Melass, för och nackdelar?

M

-moa-

Överväger att blanda i lite melass i mitt underbara melassfria hackade lusern som jag (men tyvärr inte hästen) gillar.

Eller snarare är det så att han behöver äta det, och det han hade tidigare hade melass i, men han började bojkotta det lite också efter ett tag så jag behöver ha något som gör att han käkar upp hacket.

Jag är inte ute efter råd om annat lucern, inte heller ändrad foderstat och för att slippa spendera massa tid på att förklara varför så är allt ni behöver veta att det är en stresshäst som varit skitsvår att få upp i hull och haft magsårstendenser.
Nu är han i nytt lugnare stall med halm och hö istället för ensilage, hö funkar bra, men har mindre smrp än ensilaget och därför behövde jag byta lucern. Han kan även inte äta kraftfoder, pellets eller lucernpellets.

Helst ville jag undvika massa socker men å andra sidan kommer han inte hålla hullet när han rids ordentligt om ett tag (nu är under igångsättning och börjar se vettig ut men behöver äta upp maten, 3kg lucern, om han ska behålla hullet)

Så...vad jag vill veta är nackdelar och fördelar med melass!
Är det skadligt för magen generellt? (nu är han stabil verkar det som)
Hur mycket brukar man använda för att få foder "gott nog"?
Är det dyrt och vart hittar man det?
Kan man blanda i det i förväg och göra i ordning? (typ nån dag eller så)
Hur mycket socker är det egentligen/ dl ?

Har alltid undvikit det om jag kunnat så är inget bra på just melass.
 
Sv: Melass, för och nackdelar?

Det är alldeles föbenat kabbigt. Svårhanterat på det viset för det har en tendesn att hamna överallt.:p

menar inte att jag på något sätt skulle spilla mer än andra eller så, utan helt ärligt så är hanmnar det överallt.
Räcker med typ en droppe så är hela stallet kladdigt känns det som.
 
Sv: Melass, för och nackdelar?

Vilken sort blev det?

Om du ska ha i melass så är det ju enklare på alla vis att köpa lucern med en miniskvätt melass i som är gott från början.

Melass är för vissa individer laxerande.
 
Sv: Melass, för och nackdelar?

GreenPower AlfaAlfa, vilket är perfekt för hans behov, är ju bara så svårt att få i honom nog med mat :(
Den är ju underbart fin kvalité på också måste jag säga, grymt bättre än Kraffts, vill inte ha den igen och den är fel värden på ändå.

Dock hade han börjat att inte äta upp Kraffs heller så....det ser inte alls bra ut ju för jag vet inte hur jag ska få i honom nog mat som ändå inte är skadlig :(
Provade att ge mer hö, gick inte, äter inte upp :(
Vill ju inte behöva ta in honom tidigt heller för att äta nog men vad fasan gör man.
Han ser äntligen fin ut (för att vara honom) men det kommer ju inte hålla i sig om han inte äter upp maten, då lär han ju rasa när han rids ordentligt.

Så valen är:
-Hitta nåt att blanda i lucernet så han äter upp det
-ta in honom tidigt så han får mer ät tid (men kan ge mer stress syndrom igen...)
-ge honom nåt jäkla kraftfoder som han egentligen inte tål (heller itne så lockande)
-inte rida honom
-låta honom ha dåligt hull men rida (heller itne lockande lätt sagt)
-hitta annat lucern, men det lär nog bli samma problem som nu i och med att han inte helt åt Kraffs heler i slutet
-nåt annat alternativ som jag inte tänkt på

Suuuuck vad svår han är! Jag trodde jag äntligen löst problemet när jag hittade lucern.
 
Sv: Melass, för och nackdelar?

Kan du inte testa typ morot- eller äppel juice? Om du inte vill blanda in betfor... Lite betfor och en massa vatten kanske?
 
Sv: Melass, för och nackdelar?

Hihi ja det är kan ju helt klart vara en nackdel, fast kanske värt om han käkar upp det och tål det.

Finns det nåt som liknar melass som man kan ha som...substitut. (desperat för *nåt* att ha i som gör att han äter upp maten, som han tål, som går att göra i odrning i förväg)
 
Sv: Melass, för och nackdelar?

Hmm kanske, fast dock har jag inte eget stall så det måste vara något som går att göra i förväg som inte fryser nu när vintern kommer.
Kan vara tänkbart om inget annat funkar dock...om det är gott nog. Helst inte betfor dock för det måste man ju göra i förväg också och sist verkade han inte tåla det så bra.

Krångliga häst. Fast jag var beredd för han såg ut som en vinthund när jag köpte honom haha
 
Sv: Melass, för och nackdelar?

Hej!
Tror inte melass går att blanda med själv, alldeles för kletigt.

Men har du provat med Green Power Lucerne, den är det melass i. Samma märke så det kanske är mer smakligt än Kraffts.
 
Sv: Melass, för och nackdelar?

Nope, den har nämligen för lite smrp, samma som Kraffts, annars hade den helt klart varit intressant men det verkar svårt att hitta hackad lucern (pellets går inte på honom) som är god nog, som ändå har nog med smrp.
Eftersom jag inte direkt kan tillföra protein i annan form än grovfoder heller så är det knepigt.
Lucern är det enda som funkar att få upp honom bra i hull o muskler, som han tål.
 
Sv: Melass, för och nackdelar?

Aha, då är det ju knepigt.
Jag har bara haft Alfalfan så jag antog att det var samma värden.

Finns det andra lusernhack än Krafft och Green Power?
 
Sv: Melass, för och nackdelar?

Så...vad jag vill veta är nackdelar och fördelar med melass!
Är det skadligt för magen generellt? (nu är han stabil verkar det som)
Hur mycket brukar man använda för att få foder "gott nog"?
Är det dyrt och vart hittar man det?
Kan man blanda i det i förväg och göra i ordning? (typ nån dag eller så)
Hur mycket socker är det egentligen/ dl ?

1) Tror inte att det normalt är skadligt i mindre mängd, tittar man på innehållsförteckningen till de färdigfoder som säljs så ingår ofta melass och ibland ganska mycket.

2) Så lite som möjligt, man får prova sig fram.

3) Tror det kostar runt 5 kr/kg, finns att köpa i dunkar på bla. Granngården.

4) Inga problem att blanda någon dag i förväg om det står någorlunda kallt.

5) I ren melass är det ungefär 40% socker har jag för mig, sen blandas det ut med vatten.

Vi har gett det utblandat med vatten i förhållandet 1:15 (ungefär) på hö till hästar som inte velat äta tillräckligt och det har fungerat bra. Har inte mätt så noga men per häst och gång så har de kanske fått en knapp liter vilket då skulle motsvara ca. en halv deciliter ren melass.
 
Sv: Melass, för och nackdelar?

Hmm tack så mycket!
Visste inte att man blandar ut det med vatten men det är ju smart, då blir det ju inte så mycket ändå kankse.
Kraffts är ju så "klumpigt" men dels får jag ju smrp innehållet jag vill då med sjlävblandning, och så kan jag ju se till att allt är blandat bra, plus att det är gott nog.

Vore ju trevligt om man kunde hitta nåt "nyttigare" men förutom typ juice (so nog blir för dyrt) så vet jag inget som han tål.
Dock funderar jag på hur mycket det kommer påverka kvoten, den är ju svårt nog som det är men kanske inte blir så mycket ändå...får fundera ut hur man räknar då haha.
 
Sv: Melass, för och nackdelar?

En deciliter ren melass motsvarar ca. 1 MJ i energi.

Jag tänkte på det, med blanda menade jag att blanda ut med vatten, alltså inte med foder. Sen har höet "vattnats" med melassblandningen på plats så att säga när, hästen fått höet på golvet. Skulle man försöka "blanda" hö och melass i förväg hade det blivit minst sagt klistrigt och besvärligt att hantera.
 
Sv: Melass, för och nackdelar?

Oh! Jag kom på en tänkbar sak.
Kanske kan prova att räkna på min gamla favorit Riskli, lägga till lite riskli så kanske jag kan ta bort lite av lucernet men ändå få nog med smrp och att han äter upp.
Riskli är ju så liten mängd och inget dåligt socker och stärkelse...funkade super på mitt förra svårfödda dräktiga sto, vet inte varför jag inte tänkte på det!
Om han tål det då... (jag tävlar inte så spelar ingen roll med eventuellt dopingregel om det)

*springer iväg och räknar*
 
Sv: Melass, för och nackdelar?

Det kan hjälpa att bara fukta upp lusernhacket. En del hästar tycker det är väl torrt och vasst med hacket. Fuktar man kommer även mer smaker/lukter fram.
 
Sv: Melass, för och nackdelar?

Jo, det förekommer naturligt i riskli och vissa andra varor.
Det är inget negativt i mitt tycke, då det har en väldigt positiv effekt på hästar som just har svårt att hålla hullet, MEN det är som ajg förstår det något som räknas som doping inom tävlingar.

Som tur är så är jag inte speicellt intresserad av att tävla och även om jag är det så är det inte något aktuellt nu så därför är det ok för mig.
Men helt rätt, det har med hormoner att göra som är anledning till dopingregler.

Raggsock: Jaha....hmm det ska jag prova! Tänk om det kunde vara så enkelt haha *håller tummarna för man vet ju aldrig* Tack för tipset!
 
Sv: Melass, för och nackdelar?

Bara undra varför pålle inte kan äta lusernpellets? kanske har du skrivit det o jag missat
 
Sv: Melass, för och nackdelar?

Han stressäter och vågar därför absolut inte låta hoonm äta torrpellets, men han gillar inte uppblött.
 
Sv: Melass, för och nackdelar?

Om du lägger några stora stenar i krubban då! Då kan de inte få tag i lika mycket mat på en gång!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har efter ca. 2 veckor med mitt superhösilage i småbal insett att jag behöver den där lilla extra "tinten" av energi. Analysen på...
2
Svar
20
· Visningar
2 965
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 489
Foder & Strö Jag behöver stärkelsefritt foder till min häst. Har kollat på Eggersmanns Revital Cubes, men tycker att det är snordyrt och för mig...
Svar
6
· Visningar
3 613
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 777
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp