Memory-foam madrasser - vilka finns det att välja på?

Marvin

Trådstartare
Helt plötsligt har sängen blivit för trång. :o:love:
Behöver alltså byta upp mig, och har sedan tidigare bestämt att det ska bli tempur-liknande bäddmadrass i den nya. Av ekonomiska skäl är dock inte tempur aktuellt.

Vilka fler finns det? Vilken kan ni rekommendera?
Jag vet att zomna har en, är den bra?
Tror även att jysk har, om jag inte minns fel har jag även sovit i en sån.

Tips hitåt!

(Katterna surar för att det plötsligt inte finns plats för dem. :angel:)

Sv: Memory-foam madrasser - vilka finns det att välja på?

Vi har en ifrån Jysk. Sensus (stavning?) heter den, helt underbar! Vi har bäddmadrassen och en vanlig skumgummimadrass ifrån IKEA under. Har aldrig haft så skön säng!:laugh:

/LL

Jag hade tänkt mig en memoryfoam bäddmadrass och så vanliga resårbottensängar under.

Då har de alltså på jysk, jag hittar inget om den på deras hemsida. :mad:

Nu har jag hittat dem på jysk, finns några olika varianter.

Gold T20 har en 4 cm tjock kärna med kallskum, ocn sen nåt annat runt. Gold T30 är rent memoryfoam med ett överdrag, 5 cm tjock totalt.
Gold T50 har en 5 cm kärna med mf, och totalt 7 cm tjock.

Mycket bra priser! Bättre än zomna. Ikea verkar bara ha någon form av kombinationsmadrass?

Jag köpte en 180 cm Ikea Tafjord förra veckan, är helnöjd! Har den ovanpå 2 vanliga 90 cm resårbottnar.

Läste tidigare att vissa tyckte att den luktade väldigt starkt så jag var lite orolig för det, men vår luktar inte alls.
Den har 6 cm tjockt lager med memory-skum och sedan överdrag i lyocell.

Senast ändrad:

Ja, titta, där fanns det en vanlig bäddmadrass också!

Nån som vet skillnaden mellan kallskum och memoryskum??

Får nog ta en sväng till affären. :d

Attans att vi inte har ikea här i stan! :mad:

Jag har ingen aning, är inte så insatt. När jag skulle köpa min var inte just memory foam tanken, utan jag var på IKEA och passade på att testa nya bäddmadrasser också. Och den var så larvigt skön att jag var tvungen att ha den ;)

Hehe, det är så det ska vara!

Jag ska iväg och provligga madrasser om en stund nu! :D

Zomna vill jag varna för, den är stenhård och gick inte att ligga i. När jag skulle skicka tillbaka den så ansåg de att jag skulle prova den i minst en vecka eftersom den skulle mjukna men jag kunde ju inte ens ligga i den så det var ju ingen ide.
Däremot jysk´s dyraste är helt underbar :love:

Jag har Jysks dyraste, funkar utmärkt trots urdåliga bäddmadrasser!

Vilken modell är det? Nu kommer det ju nya modeller, jag var mer uppdaterad än säljaren... :crazy:

Ja, titta, där fanns det en vanlig bäddmadrass också!

Nån som vet skillnaden mellan kallskum och memoryskum??

Får nog ta en sväng till affären. :d

Polyeter är ett sorts skum som innehåller ganska mycket luftceller (bubblor), detta är det billigaste materialet på madrasser. Tyvärr inte så lång hållbarhet (några år) med tiden så plattas skummet till sig, då cellerna (luftbubblorna) inte orkar återfyllas.

Kallskum är ett sorts skum som framställs genom att man i flera olika processer tillför luft till cellerna. Kallskum innehåller allså mindre luftceller så du har en längre hållbarhet än på polyeter. Oftast så är kallskumsmadrasser lite fastare.

Memory skum är som sagt som "tempur" ett skum som reagerar på kroppsvärmen och formar sig efter din kropp. Ger optimal komfort och avlastning för kroppen.

Latex är ett naturmaterial, från ett gummi träd. Men det finns även latex som är framställt utav olja. Ett material som knappt har några luft celler, andas väldigt bra och har många års hållbarhet.

Jysk har nu utförsäljning på sina Gold T50 madrasser (sensus modellen), en ny modell är på väg in till butikerna Gold T70 som verkar riktigt härlig! :idea:

Hmm, den är ganska tjock... Kan inte hitta den på hemsidan, det måste vara den som heter T50. Kostade över 3000 spänn i 180.

Gold T50 har en 5 cm kärna med mf, och totalt 7 cm tjock.
En sådan blev vi rekomenderade att köpa till svärmor när hon blev mer sängliggande på sitt demensboende, har provat den och den verkar bra.

Det är svårt att provligga madrasser utan att komma hem med någon, man inser liksom hur obekväm madrassen man har hemma är i jämförelse :angel:

Hur gick det?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka