Men va fasen! Absorbine ultrashield

_Runaway_

Trådstartare
Var på den lokala hästbutiken idag för att handla ovan nämnda insektsspray. Men fick svaret att de inte tar in det längre på grund av karensregler eller vad det nu gällde..? Ska tydligen ha gått att läsa i Ridsport. Någon som vet vad saken gäller, och är det i nyaste ridsport det går att läsa? Det är ju det klart bästa medlet på marknaden enligt mig, och det kändes som en smärre katastrof om det dras tillbaka och blir förbjudet.

Sv: Men va fasen! Absorbine ultrashield

Troligen att tillverkaren inte brytt sig om att ta fram vettig dokumentation, alt att det faktiskt är för giftigt för häst eller natur.
PL

Enligt artikeln i ridsport innehåller det ämnet permetrin som används för insektsbekämpning. Fiskar och katter är känsliga mot ämnet och kan förgiftas. Hur ämnet bryts ner hos häst och om det finns kvar efter 60 dagar är oklart.

Licensen för försäljning av ultrashield gick ut den 30 juni men har förlängts med 6 månader.

Det där var ett lite lustigt argument. Jag läste på flaskorna förra året och då framgick det tydligt att det var livstids karens om man använder medlet. Så den hästägare som är läskunnig har haft alla möjligheter i världen att bestämma sig för om hästen ska gå till livsmedel (=Inte använda medlet) eller ej(=använda medlet) bara genom att läsa på flaskan. Inte direkt någon nyhet med andra ord. Men det är jättetrist om det försvinner. Jag tycker också att det funkar bra :(

Haken är väl att det enda som hindrar US-behandlade hästar att gå till slakt är ägarens läskunnighet och ärlighet.

Men det känns som att sila mygg och svälja kameler - eftersom inte ens veterinärmedicinska preparat med livstids karens förs in ordentligt...

CG här har iaf hur många flaskor som helst, jag kollade idag. Så ett tips kan vara att kolla på citygross om TS har ngt i närheten?

Åh har citygross det! Ska omgående dra med mig sambon för storhandling :D

Switch innehåller 4% permetrin.

Jo, och Switch har ju (om de inte ändrat) 60 dygns karens.

US innehåller ngt mer jag glömt dock.

Men som jag begriper det är karensen på US helt enkelt bara för att tillverkaren inte brytt sig om att lägga pengar på att få en fastställd karenstid? Dvs hur länge medlet kan finns kvar i hästen. Och det borde bero på 'den där andra ingrediensen'? Annars borde det ju bli som för Switch, att det är 60 dygn då fastställd karens saknas?

(Jag har 'kryssade pass' på hästarna så jag bryr mig inte så mkt om det blir 'ännu en' livstidskarens och har således inte djupdykt i det)

jag vet precis vad det gäller och det är att medlet har dispens att fortfarande säljas tom sista juni 2011 vilket blivit förlängt med 6 månader. mkt korkat resonemang av ÅF med andra ord för de lär sälja upp hela lagret de tar in fram tills dess....:cool:

Det står klart och tydligt på flaskorna att det är livstids karens som gäller. Uttalandet om att det kanske är bättre att använda flugtäcke istället, som det stod i Ridsport, kändes lite puckat för det hjälper ju bara till viss del. Jag ser en fara med att gå ut och varna på det sättet för det finns nog många som struntar helt i flugmedel och det blir tufft för hästarna som behöver lindring. Kan dock tycka att det borde ligga i tillverkarens intresse att forska i hur länge medlet faktiskt finns kvar efter dosering.

Jobbar själv i en ridsportbutik och folk har reagerat en hel del på artikeln utan att ha läst den ordentligt. Folk blir förfasade över att medlet sitter kvar på hästen hela livet, för det är så dem har tolkat artikeln trots att det verkligen inte var det som stod. Hör dagligen folk högt och tydligt säga/skrika att dem minsann aldrig skulle få för sig att spraya på sina hästar en massa gifter. Men det där är ju en sak som varje hästägare (eller djurägare för den delen, gäller ju både hund och katt också) måste ta ställning till. Visst det är riktigt starka grejer, men i slutändan så är det min uppgift att se till att min häst mår bra och för mig betyder det att se till så insektsplågan blir så liten som möjligt för min häst! Men som sagt, det är ju bara så jag ser på det, det där får ju var och väga för- och nackdelar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka