Melassfritt komplett mineralfoder

sissu

Trådstartare
För er andra som också letat. Nu ätligen så har jag lyckats hitta ett komplett mineralfoder helt melassfritt och i pelletsform med både mineraler, vitaminer samt Diamond V.

Till ett pris som är fullt normalt också :banana:

Nu ska här testas :idea: Kanske kan sjuttielva flaskor och byttor bli ett minne blott.

:bow: Wiromin, Show horse aktiv mineralpellets :bow:

Sv: Melassfritt komplett mineralfoder

Behöver man inte ge varken E, Selen eller B extra?
Vad kostar en hink?

Det vore great om man hittade något smakligt som funkar :bow:

Grattis! :)

Kan inte du skriva upp vad det innehåller? Sökte som hastigast men hittade det inte...

Tänk vad underbart om mitt sökande också är över:)

Wiromins pelletsmineral Show horse aktiv……bas av lucern och ris.

Kalcium 11%
Fosfor 5,5 %
Magnesium 6 %
Natrium 6 %
Järn 1200 mg
Koppar av kelat/sulfat för bättrad upptagningsförmåga 1250mg
Zink 1500 mg
Mangan 1000 mg
Jod 15 mg
Kobolt 12 mg
Selen 20 mg
A-vitamin 300 000 IE
D-vitamin 30 000 IE
E-vitamin 9000 mg
K-vitamin 50 mg
Biotin 3 mg
Folsyra 130 mg
B1-vitamin 275 mg
B2-vitamin 200 mg
B6-vitamin 200 mg
B12-vitamin 2,5 mg
Pantotensyra 300 mg
Niacin 650 mg
C-vitamin 5000 mg- syra neutral, bra för magen.

Innehåller även nyttiga fettsyror omega 3 och 6 och jästkulturen Diamond V. Spårämnen i form av mycket lättupptagliga aminosyra kelater. Denna produkt används inom eliten av travhästar.
Pris 8kg 145kr + moms 20kg 274kr+ moms där jag kan handla.

Snälla någon
PMa mig om VART man får tag på detta mineralfoder

Anna-Carin

Ja, just det...Detta gav jag oxå till mina pållar i höstas. Men min Åf bor en bra bit bort, så det blev lite jobbigt o åka.
Men det är suveränt mineralfoder från Wiromin!!! :)

Ska nog köpa detta igen till hösten, tänkte jag då jag tänkte testa ett annat foder (beroende på analys i mitt grovfoder) ;)

Min märr föredrar detta mineralfoder framför Krafft mineralfoder. Men hon gillar oxå Hippos mineralfoder, oxå.

Kul att du hittat nåt som inte innehåller melass!

dubbel vx3 sedan en punkt därefter wiromin sedan en punkt till och se....... :angel:

På wiromins hemsida så hittar ni alla ÅF, finns ingen i er närhet så tror jag säkert de skickar direkt från fabrik, kontaktpersonen har varit mycket tillmötesgående.

Menar du kontaktpersonen från Wiromin?
O ja! När jag mailade dit för att jag ville veta innehållsförteckningen på deras lusernpellets o då fick jag mail ganska snabbt.

Det som är mest intressanta med deras mineralfoder (Aktiv) är att det innehåller just Diamond V! :)

Wiromins pelletsmineral Show horse aktiv……bas av lucern och ris.

Kalcium 11%
Fosfor 5,5 %
Magnesium 6 %
Natrium 6 %
Järn 1200 mg
Koppar av kelat/sulfat för bättrad upptagningsförmåga 1250mg
Zink 1500 mg
Mangan 1000 mg
Jod 15 mg
Kobolt 12 mg
Selen 20 mg
A-vitamin 300 000 IE
D-vitamin 30 000 IE
E-vitamin 9000 mg
K-vitamin 50 mg
Biotin 3 mg
Folsyra 130 mg
B1-vitamin 275 mg
B2-vitamin 200 mg
B6-vitamin 200 mg
B12-vitamin 2,5 mg
Pantotensyra 300 mg
Niacin 650 mg
C-vitamin 5000 mg- syra neutral, bra för magen.

Innehåller även nyttiga fettsyror omega 3 och 6 och jästkulturen Diamond V. Spårämnen i form av mycket lättupptagliga aminosyra kelater. Denna produkt används inom eliten av travhästar.
Pris 8kg 145kr + moms 20kg 274kr+ moms där jag kan handla.

Innehåller det inte koppar som det generellt råder brist på i Sverige men mängder med järn, mangan o zink som det råder överskott på?

Tror det är hälsosammare o mata hästen med melass.

Jag har för mej att TS häst inte tål melasserat foder, därav melassfritt mineralfoder.
Även om det skulle vara hälsosammare med melass i foder, men om hästen inte tål melass får väl man ta ett melassfritt foder så slipper hästen rännskita eller nåt liknande.

Innehåller det inte koppar som det generellt råder brist på i Sverige men mängder med järn, mangan o zink som det råder överskott på?

Oj, men det låter ju inte så bra längre. Har du nån länk där man kan läsa om bristen på koppar?

Och varför i hela världen är det mangan i egentligen???

Hur kommer det sig att du ser vissa ord men inte ordet koppar?

1250mg koppar är det i fodret, står klart och tydligt. Varför skulle det var hälsosammare att ge en melassallergisk häst melass, en sirap som endast är till för smaksättning och bindemedel och som i viss mängd förstör hästens mage och tarmar? Då väljer jag att ha en frisk häst och ge ett komplett mineralfoder utan melass när hästen har mineralbrister som den inte kunnat få i sig och tagit upp pga sin allergi.

Anser du det rätt att fodra en häst till sjukdom?

Men jag har samtidigt lite förståelse för ditt dumma påstående för du vet ju inget i detta fall.

Senast ändrad:

okej, men räcker den kopparn? Hur stort är behovet?

Och manganen är väl inte bra? Varför finns den i?

Vad jag läst mig till så räcker oftast kopparbehovet i stråfodret för att täcka hästens behov, men om en häst har järnbrist så är det ofta kopparbrist som är den vanligaste grundorsaken. Ett överskott är i stort ofarligt, men kan påverka samspelet med järn och zink. Det behövs oftast ett större intag av alla mineraler än vad vi ger sammantaget för att det skall ge förgiftningar. Sura jordar har högre halt.

Mangan finns i de flesta foder, men mängden beror på hur och på vilken jord det vuxit. Kroppens innehåll av mangan är litet. Vallfodret bör täcka behovet, men samtidigt så är det svårupptagligt, inga förgiftningar har tydligen setts hos hästar. Det är viktigt för bl.a skelettutvecklingen, kolhydrat och mineralomsättningen.

Så jag är inte ett dugg orolig med tanke på hur många hästar som äter kompletta mineralfoder + kg vis med kraftfoder och grovfoder.

Har också en häst som inte tål melass dvs den blir alltså dålig av foder med melass i. Det är inte ett alternativ att ge den foder där melass tillsatts för smaklighetens skull/som bindemedel. En häst behöver ha en fungerande mag o tarmfunktion för att kunna ta upp näring.

Jag ser inte att det här mineralfodret på något sätt skulle vara skadligt. Jämför gärna med t ex kvarnbyfoders mineraler(solid).

zink:2700 mg
koppar: 660 mg
mangan: 1000mg
järn:330

Det ser inte ut som att det skulle vara några märkliga halter. Det varierar ofta mellan mineralfoder men också mellan dagsdos. Kvarnbyfoder har halter på upp till 4000 mg zink så 1500 kan knappast räknas som mkt. Kopparhalten är högre så nån risk för brist där är väl inte trolig. Nu har jag inte satt mig in i fodringsanvisningar etc men bara genom att titta på innehåll tycker jag att det ser bra ut. Järnhalten är lite hög men allt måste ju sättas i relation till vilket foder man ger i övrigt. Manganhalten är den exakt samma.

Är jätteglad att du hittat det här mineralfodret!:bump:
Har tidigare hört om att det skulle finnas ett mineralfoder som en del travfolk använde och som skulle vara jättebra. Jag tror att det kan vara det här eftersom det inte skulle innehålla melass....

Tack för att du sa till! Jag har hittat en ÅF i närheten och har beställt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka