Men små barn ska väl inte äta fullkorn??

Elinkan

Trådstartare
Dottern blir ju snart 8 månader och vi blir bombaderade av barnmatsreklam för gröt och välling.
Tydligen ska man enligt dessa nu gå över och ge mild fullkornsvälling och gröt vid 8 månader men jag är helt övertygad om att jag läst/hört att små barn inte ska ha en massa fullkorn och att deras magar har svårt att hantera det. I alla fall när det gällde bröd osv.

Hur gör ni andra? Ger ni fullkornvälling och gröt?

Sv: Men små barn ska väl inte äta fullkorn??

Ja, det är väl just så att barn fr o m ca 8 månaders ålder klarar fullkorn (mer fibrer). Det är därför de inte rekommenderar det förrän då.

Vi började ge fullkornsvälling och fullkornsgröt från 8 månader.

Jag har gett fullkornsvälling ett tag, det mättar bättre vår dotter. Bröd äter hon varje morgon, och även gröt. Nu har hon dessutom bestämt sig för att inte tycka om köpegröten, utan vill bara ha min hemkokta havregrynsgröt.

Jag har lärt mej att man inte ska ge fullkorn till barn under tre år, deras magar kan inte tillgodogöra sej fullkorn innan dess utan kan ge ordentligt ont i magen!

Ja det är precis vad jag hört oxå. Känns ju som att det ska vara fullkorn i precis allt nuförtiden, har det gått överstyr? Det är inte mängden gluten jag är orolig över utan just vad som händer med magen, man vet ju själv med för mycket fibrer lixom... :crazy:

Om man inte vill ge det så kan man ju skippa bara.
Vår son verkar klara det bra, inget problem med magen och bajseriet tycks funka normalt.
Jag har aldrig hört gränsen 3 år faktiskt. Har nog mest tagit för givet att det ska funka med lite fullkornsvaror fr om 8 månader eftersom de säljer sånt och producenterna säger att det funkar...:o

Vår son fick en hiskelig diarré när han nog var kring 9 månader. Den varade ganska länge så vi fick gå till doktorn med honom. De hittade inget fel men till sist kom vi på att vi råkat köpa fullkornshavregryn till gröten. När vi uteslöt detta blev han bra.

Kan inte ge honom fullkorn då han är så extremt lös och har varit det sedan somras.

Men innan det så fick han fullkorn och extra fibrer i maten då han var så hård.

Nu har jag iallafall fått tid till läkare, så får vi se om dem skickar honom vidare.

Jaa jag brukar oxå lite på producenterna och gör nog det nu oxå. Blev bara tveksam till varför de ska ha fullkorn. Är det för mättnaden eller? Skippar nog iaf ett tag till.

Oj det låter ju konstigt. Tror dom att det beror på fullkornet eller?
Barns magar är ju ett himla gissel, T är oxå mycket upp och ner i magen, ibland stenhård och ibland jätte lös.

Nä, tror mer på gluten, så han är satt på glutenfritt rekommenderat utav en sköterska. Hon sa även att hudproblemen han har kan bero på det. Dem börjar försvinna iallafall.

Så vi ger inget fullkorn eller något annat som vi vet kan ge lös mage eller något med gluten. Tyvärr måste man ju ha intyg för att dem inte ska servera honom något med gluten i på förskolan...

Senast ändrad:

Jag råkade köpa fullkornsgröt och det satt sprätt på sonens mage! Fullkorn kan man ge om barnet har hård mage. Fibrer binder vatten och avföringen blir lösare. Man får testa sig fram. Om barnets mage fungerar perfekt utan fullkorn hade jag inte bytt. Men en del barn har trögare mage.

Ja jag behvöer snarare nått som sätter stopp tror jag =)

Usch jag tycker det är svårt med så mycket info hela tiden om vad barn ska och inte ska äta. Själv är man uppväxt med både socker och salt och det är ju inget större fel på mig. Det fann ju ingen fullkornsvälling när jag var liten heller.

Ja, det är väl just så att barn fr o m ca 8 månaders ålder klarar fullkorn (mer fibrer). Det är därför de inte rekommenderar det förrän då.

Vi började ge fullkornsvälling och fullkornsgröt från 8 månader.

*delvis kl*

Alla barn klarar inte fullkorn (eller ens mild fullkorn) förrän de är betydligt äldre. Min son får diarré av för mycket fibrer, så han får fortfarande vanlig mild havrevälling och absolut inte fiberbröd eller fibergrötar. Han kan äta vanlig havregrynsgröt, men får diarre om man gör gröt på fiberhavregryn. Han är 2,5 år nu.

Det är lite av en myt att precis alla, inkl små barn, behöver så mycket fibrer som man bombarderas med att tro. Och det är inte förrän barn kommer upp i 4-5 års åldern som deras tarmar klarar av fibrer i samma mängd som en vuxen.

Nej, men havre har en lösande effekt på hans mage och det behöver han verkligen inte.

Vår dotter var hemskt hård i magen så vi har gett fullkorn från sex månader på läkares inrådan så det går visst bra - allt är ju individuellt!

För vår del spelade fullkornet dock ingen roll alls. Hon var lika hård för det. Tillslut blev det bättre med lactulos.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Småbarn I relation till mitt barn (och väl egentligen alla människor i min omgivning) har jag en önskan om att i möjligaste mån alltid...
Svar
18
· Visningar
1 846
Senast: Tora
·
S
Småbarn Har en dotter på 9 månader strax som är väldigt matglad. Mat har aldrig varit något problem med maten och hon får välling morgon och...
Svar
17
· Visningar
1 718
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 330
Småbarn Blir så förbannad på sådana som ska lägga sig i hur mitt barn äter osv.:mad: Var hemma hos en av fastrarna på kalas i helgen. Tösen är...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 095
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA