Men träätning då...?

Tillis

Trådstartare
Efter trådar angående både vävning och krubbitning måste jag bara fråga om orsaker till träätning, samt hur man får bukt med det. :confused:
Min fullblodsherre har inga olater såsom vävning, boxvandring eller krubbitning. Men däremot har han viss förkärlek för att äta upp träet i sin box. :crazy:
Detta går mycket i perioder - ibland biter han inget alls på ett par månader, sedan är han där igen och biter dagligen i flera veckor.

Han står på halm inne, går ute i stor gräshage med kompis på dagarna (ca 11 h per dag). Jag kan inte relatera hans perioder med träätning till några foderbyten, mindre motion eller liknande, utan rätt var det är bara börjar han.
Han har inte fri tillgång på hö, men har uträknad foderstat och det finns alltid hö kvar på morgonen.
Rutinerna och tiderna är desamma varje dag.
Hästen är lugn och lätt att hantera och ostressad i sitt sätt.

Detta är en häst som alltid vill smaka på allt - grimmor, träns, jackor, stolpen han är uppbunden i, ja praktiskt taget allt. Han bits alltså inte utan vill liksom smaka på det (och gärna tugga lite om det går).

Men varför i herrans namn måste han äta upp sin box??

Mvh Tillis

Sv: Men träätning då...?

Jag har precis samma problem med min häst. Han äter på allt han ser som är gjort av trä. Jag har köpt medel att stryka på och det hjälper ganska bra, men man kan ju inte smörja in hela boxen, eller staketet i hagen mm Vad göra?? :confused:

Sv: Men träätning då...?

Det är ju inte helt ovanligt, min ena käkar på grenar ute oxå så därför har jag hängt upp en pinne i boxen emellanåt som han kan käka på..

Det är ju bra om man kan ta reda på vad det beror på så man kanske kan få dem att sluta. Men just träbitning behöver nog inte alltid bero på en "olat" pga missnöje från hästen.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·
C
Lantbruksdjur Så här ser en genomsnittlig svensk kos liv ut, från födsel till slakt. • Som nyfödd tas hon ifrån sin mamma inom det första dygnet...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
19 219
Senast: LIA
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 202
Senast: Madick
·
Hästmänniskan Nej inte ännu en bajstråd...;) Känner bara att jag vill avreagera mig lite! Vet inte om tråden ens ligger rätt. Har en bekant som...
Svar
15
· Visningar
1 456
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30