Sv: medryttarfrågor
Det är så mycket olika syn på det som är inbegripet i ordet medryttare.
Det jag kallar hästskötare som får rida som tack för hjälpen är enligt mig ingen medryttare. Vi har flera hästintresserade unga tjejjer som kommer hit i ur och skur och pysslar med hästar och stall och självklart får rida lite då och då. Dem ger man julklappar och låter följa med på VM och annat spännade som uppmuntran och motivationshöjare
Dom är guld värda
När vi har medryttare får de betala 700:-/månad för ridning 2 vardagar/vecka. Då ingår instruktion, eftersom jag vill att våra hästar skall ridas åtminstone någorlunda korrekt och inte försämras under en medryttare. Vi väljer medryttare som vill lära sig mer och rida aktivt, inte bara
åka omkring i skogen, även om det är där vi rider mest.
De flesta medryttarna vi haft har som mål att skaffa egen häst och det är därför vi nästan alltid blir av med dem efter kortare/längre tid :smirk: när de känner sig mogna att skaffa den egna hästen.
Det blir mycket instruktioner/lektioner i början och lite då och då i fortsättningen. Eftersom vi har fler hästar rider vi ofta ut tillsammans och då är det lätt att instruera, ge tips och råd.
En medryttare som verkligen tillför hästen något tycker jag inte skall behöva betala, men dom är sällsynta. Har bara hänt mig ett fåtal gånger under sammanlagt 20 år vi haft medryttare på våra hästar.
För summan vi tar behöver medryttaren bara sköta om "sin" häst runt själva ridturen. Ingen mockning eller fodringar osv.
Däremot har det har hänt att jag låtit någon "fattig" medryttare få jobba av hela/delar av medryttarkostnaden med att t.ex. mocka hagar.
Som betalande medryttare tycker jag man skall ha möjlighet att, i samråd med ägaren, få rida för instruktör/gå på kurs/tävla om medryttaren skulle vilja det.