Memory-foam madrasser - vilka finns det att välja på?

Sv: Memory-foam madrasser - vilka finns det att välja på?

De hade inga provliggningsmadrasser! :eek:

De har beställt in en T50 år mig, med fryst pris, men de ska också få hem T70-prover iaf. Får se vilken det blir.

En lite allmän fråga.... är det någon som vet om nån av ovanstående madrasser fungerar med elevationssäng? (Höj o sänkbar i huvud och fotände). Mamma köpte nån madrass från jysk, som åker kana så fort man har huvudänden något upphissad, och jag som har min huvudände konstant uppe en dm måste ha en madrass som klarar det.

En lite allmän fråga.... är det någon som vet om nån av ovanstående madrasser fungerar med elevationssäng? (Höj o sänkbar i huvud och fotände). Mamma köpte nån madrass från jysk, som åker kana så fort man har huvudänden något upphissad, och jag som har min huvudände konstant uppe en dm måste ha en madrass som klarar det.

Det finns en kombimadrass i T50 som man kan ha i elevatorsängar. Jag har den fast jag har en special bäddmadrass ovanpå ändå eftersom jag är så smärtpåverkad och har så ont att jag inte klarar något tryck alls.
Den madrassen kan jag verkligen rekomendera för den är underbar :love:

Låter som det blir en kik på den då :) Tackar :)

det finns något som heter madrass stoppare, det är som en bygel som man sätter på den sista lamellen på elevationsbotten. den håller kvar madrassen på plats. annars kan det oxå funka att lägga halkskydd mellan madrass och elevation. (sånt som man har under mattor för att de ej ska halka.)

Jag har IKEA:s Tafjord, jätteskön.

En sån har min pv också och jag tycker den är fasansfull. Eller så är det för att själva resårbotten är för mjuk. Eftersom han väger 30-40 kg mer än mig sjunker han ner mycket mer i sängen vilket gör att jag hamnar jättesnett och fel och är trött i ryggen varje morgon. Undra på att man sover bättre i lopplådan på jobbet... ;)

Jag har en mellanhård säng under, så vet inte. Här är det ingen som sjunker ner mer än "lagom" i vart fall. Jag är mer eller mindre allergisk mot mjuka sängar eftersom jag väldigt lätt får ont i ryggen då.

Men som med allt är det ju också en smaksak.

Jag har elevatorsäng och memory foam, sen om man "ska ha" det eller inte vet jag inte riktigt. Beror säkert på hur säng och sängram ser ut om den glider eller inte.

Vi har madrasser från Ergotemp. Där kunde man beställa madrasser med speciella mått utan större problem eller kostnader. Vi beställde en madrass som är 210 cm lång då sambon som är lång inte vill sova med tårna utanför madrassen. ;) Vi fick hem en normallång madrass men vi fick hem en ny med rätta mått omgående så de var lätta att ha att göra med.

Jo, under vår ergotempmadrass har vi vanliga, billiga IKEA resårsängar och så har sambon byggt en liten trähylla i sängens höjd för huvudänden. Mycket billigare än att köpa 210 cm långa sängar, och längst upp mot väggen räcker själva Ergotempmadrassen. Man har ju kuddar. :)

Det är nog mer resårbotten det är fel på. Under en memory-foam madrass ska man ha en fast resårbotten.
Jag har samma problem nu med min mjuka resårbotten och en vanlig bäddmadrass, pojkvännen tynger ner så att det blir som en hängmatta för mig, jag rullar ner hela tiden och får jätteont i ryggen. Det finns en idé i att ha två smala resårbottnar istället för en stor...

det finns ingenting som heter SKA när man pratar sängar. Allting beror på hur man själv ligger, hur man ser ut i kroppen och vad man tycker är skönt.
Men det som är säkert, man ska inte ha varken för mjuk eller för hård säng.
Man ska sjunka ner tillräckligt så att ryggraden kommer i en rak linje, sen bör den vara mjukare om man ligger på sidan och sover än om man ligger på mage.
Ser beror det lite på om man har skador/ sjukdomar själv hur man bör ha det..

Men att ha två sängar är bäst, personligen gillar jag två sängar med en hel bäddmadrass för att slippa skarven. (enligt tillverkarna så ska man helst ha 2 bäddmadrasser oxå för att en av parterna inte ska ligga i skraven utan ligga mitt i sin säng) Men sängen blir inte lika mjuk och "gungig" och man känner inte av sin sambo på samma sätt som i en hel 160 -180 resårbotten. Sen är det lättare att flytta den oxå :idea:

det finns något som heter madrass stoppare, det är som en bygel som man sätter på den sista lamellen på elevationsbotten. den håller kvar madrassen på plats. annars kan det oxå funka att lägga halkskydd mellan madrass och elevation. (sånt som man har under mattor för att de ej ska halka.)

Ska kolla efter en sån bygel. Glidskydd har jag redan, funkar hyfsat bra i alla fall. Man får köpa nya lite då och då.

Vi har IKEAs elevationssängar, och de bäddmadrasser som följde med är rena mordet. Som stampat jordgolv. :crazy: Som det är nu har jag båda bäddmadrasserna, och sambon har en skumgummimadrass från Jysk som bäddmadrass. Men den åker kana varje natt trots glidskydd.

Men är inte hela tanken med en sån här skum-madrass att det är den man ska sjunka ner i? En resårbotten kommer ju aldrig att forma sig efter mina kurvor ändå. Sen sover jag bättre i min egen mycket mjuka resårbotten än en fast, men det är ju med vanliga bäddmadrasser.

Jag sover både på rygg, mage och sida... Favoriten är nånslags framstupa sidoläge med ett knä under hakan och det andra benet helt utsträckt. :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

Tillbaka