Medryttartråden

Nu har jag hittat en medryttarhäst igen så skriver lite om hur jag har det med allting :)

-Vad har ni för upplägg med ägaren?

Jag får rida 3-5 dagar i veckan, ägaren har 2 hästar så kan hjälpa till med den andra (den jag ej är ordinarie på så att säga) också om jag vill.
- Betalar ni?
Jag betalar 2100kr i månaden. Kan dra ned kostnaden om jag vill genom att hjälpa till med vissa stall pass.
- Rider bara medryttaren eller gör hen annat också?
De dagar jag är i stallet så rider jag + mockar, gör iordning hö och kraft och eventuellt tar något stall pass då och då.
- Hur många gånger i veckan är medryttaren/ägaren i stallet?
Jag håller på att komma igång men det kommer bli ca 3 gånger i veckan kanske mer :)
- Trivs ni som medryttare?
Är rätt nytt fortfarande men har aldrig haft så här bra magkänsla eller kommunikation på en gång tidigare. Allting känns toppen! :D
-Har ni tips och råd till andra?
Ta dig dit att leta, kommunikationen och känslan mellan medryttare och ägare måste verkligen sitta på plats då kommer hela vistelsen i stallet kännas bättre. Det är även viktigt att man trivs i stallet också så stressa inte med att leta medryttare eller medryttarhäst. Man måste kunna lita på varann!
Vad dyrt! Jag betalar inte ens så mkt i månaden för egen häst inkl allt ;)
 
Bor i Stockholm, vad jag har sett är det normalpris här i Stockholm. Tycker dock att det är lite dyrt men det är så värt det! Tycker verkligen om stallet, människorna och ägaren :)
Ja, har ingen aning om sthl ;) Men ja om du gillar personerna runt okring så är det ju kanske inte så farligt, ändå det som gör mycket.
 
- Vad har ni för upplägg med ägaren?
Jag mockar, fixar foder och tar hand om hästen den dagen jag är där. Jag får göra vad jag vill med hästen och ser henne som "min" när jag är där.

- Tar ni betalt/betalar ni?
Jag betalar inget, dock har ägaren krav att jag ska vara med på hoppträning varannan vecka och träna dressyr minst en gång i månaden. Träningar får jag betala själv. Detta är dock något jag vill, så har inget emot det!

- Hur många gånger i veckan är medryttaren stallet?
2-3 ggr i veckan är jag där!

- Trivs ni som medryttare/ägare?
Ja! Trivs super. Ägaren till hästen är ödmjuk och ärlig. Vi har ett mycket gott samarbete.

-Har ni tips och råd till andra?

Var lite kräsna, ta inte första bästa! Prova olika hästar och se till att hitta någon du verkligen trivs med.
 
Hej allihopa! :D
Jag tänkte att en tråd om medryttare vore toppen! Vore kul att höra era erfarenheter som medryttare och som ägare.

Tips på vad vi kan prata om:
- Vad har ni för upplägg med ägaren/medryttaren?
- Tar ni betalt/betalar ni?
- Rider bara medryttaren eller gör hen annat också?
- Hur många gånger i veckan är medryttaren/ägaren i stallet?
- Trivs ni som medryttare/ägare?
-Har ni tips och råd till andra?


Hoppas tråden blir uppskattad, jag är i alla fall väldigt nyfiken på hur alla gör där ute!
:banana:

Jag är medryttare och har en fast dag varje vecka, plus någon extra dag då och då om ägaren är bortrest. På mina dagar ansvarar jag för skötsel av hästen, packning av höpåsar + påfyllning av vatten i boxen, mockning samt ridning/annat arbete. De schemalagda stallpassen (hästen står i kollektivstall) sköter ägaren.

Jag har väldigt fria tyglar och får göra i stort sett vad jag vill med hästen. Ägaren har heller inga krav på att jag måste rida varje gång, utan om jag någon gång bara känner för att ta en promenad med hästen, eller mysa i stallet om det är skruttväder, så är det helt okej. Oftast rider jag dock ut i skogen, då jag främst är en skogsmulleryttare, plus att hästen trivs väldigt bra med det.

Jag betalar 400 kr/månad och den summan är då ett bidrag till hästens skor.

Jag trivs jättebra som medryttare och kunde nog inte ha hittat en bättre häst, en bättre ägare eller ett trevligare stall. :)

Om jag ska ge ett tips till någon som funderar på att skaffa eller bli medryttare så är det att verkligen känna av att det fungerar med hästägaren/medryttaren. Om det inte klickar människorna emellan så kommer det tyvärr bara att bli jobbigt (även om man som medryttare fungerar med hästen), det är åtminstone min erfarenhet. En annan sak, som jag lärt mig den hårda vägen, är att det är viktigt att ägaren och medryttaren har någorlunda samma syn på hästhantering. Jag tycker inte att det är roligt att tvingas hantera en häst på ett sätt som känns fel för mig, och säkerligen känns det minst lika jobbigt för hästägaren om medryttaren hanterar hästen på ett sätt som ägaren inte vill.
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 183
Gnägg Hej! Jag söker kloka, roliga och glada människor som har Nordsvenska Brukshästar. Finns det några här? Vore kul med en tråd för just...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 999
Senast: thoora
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
919
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 328
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp