nice and happy

Trådstartare
En tjejes häst har små melanom under svansroten & säger att det inte påverkar honom i dags läget. Han är skimmel & 15år.

Någon som har erfarenhet av detta?
Hur ser fratiden ut för honom tror ni?

Sv: Melanom?!

Det finns hästar som kan leva många år med melanom utan att ha ont av det, vet hästar som tävlat många år med sådant. Hade en gång i tiden en ridskolehäst som hade långt gången melanom i stort sett på hela kroppen, men pigg o rida var han. Så länge hästen inte lider av det så tycker jag inte det är nån fara.

Jag har sett det många gånger men aldrig hört talas om att någon häst ska ha dött av det eller behövt avlivas. Däremot kan de få problem, men det händer enligt min erfarenhet inte inom den närmaste framtiden om man nyss har upptäckt det.

Jag skulle inte vara orolig. Allt kan hända, det ska man alltid vara medveten om men melanom är iaf enl min erfarenhet ingenting att bry sig om, mer än att man såklart ser efter så att knölarna inte växer fort eller liknande. Man håller ett öga bara. Men räkna med många, många problemfria år, skulle jag säga. :)

Oki... En häst som har det, skulle ni ha köpt den? (För en billig peng)
Visst det är kanske inte så farligt, men vet inte hur det blir längre fram. Man kan ju ha otur. (Det brukar alltid jag ha när det gäller djur)

Om det är en trevlig individ o den uppfyller de krav jag vill ha av en häst så JA jag hade köpt

Jag skulle inte köpa en häst med melanom... men då har jag inte så goda erfarenheter av det heller. Hade en liten vit ponny som jag köpte när han var 12, då hade han pyttesmå knölar. 8 år senare hade dom där pyttesmå knölarna blivit massor med fler och spritt sig invärtes. Han fick förstoppning och hade ingen ork då dom förmodligen satt på både hjärta och lungor. Då fanns det inget mer att göra :cry: . Nu är det ju långt ifrån alla som utvecklar den här aggresiva formen, utan många lever med sina knölar utan att det blir något av dom..

Jag skulle inte heller köpa en häst med melanom. Hade en sån på prov en tid, men vi valde att inte köpa honom för vi ville inte behöva avliva honom efter några år. Det är ju klart, många hästar med melanom lever länge, andra inte.

Jag har ganska stor erfarenhet av just melanom, både på egna och andras hästar(överlag skimmlar).
Jag skulle inte tveka att köpa en ponny/häst med det om ponnyn i övrigt var "den perfekta lilla kompisen":)

Jag har sällan sett bekymmer med melanom, först när de nått en ganska hög ålder(över 20) så har det visat sig, och då har ofta problemet "exploderat" och de har avlivats/dött ganska snabbt.
och i alla fall har det då börjat med att knutorna har börjat växa/bli fler och "gått inåt" , ofta i ändtarmen.

En ponny hade ett stort melanom ovanför ett öga, detta opererades och ponnyn var sedan hur pigg ochh fräsch som helst under väldigt många år, dog ändå av melanomet 28 år gammal...

En annan hade en knuta just vid sadelgjordens läge, detta opererades också, kom tillbaka efter några år, då valde vi att inte operera igen, utan bytte till svängd gjord, satte på tjock teddy, och ponnyn tävlades minst tre år till utan problem.

Tja...min häst är 30år och haft knölar under svansen de senase 20...så framtiden är nog inget att oroa sig för, inte den närmaste i alla fall.
Så ja jaghade köpt. Speciellt om den inte var så dyr och passade mig i övrigt.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har haft en yngre häst med melanom, hon blev utdömd för melanom i höstas då var hon bara 8 år. Jag hade henne i 4 år och under den tiden opererades en knöl bort (på ögonlocket) och melanomen växte till och blev mycket mer omfattande. Speciellt sista halvåret kom det många, hon fick bla i munnen som blev till sår. Men din häst är ju en äldre häst och det är inte alls säkert att det blir lika om fattande som det blev för min häst, men jag skulle nog vara lite tveksam till köp.

Har en ponny som har melanom.Är 25 år och hon har haft det så länge jag vet.Har inga problem av det.;)

Intressant läsning i denna tråden tycker jag.
det verkar som om vi flesta har samma syn på det hela, att det mkt sällan ställer till några problem:)

Att jag haft en del beror ju på att vi under flera år jobbade med att utbilda,tävla och sälja ponnyer, så det har "gått" en hel del sådana genom våran gård:angel:

Min häst hade ett fåtal när förra ägaren köpte henne som sjuåring...

När jag köpte henne som 17-åring, såg de exakt likadana ut.

Idag är hon 24 år, yngre, piggare och vildare än någonsin och idag är melanomen något större och något fler, än på den tiden (då var det knappnålar, nu är det nog ärtstorlek-halva körsbär) Och de finns fortfarande bara under svansroten och kring anus.

Så, jag tror inte att du behöver oroa dig... :bow:

det verkar som ( av svaren att dömma) att ntingen får de problem relativt tidigt, eller inte alls...

jag själv har en häst med melanom, små små små knölar... några inuti skapet ( svullnade upp som satan en gång och fick ett riktigt köttsår som vägrade läka) men efter ett vet besök med lite salvor och metacam tror jag så blev han bra på 1 vecka ooch det har inte kommit tillbaks sen dess (utom det där såret, men då har jag ju bara använt salvan typ 1 gång)

däremot... när jag köper häst i framtiden.. jag då kommer jag sortera lite nogrannare... färgade hästar går före... självklart om en skimmel är "de perfekta" sså skulle jag köpa den... sen är ju skimmel en ganska tråkig färg tycker jag... framför allt de som blir gula ;)

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
365
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Jag behöver inte råd att besöka vetrinär eller dylikt då jag är i kontakt och har bokad tid. Min skimmel har melanom som sprider...
Svar
13
· Visningar
1 290
Senast: liiinnea
·
Hästvård Melanom? Har ju hört talas om det här med skimmel sjukan, men jag har en brun häst? 23 år, så ja, äldre och kanske inte så konstigt i...
Svar
3
· Visningar
735
Senast: caballus
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 416
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10