Melanom på skimmlar

A

Alkemisten

Hejsan,

Min häst har börjat få knölar på svansen. Från början fanns det bara en men nu blir de fler och fler i olika storlekar. Jag tycker de har ökat det senaste året. Han är en väldigt vit skimmel med enstaka bruna prickar (flug) han är bara nio år. Jag tycker det verkar tidigt för melanom.. eller vad tycker ni? Finns det något man kan göra?

Sv: Melanom på skimmlar

Vet några hästar som fått det ungefär vid den åldern. Brukar vara runt svansroten/analen. Har inte hört tala om att man kan göra något, men det kan man säkert. Förutom operation då. Men störs inte hästen av det, har jag fattat det som att det inte är någon fara. ;)

Min "pojk" är 17 år och han har inte en enda knöl, än. Får se om det kommer.

Tack för ditt svar. Det känns synd om det bara blir fler och fler! Den största är redan som en vindruva ungefär. Den sitter ganska långt ner på svansen.

Lyllos dig som har en sån gamling utan melanom!

Okej. Om jag nu har fattat det rätt (är inte 100% säker) så kan det bli så att de växer ett tag för att sedan stanna helt. Så kan det vara så och sen börja växa igen.
Så det kanske "stannar" vid den vindruvan ett tag. ;) Men som sagt är jag inte 100% säker på att det är så. Men även om det inte är så kanske hans knölar kommer växa låååångsamt.
Hade en ponny på foder, hade haft knölar väldigt länge (sen hanvar 8-9 tror jag) och han var 21 när han fick avlivas. (Fast inte pga av knölarna) Han hade inga problem av dom då. :)

Tråkigt det här med melanom - "skimmelsjuka":( . Det råd jag kan ge dig är att be din veterinär titta på knölarna (och eventuellt ta en biopsi, för att se om de är aggresiva eller ej) så att du kan få en prognos. Vi hade en liten shettis med detta problem, tyvärr fick vi avliva honom då knölarna till slut tryckte på andra organ så dessa ej fungerade. Men observera att han levde ett bra liv i flera år från det att knölarna först uppträdde tills dess att vi fick ta bort honom, så ge inte upp hoppet i första taget! Nu verkar du ju vara ordentligt medveten om hans "bekymmer" vilket jag tycker är bra, då ser du ju också om det sker förändringar och kan agera därefter. Min personliga uppfattning är att det kanske är lite extra viktigt att se till att dessa hästar mår bra i övrigt - då orkar kroppen bättre "stå emot knölarna", med andra ord så tror jag att de sprids lättare om hästen har någon annan åkomma - kroppen måste då dela upp försvaret på flera fronter. Kanske kan du ge din häst örter i förebyggande syfte (vilket vi gjorde till vår häst)? Tag då kontakt med en seriös örtförsäljare som kan hjälpa dig med sorter och dosering. Jag menar ej att örter kan ta bort knölarna men förhoppningsvis kan de öka livslängden och livskvalitén för din häst.
Lycka till!

Jag tror att de har kommit efter han kastrerades för ca 2 år sedan.. Tänk om detta har tärt på honom utan att jag märkt det...:cry: Efter kastrationen fick han en kraftig infektion (fast det gjordes på klinik) men sedan tyckte jag han verkade precis som vanligt. Han visar sällan om han mår dåligt. Han markerar aldrig om han har ont någonstans eller så. Och han gör verkligen allt för att vara till lags om man rider eller jobbar honom. Han kanske mår dåligt innombords vilket visar sig i melanomen. Fy vad hemskt.. :cry: Veterinären kommer ut på måndag och ska vaccinera, ska be henne ta en titt på detta också.

Men är det inte så att dom flesta knölar är ofarliga? Alla skimlar jag träffat på med knölar har inte haft några besvär av dom och dom har vart helt ofarliga...

Min hast (skimmel 14 ar) har oxa knolar i rumpan, den storsta ar nog oxa som en vindruva, har inte blivit storre de sista tva aren. Vad min vetrinar sa vad att sa lange de inte ar till besvar for hasten sa later man de vara.
Vad jag ska kolla upp nasta gang vet ar ute ar en stor knol som min hast har pa halsen (precis uppe vid manen), forra agaren sa att den hade kollats upp av vet och det var inget att vara orolig for men nu nar jag traffade henne i helgen sa kom knolen upp nar vi pratade och da verkade det som om hon egentligen inte hade kollat upp med vet vad det var :mad: skulle det kunna vara melanom oxa???

Alkemisten skrev:
Hejsan,

Min häst har börjat få knölar på svansen. Från början fanns det bara en men nu blir de fler och fler i olika storlekar. Jag tycker de har ökat det senaste året. Han är en väldigt vit skimmel med enstaka bruna prickar (flug) han är bara nio år. Jag tycker det verkar tidigt för melanom.. eller vad tycker ni? Finns det något man kan göra?

Hejsan!

Melanom är en hudcancer som ofta uppträder hos hästar med skimmelanlag. Väldigt vanligt hos avblekbara skimmlar och i vissa raser eller korsningar med dessa raser. Som en hudcancer så spelar det igentligen ingen roll hur gammal hästen är, har hästen anlaget så kan de komma vid två års ålder lika väl som vid tio års ålder, tyvärr.
Vissa av dessa hudcancer sorterna är aggresiva andra är det inte och växer då långsamt.
Vill du veta vilken sort din häst har så måste det undersökas av en veterinär som tar en biopsi. Jag har inte hört talas om någon "mirakelkur" som skulle ta bort eller bromsa dessa cancersorter tyvärr. Fast oftast så lever hästen med dessa knölar utan att lida av symtom. Var uppmärksam och tala med en vet. om just din häst.

Lycka till!!

Tack för ditt svar. Jag har en duktig hästveterinär som antagligen kommer att ta prov på dem. Min häst är en PRE och jag har tidigare sett skimmlar av samma ras ha stora knölar i och runt svansen. Men dessa hästar har varit över 15 år gamla. Min är bara 9, han är fortfarande en unghäst ju!!

Ju mer jag tänker på det ju mer tror jag det kan ha ett samband med kastrationen..

min ponny (som jag har som bild här brevid)
hr haft knölar runt analen i ca 5 år nu och hon är född 1989.
För 3 år sedan ca fick hon förstoppning och vid "tömning" av tarmarna konstaterades det att hon har en melanom i storlek med en grapefrukt, vilket betyder att hon måste äta mycket "soppa" samt olja så maten inte fastnar.
Hon har även fått föl efter detta fast än kulan ligger brevid bäckenbenet. Holly mår prima och sedan första förstoppningen har hon aldrig haft det igen, men hon får massor med grovfoder och lite "soppa" bestående av betfor och krafft groov, olja och mineraler.

Alkemisten skrev:
Jag tror att de har kommit efter han kastrerades för ca 2 år sedan.. Tänk om detta har tärt på honom utan att jag märkt det...:cry: Efter kastrationen fick han en kraftig infektion (fast det gjordes på klinik) men sedan tyckte jag han verkade precis som vanligt. Han visar sällan om han mår dåligt. Han markerar aldrig om han har ont någonstans eller så. Och han gör verkligen allt för att vara till lags om man rider eller jobbar honom. Han kanske mår dåligt innombords vilket visar sig i melanomen. Fy vad hemskt.. :cry: Veterinären kommer ut på måndag och ska vaccinera, ska be henne ta en titt på detta också.

det är inte ditt fel att knölarna uppkommit! Det var absolut inte meningen att skrämma eller ge dåligt samvete! Det är inget ovanligt att skimmlar får dessa knölar. Angående om de är farliga eller ej, så har jag fått uppfattningen att knölarna i sig inte orsakar obehag - utan problemen kommer om de påverkar andra organ, ligger i vägen för sadel etc. Vår häst visade heller aldrig smärta när man rörde de synliga knölarna. Fortsätt du att rida din häst - det mår han inte dåligt av. Angående mitt resonemang i förra inlägget så kanske du känner igen dig själv? har man en sjukdom är det lättare att få en annan (t.ex. så är det lättare att få lunginflammation om man redan har en annan infektion - obs lite hårddraget kanske).

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Melanom? Har ju hört talas om det här med skimmel sjukan, men jag har en brun häst? 23 år, så ja, äldre och kanske inte så konstigt i...
Svar
3
· Visningar
735
Senast: caballus
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 193
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
823
Senast: Fiorano
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 865
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II