M
-moa-
Överväger att blanda i lite melass i mitt underbara melassfria hackade lusern som jag (men tyvärr inte hästen) gillar.
Eller snarare är det så att han behöver äta det, och det han hade tidigare hade melass i, men han började bojkotta det lite också efter ett tag så jag behöver ha något som gör att han käkar upp hacket.
Jag är inte ute efter råd om annat lucern, inte heller ändrad foderstat och för att slippa spendera massa tid på att förklara varför så är allt ni behöver veta att det är en stresshäst som varit skitsvår att få upp i hull och haft magsårstendenser.
Nu är han i nytt lugnare stall med halm och hö istället för ensilage, hö funkar bra, men har mindre smrp än ensilaget och därför behövde jag byta lucern. Han kan även inte äta kraftfoder, pellets eller lucernpellets.
Helst ville jag undvika massa socker men å andra sidan kommer han inte hålla hullet när han rids ordentligt om ett tag (nu är under igångsättning och börjar se vettig ut men behöver äta upp maten, 3kg lucern, om han ska behålla hullet)
Så...vad jag vill veta är nackdelar och fördelar med melass!
Är det skadligt för magen generellt? (nu är han stabil verkar det som)
Hur mycket brukar man använda för att få foder "gott nog"?
Är det dyrt och vart hittar man det?
Kan man blanda i det i förväg och göra i ordning? (typ nån dag eller så)
Hur mycket socker är det egentligen/ dl ?
Har alltid undvikit det om jag kunnat så är inget bra på just melass.
Eller snarare är det så att han behöver äta det, och det han hade tidigare hade melass i, men han började bojkotta det lite också efter ett tag så jag behöver ha något som gör att han käkar upp hacket.
Jag är inte ute efter råd om annat lucern, inte heller ändrad foderstat och för att slippa spendera massa tid på att förklara varför så är allt ni behöver veta att det är en stresshäst som varit skitsvår att få upp i hull och haft magsårstendenser.
Nu är han i nytt lugnare stall med halm och hö istället för ensilage, hö funkar bra, men har mindre smrp än ensilaget och därför behövde jag byta lucern. Han kan även inte äta kraftfoder, pellets eller lucernpellets.
Helst ville jag undvika massa socker men å andra sidan kommer han inte hålla hullet när han rids ordentligt om ett tag (nu är under igångsättning och börjar se vettig ut men behöver äta upp maten, 3kg lucern, om han ska behålla hullet)
Så...vad jag vill veta är nackdelar och fördelar med melass!
Är det skadligt för magen generellt? (nu är han stabil verkar det som)
Hur mycket brukar man använda för att få foder "gott nog"?
Är det dyrt och vart hittar man det?
Kan man blanda i det i förväg och göra i ordning? (typ nån dag eller så)
Hur mycket socker är det egentligen/ dl ?
Har alltid undvikit det om jag kunnat så är inget bra på just melass.