medryttarfrågor

J

josse

Jag har nu kommit fram till att jag har tänkt att "skaffa" en medryttare till min isis :eek:

Vilken summa tycker ni är lämplig att ta ut för en gång/vecka, resonera gärna tack !

Sv: medryttarfrågor

Inte en aning, om du inte ger oss mer uppgifter ;), men med tanke på var du bor så lär det inte kunna bli många kronor då marknaden lär vara begränsad. Det verkar som att betalning är mer ett storstadsfenomen samt för de som har något extra att erbjuda.

Håller med Lobelia.

Vidare ... Jag skulle nog inte ens överväga betalning från en medryttare för en dag i veckan, då kan hästen lika gärna vila den dagen. Skulle det vara en duktig medryttare, då är det en annan femma - men då får vi ju hjälp, så betalning känns inte alls aktuellt att be om.

jo, det är klart att i storstan så är det ju kanske större efterfrågan, men jag har själv varit medryttare för isisar här i trakten och betalt för detta, och känner flera så omöjligt borde det inte vara.

Det jag kan erbjuda är en trevlig häst med bra lynne som även en nybörjaren kan rida på utan risk för att hon hittar på dumheter. För den mer erfarna kan hon bjuda på bra gångarter även om hon inte är ngn häst man kan åka runt på i tölt utan vidare.

Anledningen till medryttare är just för att jag vill bli avlastad ca 1 dag/vecka och jag tror också att det kan finnas ngn som gärna vill rida en privat isis kanske som redan rider lektion och vill pröva ngt annat och komma ut lite. Min gissning är också att om man får betala så kanske man är mer seriös. Jag tycker inte att det är orealistiskt att ngn betalar lite för att få rida en trevlig häst, tex ngn som inte har råd och tid att skaffa en egen. Jag ställer inte heller några krav på att det är ngn som ska rida till min häst, utan endast att det är någon som inte sliter i tyglarna eller är oasvarig på annat sätt. Kanske är det en utopi men det borde väl kunna finnas ngn vettig persom som är ute efter att rida en gång i veckan och vilja betala för det?

När jag var medryttare på en morganhingst i Karlstad-trakten tror jag att jag betalade typ 400 kr. Det var ca 3 år sedan nu.

Vad är din totala kostnad för hästen/mån - försäkringskostnad? Ta den kostnaden och dela på 6 och avrunda till en jämn summa. Det blir en rättvist uträknad dagskostnad för hästen! Försäkringen tycker jag man som ägare står för liksom veterinärkostnad, vaccinationer och eventuell utrustning som behöver köpas ny.

Exempel för mig när jag har köpt häst blir: Stallplats inkl foder 2600 + hovslagare ca 700 = 3300/mån. 3300/6 = 550 kr/mån om man rider 1 dag/vecka.

Den som vill ha täckning för hela kostnaden är optimistisk, även om man bor i Stockholmstrakten, det är nog få som är beredd att betala 550 kr i månaden per dag så urvalet på medryttare blir starkt begränsad. Om jag skulle betalt något i den stilen hade jag även krävt motsvarande medbestämmande. Summan börjar dessutom närma sig vad det kostar att rida lektion och då får man undervisning på köpet. Lyckas du är det bara att gratulera.

Min medryttare kommer troligen att rida gratis i höst (1-2 dagar i veckan), men jag kräver lite tjänster och kanske en och annan säck mat. Hon har tidigar betalt alltifrån 500 kr i månaden (2 dagar) till halva totalkostnaden minus försäkring (halva hästen och stort medbestämmande).

Hos mig brukar medryttarna betala 800 kr för två gånger i veckan varav en gång i veckan är lektion. Behöver inte mocka, fodra eller nått, bara ta hand om hästen.

Det var ett räkneexempel bara så att trådskrivaren skulle få ett exempel att räkna ut nåt sorts riktmärke till rimlig kostnad.

Jag tänker själv inte ha medryttare alls. Hellre betalar jag en duktig ryttare för att träna min häst än att riskera att hästen blir sämre då jag nog inte är tillräckligt duktig för att rätta till det som blivit fel. Ska nån göra fel med min häst så blir det jag! ;)

Senast ändrad av en moderator:

Innan jag skaffade egen häst var jag medryttare tre dagar i veckan. Då betalade jag halva stallhyran och varannan skoning. Idag har jag egen pålle och också medryttare, en duktig tjej. Hon betalar 600:- i månaden för två dagar i veckan, plus att hon betalar halva skoningen varannan skoning. Min stallhyra är 1.600:-, jag betalar dessuom havre/betfor mm. Så tillkommer ju vet, försäkringar och så, det känns rimligt med 600:- då. De dagar hon har honom kan hon göra precis vad hon vill. Rida ut, rida för instruktör, träna från marken eller whatever. Dessutom rider hon extra dagar utan kostnad ifall jag är bortrest.
Till saken hör att vi har väldigt lika syn på hästeriet.
Ibland är det jag som ska rida kurs och knycker någon av medryttarens dagar. Det brukar vi alltid lösa på ett bra sätt.

Jag tvekade aldrig att betala när jag var medryttare. Ifall jag ridit kvar på ridskolan hade jag fått betala oändligt mycket mer för att rida. Tyckte nog att jag fick "mycket häst" för pengarna.

OlleAtlas

Bra, jag blev nästan rädd att du skulle funderade på att skaffa en medryttare enbart för pengarna, jag borde vetat bättre ;)

Jag ville dock mer påpeka orimligheten i att tro att man får en medryttare som betalar de verkliga kostnaderna, åtminstone någon som är duktig, om man nu inte har tur. Rimligare är nog att kolla på vad andra i området tar och lägga sig på samma nivå, troligen 0-300 kr i månaden för en dag i veckan beroende på de lokala förutsättningerna om man håller sig till normala vilkor.

Det är så mycket olika syn på det som är inbegripet i ordet medryttare.

Det jag kallar hästskötare som får rida som tack för hjälpen är enligt mig ingen medryttare. Vi har flera hästintresserade unga tjejjer som kommer hit i ur och skur och pysslar med hästar och stall och självklart får rida lite då och då. Dem ger man julklappar och låter följa med på VM och annat spännade som uppmuntran och motivationshöjare :) Dom är guld värda :love:

När vi har medryttare får de betala 700:-/månad för ridning 2 vardagar/vecka. Då ingår instruktion, eftersom jag vill att våra hästar skall ridas åtminstone någorlunda korrekt och inte försämras under en medryttare. Vi väljer medryttare som vill lära sig mer och rida aktivt, inte bara åka omkring i skogen, även om det är där vi rider mest.
De flesta medryttarna vi haft har som mål att skaffa egen häst och det är därför vi nästan alltid blir av med dem efter kortare/längre tid :smirk: när de känner sig mogna att skaffa den egna hästen.
Det blir mycket instruktioner/lektioner i början och lite då och då i fortsättningen. Eftersom vi har fler hästar rider vi ofta ut tillsammans och då är det lätt att instruera, ge tips och råd.

En medryttare som verkligen tillför hästen något tycker jag inte skall behöva betala, men dom är sällsynta. Har bara hänt mig ett fåtal gånger under sammanlagt 20 år vi haft medryttare på våra hästar.

För summan vi tar behöver medryttaren bara sköta om "sin" häst runt själva ridturen. Ingen mockning eller fodringar osv.

Däremot har det har hänt att jag låtit någon "fattig" medryttare få jobba av hela/delar av medryttarkostnaden med att t.ex. mocka hagar.

Som betalande medryttare tycker jag man skall ha möjlighet att, i samråd med ägaren, få rida för instruktör/gå på kurs/tävla om medryttaren skulle vilja det.

Hehe nä du! Har jag inte råd själv att ha häst så skaffar jag ingen! ;)

Själv har jag lyckats få det så förspänt att jag tom har en för tillfället hästlös kompis som gärna rycker in ifall jag måste åka bort eller så. Hon är dessutom en bra mycket skickligare ryttare än jag så där handlar det mest om tillridning och inte medrytteri. :o Har nån kompis till också som jag skulle kunna fråga vid krissituation (även ryttare kan ju ramla och bryta foten eller nåt). ;)

Krisar det så ingen kan så finns ju alltid möjligheten att lämna hästen på träning också. Det kan ju vara ett bra alternativ om man vet att man inte kan rida på en längre tidsperiod för då har man förhoppningsvis inte en sämre häst sedan utan tom en bättre!

Inte mer än 100:- per dag och vecka.
Ex. 1 dag i veckan - max 400:-/månad
2 dagar i veckan - max 800:-/månad

Får man betala mer för att rida lite i skogen och inga kurser, kan man lika gärna gå på ridskola och lära sig något för samma pengar.

(lektion på ridskola kostar här ca 125:-/ timme)

Men du medryttare och betalning handlar inte alltid om att man inte klarar av det ekonomiskt/tidsmässigt. Jag tror för övrigt inte jag skulle lämnat min pålla på tillridning, mycket av nöjet med att ha häst är att utvecklas tillsammans och det missar man om någon annan gör jobbet, då är det bättre för mig att släppa pållan på lösdrift på något bra ställe.

Jo jag håller med det som många skriver, och själv resonerar jag mer utifrån om jag själv skulle vara villig att betala för att rida min häst en gång/vecka. Svaret är naturligtvis Ja ;) OM en medryttare provrider min häst och trivs med den så kanjag nog tänka mej att de vill betala, om inte så tror jag att det beror på att de inte trivs med hästen, och en sån medryttare skulle jag inte vilja red min häst. Så vi får väl se om jag hittar ngn som tycker att min häst är lika underbar som jag tycker :angel:

OM jag fick en medryttare skulle jag naturligtvis ge den lektioner och den skulle även få möjlighet att gå kurser för andra om den var intresserad.

Jag betalar 100 kr / gång för att rida islandshästen jag är medryttare på.

Jag håller absolut med om resonemanget att "betalar man är man mer seriös". Har själv blivit "dumpad" av medryttare lite hur som för att det inte passade eller att det reds när det hades lust och inte för att det behövdes. När det "bara" är en dag i vet jag inte riktigt hur man ska motivera det hela. Kanske att personen är med och betalar halva skoningen (det är ju något för hästen) och det blir ju inte så mycket om man slår ut det på två månader. Min medryttare i dag betalar inget. Hon rider allt från 2-4 dagar i veckan enligt överenskomelse. Jag tycker det är skönt att kunna bestämma allt, vilket skulle kännas fel om hon betalade. Men istället köper hon lite grejer ibland, och det funkar bra hittils.

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
671
Senast: Miingla
·
Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om...
2
Svar
21
· Visningar
1 226
Senast: Red_Chili
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 556
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar