hit och kikade,och kunde konstatera att det är antagligen är stopp någonstanns genom att ha kollat i brunnarna vi har,då en brunn var det väldigt lite vatten i.

Jag sa att då måste rören vara trasiga någonstanns då,men han sa att det kan ju räcka med att spola,men jag förstår inte? Om det är så att det kommit upp massa avloppsvatten till ytan,så kan det väll inte räcka att spola bort stoppet? Då bör väll rören vara trasiga,och ska bytas ut?

Och vart ska man börja gräva,där vattnet ligger och flyter? Hur långt ska man gräva,ska man gräva enda från huset? Vi har huset uppe på en slänt,med källare,sen nedanför slänten är det där hålet. Kan det vara så att dte är något rör som är inbyggt i huset som vi får lov att byta ut? Har ingen aning om alls hur detta funkar!

Vad kan notan sluta på? Hur illa kan det vara?

Sv: Men vad faaaan......!!!!!!!!!!!!! =(

Börja med att ring försäkringsbolaget. Dels för att de brukar ha bra svar på "vad göra" och kontakter att rekommendera, men också för att få veta vilket skydd ni har. Oftast är man nästan helt utan försäkring i såna här fall, bolagen skriver in en mycket allmänt hållen begränsning.

Och som svar på sista: notan kan bli skyhög. Och det kan bli mycket illa.

:cry::cry::cry:

Försäkringen gör inget...

Jag får fan panik snart alltså, vad f*n ska man börja med??? :cry: Grävmaskin kan vi kanske fixa billigt,men jag vet inte hur mycket som ska grävas,ska man börja gräva där vid hålet,men sen då? Kan man få lov att byta ut rören enda ifrån huset? Lär man börja riva golv och sånt då? Vi har ju som sagt en källare,om rören sitter där så behöver man väll bila upp golvet också?

Pratar vi hundratusentals kronor? :( Och mycket illa,kan något inne i huset vara förstört?

Lugn och fin nu. Jag var med om något liknande för några år sen, det visade sig att det var en skarv på avloppsröret som knäckts. Kostade bara grävningen och en ny skarv för nån hundring.

Jag hade börjat med att gräva där läckan upptäckts. Var dock försiktig med grävmaskinen, handgrävning gäller när man börjar närma sig. Med lite tur går ni rätt på problemet och kan då utvärdera vad som ska göras.

Om inte det är en quickfix hade jag tagit in en filmare som fått skicka ner kameran för att lokalisera problemet den vägen, och då går det ju också att mäta ut var på sträckan man har problem.

Sambon sa att han hade sett på pappret att det ska vara en böj precis där det är vatten,kan vi ha sån tur att det är något där i böjen bara...

Läge att ta ut någon som märker upp var elkablar och annat finns....så ni slipper gräva av något och få en saftig räkning.....

Jepp. Jobbade en sommar på ett elbolag och tog bla emot tidsbokningar på utmärkning. Många var de som ringde i panik när grävaren stod på gården och föraren frågade var uppmärkningen var.....
Liiiite sent att tänka på då.
Sommartid är högsäsong för"utmärkaren", så kasta er på telefonen.....

Vem kontaktar man då? Jättetack att du sa detta,hade jag inte en tanke på mitt i denna stress! :bow:

Är detta något man betalar för? Du nämde telia,ska man kontakta sin telefonleverantör också?

Jag vågar påstå att ledningsägaren aldrig är Telia eftersom de inte äger nga ledningar. Ring Skanova istället, de har full koll på vad du har för teleledningar i trädgården. (Förutsatt att du inte bor i t.ex. ComHem-hus och liknande men det är ju ganska ovanligt.)

Mvh JV

I vår kommun fungerar det som så att utmärkningen är gratis. Om utmärkaren missar/utmärker fel och kabel pga detta grävs av står elbolaget för kostnaden. Har du inte låtit märka upp och kabel gräs av så är det du som betalar.
Så var det i alla fall 2004 och jag kan inte tänka mig att det har ändrats.
Sedan kan det ju vara annorlunda i andra kommuner.

Där ser man, vi ringer alltid ut Telia. I o f s kan de ju mycket väl skicka ärendet vidare, men det är de som har fått samtalet och gjort arrangemanget.

Om man ringer till komunen så borde dom väll veta vilken/vilka vi ska kontakta som kan märka upp kablar/ledningar? Eller?

Det är sant, ringer du till Telia så ordnar de så att du får tala med rätt person. Så man kan absolut ringa till Telia också. Jag ville mest poängtera att Telia inte äger/ansvarar för några ledningar ;)

Mvh JV

På landet (förutsatt att det fortfarande är telefonstolpar) så kan man ju ofta enkelt avgöra ifall just teleledningen är i riskzonen. Vet man var telestolpen står och var teleledningen kommer in i huset så kan man ju avgöra vilka områden som bör vara säkra.

Elledningar är tyvärr en helt annan sak. Oftast är det lätt att se var ledningen från elnätet till elmätaren (huvudsäkringarna går) ungefär går. Däremot ifall man har nedgrävda ledningar mellan olika uthus så blir det värre.

Så ring till elbolaget. De bör ju åtminstone kunna märka ut ledningen fram till elmätaren. Har du tur så går de med på att kolla även dina privata ledningar, annars är det nog bäst att kolla med en elfirma för dina egna ledningar.

Lycka till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka