Melass, betfor, vetekli...

Mysaan

Trådstartare
vilket ska man välja eller finns det något som är bättre som tillägg till havre?
 
Sv: Melass, betfor, vetekli...

Jag har hört att om man ger havre och vetekli tillsammans måste man ge betfor också pga för hög fosfor (?) halt annars.

Betfor får hästen att ta upp näringsämnena bättre (står det på min säck :D )och vetekli är väl b-vitaminer och bra för magen va? jaja dem gillart :d
melass har jag ingen erfarenhet av alls.
kan nån fylla ut?
 
Sv: Melass, betfor, vetekli...

Så jag borde alltså ge både vetekli och betfor? Vad ska man ha för vitaminer tillskott till det då? Hört om något som heter vitamin vit eller så är det bra?
 
Sv: Melass, betfor, vetekli...

Men det beror ju på vad du har för hö värden!

har du mycket kalk i ditt hö så kanske Ca/P kvoten blir rätt trots att du ger kli och ingenting annat.

likaså har du högt fosfor (P) i ditt hö så kanske du klarar dig med bara betfor.

men sen ska man ju kika på energi kontra proteinet (SMRP/MJ) och Kalcium kontra Magnesiumet i hela foderstaten också.
Kolla mera på http://www26.brinkster.com/fodersidan/index.html
 

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det någon typ av hack utan lusern? Hade velat ha något mellanting mellan hösilage och gräspellets och om möjligheten finns även...
Svar
7
· Visningar
1 140
Svar
2
· Visningar
554
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Min väldigt matglada häst som äter det mesta har nu visat att gränsen går vid alldeles för mycket tillskottspulver i hennes 2 dl havre...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 546
Senast: Silje
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 559
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp