Medryttarhästen sliter sig

elinlouise

Trådstartare
Jag har hand om en häst ett par dagar i veckan och han har någon liten idé när man hämtar honom i hagen, jag får ta på grimman utan att han bryr sig men när jag visar honom att det är dags att gå så sliter han sig och går iväg en bit. Han är en nordsvensk och därför väldigt stark så skulle jag försöka hålla emot så skulle jag flyga som en vante. Ägaren säger att det bara är att släppa honom. När jag får tag i honom igen så följer han med hur snällt som helst. Några tips på vad jag kan göra?

1. Gör som ägaren säger! det verkar ju som om han gör detta ofta och sen händer det inte mer, inte lönt att bråka om om inte ägaren gör det.
Jag hade aldrig tillåtit min att göra så men då hade jag antagligen tagit till lite hårdare metoder än jag vill rekommendera någon att göra på en häst som inte är deras egen och som jag inte vet hur den reagerar.

2. Ha en godis med och se till att han vet att du har den. Går han snällt och inte sliter sig så får han godis. Sliter han sig blir det inget.

1. Gör som ägaren säger! det verkar ju som om han gör detta ofta och sen händer det inte mer, inte lönt att bråka om om inte ägaren gör det.
Jag hade aldrig tillåtit min att göra så men då hade jag antagligen tagit till lite hårdare metoder än jag vill rekommendera någon att göra på en häst som inte är deras egen och som jag inte vet hur den reagerar.

2. Ha en godis med och se till att han vet att du har den. Går han snällt och inte sliter sig så får han godis. Sliter han sig blir det inget.

Senast ändrad:
Ibland är det bra att komma ihåg att en häst är ägarens ansvar. Det är inte en medryttares uppgift att uppfostra hästen och lära den saker som hästägaren själv inte jobbar på. Får du in hästen genom att först släppa, och ägaren till och med sagt så, så gör det. Det räcker.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 227
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 727
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Ridning jag har en medryttarhäst som jag brukar rida på 1 gång i veckan. hon som äger stallet har väldigt många hästar så hon har inte tid att...
Svar
11
· Visningar
1 722
Senast: Lillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama