Men jag vill inte..

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Rammstein
  • Startdatum Startdatum
Sv: Men jag vill inte..

Jag förstår vart du vill komma.
Att ta en Hambosegrare direkt till avel är inget jag förespråkar då en svala gör ingen sommar.

Men för att gå i god för Going Kronos så är det ju Viking Kronosblodet man vill åt då den sistnämnda har en nedsatt fertilitet.
Hade det varit på egna meriter allena hade jag förstått kritiken mer.
Det kunde lika gärna ha varit Maharajah som redan nu gick till avel och ser man till Going Kronos statistik så är det ju ingen P21-pålle precis.

Jag gör en parallell med Adams Hall som fick full bok. (Jo, jag vet att Bender him self har skickat sin stoarmada)
Adams Hall´s främsta merit är att vara 2:a i Åby Stora Pris!
Men det spelar ingen roll då det är Garland Lobell-blodet man vill "åt". (Eller hela släktträdet rättare sagt ;) )

Viking Kronos betydelse för aveln har varit betydande och istället för att belacka Ludde och hästens prestationer tycker jag att vi ska vara tacksamma om Goings fertilitet är av en bättre kvalitet än faderns.
Har vi tur kan han bli den som för Vikingens blod vidare -och därmed får vi uppleva fler hästar som för sporten framåt och som tjusar både oss invigda och oinvigda på banan.

Senast ändrad:

Jag förstår vart du vill komma.
Att ta en Hambosegrare direkt till avel är inget jag förespråkar då en svala gör ingen sommar.

Men för att gå i god för Going Kronos så är det ju Viking Kronosblodet man vill åt då den sistnämnda har en nedsatt fertilitet.
Hade det varit på egna meriter allena hade jag förstått kritiken mer.
Det kunde lika gärna ha varit Maharajah som redan nu gick till avel och ser man till Going Kronos statistik så är det ju ingen P21-pålle precis.

Jag gör en parallell med Adams Hall som fick full bok. (Jo, jag vet att Bender him self har skickat sin stoarmada)
Adams Hall´s främsta merit är att vara 2:a i Åby Stora Pris!
Men det spelar ingen roll då det är Garland Lobell-blodet man vill "åt". (Eller hela släktträdet rättare sagt ;) )

Viking Kronos betydelse för aveln har varit betydande och istället för att belacka Ludde och hästens prestationer tycker jag att vi ska vara tacksamma om Goings fertilitet är av en bättre kvalitet än faderns.
Har vi tur kan han bli den som för Vikingens blod vidare -och därmed får vi uppleva fler hästar som för sporten framåt och som tjusar både oss invigda och oinvigda på banan.

Turbo Sund är oxå en som kan föra Vikinga blodet vidare..:idea:

Vilket han gör i Italien -detta förlovande travsportsland med tysk ordning och reda! ;)

Thai Tanic verkar väl parallellt i aveln och flera avkommor till Viking Kronos är avelspremierade även om de inte är i avel -ännu.
M a o så finns det självklart andra hingstar än Going Kronos som kan föra Viking Kronos-blodet vidare.
Lyckas Triton Sund i Frankrike så kommer hans tjänster efterfrågas -än mer- den dagen då han tillåts betjäna damer.

Men det är väl ingen hemlighet att hingstarna som har ärvt Vikingens ustrålning och "underbarns-stämpel", som tex. Maharajah och Going, väcker ett något större intresse än tex. Thai Tanic?
Dessutom kommer Going ifrån samma stuteri, något som kan ge favörspoäng som kompensation för uteblivna lagerkransar. ;)

Men en sak jag funderar över är att visst var det väl så att Ludde erbjöd marknaden både Goings och Glens tjänster -till ett hutlöst pris- men att båda, eller var det bara en av dem, hade nedsatt fertilitet?
Eller minns jag helt fel nu?

Borde inte testerna vara klara nu?
Antar att dom var dåliga eftersom det är så tyst...

Fast är det egentligen så bra att avla vidare på en häst med dålig fertilitet? Vikingen har dålig och Going verkar inte ha så bra. Tillslut har väl alla hästar mer eller mindre dålig fertilitet...:crazy:

Vilket får mig att tänka på den gamla tankekluringen: - Är sterilitet ärftligt?

Trollfaks var i det närmaste steril på äldre dar. Järvsöfaks, hans son har haft problem. Nordlys och Nordgubben har bägge problem med fertiliteten och dom kommer från samma moderstam.

Jag tror det är ärftligt.

kl

Valley Victory då? han var ju nästintill steril, men hans avkommor har oftast mkt bättre fertilitet än vad han hade... dessutom, vad hade travsporten varit utan Valley Victory? ;)

tror inte vi ska hänga upp oss alldeles för mycket på det. tycker det ska bli spännande med Going i avlen!

*kl*

Undras om det blir någon rusning till Going Kronos? Han har ju trots allt vunnit långa E3! :D

Trollfaks var i det närmaste steril på äldre dar. Järvsöfaks, hans son har haft problem. Nordlys och Nordgubben har bägge problem med fertiliteten och dom kommer från samma moderstam.

Jag tror det är ärftligt.

Fast järvsöviking har inte haft problem...ju.

AM

*kl*

Undras om det blir någon rusning till Going Kronos? Han har ju trots allt vunnit långa E3! :D

Du (G)neggo -knäpp loss det där bältet nu!:p

Going Kronors vann bla. den långa E3-finalen på nytt värdsrekord.
Ett par månader senare vann han den korta E3-finalen med 50 meter (!), och satte världsrekord igen!!

Hade han fötts under Stjärnbanéret hade han gått till avel efter sin makalösa 3-åringssäsong och då hade det varit en dream business att få hit honom till svensk avel!

Skånejuristen, vart är du??
Ludde ropar "Eli, Eli, lema sabachtani" efter dig. :D

Funderade på honom men fick höra att hans "simmare" inte såg så bra ut när dom kom fram till stationen. Är faktiskt fövånad över dom jag hört fått dräktigt.

Hallsta Lotus skickas inte, Fakse har haft svårt med att få dräktigt.

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
431
Senast: Pegasus63
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
972
Senast: Cattis_E
·
Tävling Hej! Brun Dressyrsadel, brunt träns, svart kavaj och svart hjälm. Ska jag ta mina svarta eller bruna stövlar? Schabraket blir nog lila...
Svar
8
· Visningar
636
Senast: Ketrawzc
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
682
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur