Medryttarens skyldigheter??

J

Java87

(med tanke på rubriken så vill jag bara poängtera att hon har rättigheter oxå;) )
Har just fått tag i en trevlig medryttare till min häst. Har tänk göra rätt denna gång å skriva nåt slags kontrakt.
Har bara en fundering om två saker..
Om hästen gör sig illa när hon rider av nån anledning, halkar, eller va som helst, så veterinären får tillkallas. Är det rätt el fel då att hon står för kostnaden alt självrisken?
Lika om hon lånar min transport för att åka till ridhuset, om den går sönder pga dikeskörning el dyl, visst kan jag begära betalning av reparation då?
Om hästen lever rövare i den (vilket den inte gör men man vet ju aldrig) så känns det som att det är en annan sak, då är det min häst som haft sönder min transport och inget jag kan kräva av henne. Eller??
Tacksam för ideèr:)

Sv: Medryttarens skyldigheter??

Om du kan bevisa att det beror på rent slarv oaktsamhet, etc så visst kan du kräva pengar.
Men om den stackars medryttaren rider ut, hon har följt alla regler som finns och hästen råkar halka och vet. måste tillkallas så anser jag att det är du som får stå för kostnaden. Olyckor händer!!
Säg att din häst ska tas in från hagen av den som har insläppet och hästen snubblar, sliter sig etc och skadar sig får den personen också betala då?

Mina medryttare får alltid betala en summa, denna summa går just till sånt här, skoning, trasiga saker etc.

Ja de e svårt det här.. Hon betalar ingenting för att få rida, jag är tacksam för hjälpen bara. Betalning för "medrytteri" är inte lika vanligt här i dalarna som nere i Sthlm.
Jag får prata med henne få se va hon säger och va hon tycker.
Jag vill ju inte tjäna pengar på att ha en medryttare men tänkte att nånstans måste ju även de ha skyldigheter? Men som du säger, olyckor händer.. Ja vi får se va som händer. Förhoppningsvis händer inget alls i olycksväg, då slipper vi problemet:)

(med tanke på rubriken så vill jag bara poängtera att hon har rättigheter oxå;) )
Har just fått tag i en trevlig medryttare till min häst. Har tänk göra rätt denna gång å skriva nåt slags kontrakt.
Har bara en fundering om två saker..
Om hästen gör sig illa när hon rider av nån anledning, halkar, eller va som helst, så veterinären får tillkallas. Är det rätt el fel då att hon står för kostnaden alt självrisken?
Lika om hon lånar min transport för att åka till ridhuset, om den går sönder pga dikeskörning el dyl, visst kan jag begära betalning av reparation då?
Om hästen lever rövare i den (vilket den inte gör men man vet ju aldrig) så känns det som att det är en annan sak, då är det min häst som haft sönder min transport och inget jag kan kräva av henne. Eller??
Tacksam för ideèr:)

När det gäller transporten så måste hon ha en bilförsäkring och då går den in och täcker skadan om hon krockar/kör i diket el dyl. (Dock inte om "lasten" förstör transporten - såna skador får man alltid bekosta själv).
Så det känns inte som något ni behöver avtala om, tycker jag.

Ansvarsfrågan när det gäller hästen är lite mer komplicerad. Om hon varit oaktsam så att din häst skadar sig kanske det inte är mer än rätt att hon betalar det som din hästförsäkring inte täcker, å ena sidan, men å andra sidan - vem skall avgöra vad som är oaktsamt? En häst kan ju faktiskt snubbla och bryta benet utan att det nödvändigtvis är ryttarens fel.

Avtal ska inte lämna utrymme för diskussioner, tycker jag, men det blir nog svårt att formulera ett sådant i fråga om medryttarens skyldighet vs om hästen skadar sig den dagen hon råkar ha hand om den.

Däremot kan du ju styra upp vad hon får/inte får göra med hästen; du kanske inte vill att hästen ska hoppas t ex, och du kan självklart avtala om hur hästen och utrustningen i övrigt skall skötas; spola benen, smörja sadeln etc eller vad du nu tycker är viktigt.

Betalar hon för att rida din häst? I så fall; vad händer om din häst blir konvalescent - skall hon fortsätta betala fast hon inte får rida? En sån sak kan ju vara väldigt bra att avtala om!

Tillägg:
Du hann med ett inlägg emellan här och jag ser att hon inte betalar något, men man kan ju tänka sig att du fortfarande behöver hjälp med hästen även om den skulle vara konvalescent så det kan du ju ha med i avtalet. Att hon fortsätter sköta om hästen även om hon inte kan rida alltså.

En tanke bara. :-)

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det här blir man inte klok på;)
Jag tycker själv att det är svårt precis som ni säger, vem avgör om det är oaktsamhet?
Vad kom först, ägget eller hönan?? Känns typ lika omöjligt, hehe..

Man får dela upp problemet lite.

1. Skadeståndsrätt och Presumtionsansvar:

I normalfallet blir man skadeståndsskyldig om man har varit oaktsam/vårdslös (culpös) och denna oaktsamhet har vållat skadan. Det är den som kräver skadestånd som skall visa att den han/hon kräver ersättning av varit oaktsam.

Vad gäller egendom som man har omhändertagit, det vill säga hyrt, lånat etc. gäller dock en lite annan regel. Den som har omhändertagit annans egendom anses ha ett presumtionsansvar vilket innebär att den personen i stället får bevisbördan för att han/hon inte har orsakat skadan genom vårdslöshet. Den som har lånat egendom anses alltså ha ett större ansvar än den som bara råkat skada någon annans egendom. Det är också rimligt ur bevisbördesynpunkt.

Dock har HD konstaterat att i vart fall travhästar i träning är en så specifik risk som ägaren får anses medveten om att presumtionsansvaret inte gäller för dessa.

Det man kan sammanfatta ovanstående som är dock alltså att det krävs att din medryttare på något sätt varit oaktsam/vårdslös för att hon skall bli skadeståndsskyldig mot dig. Det är lite ovisst vem som skall bevisa huruvida hon varit oaktsam eller ej.

En vållandebedömning är inget man gör baserat på "tyckande" utan det finns ett antal parametrar man väger in och tar med i bedömningen. Jag och mina kollegor kommer i kanske 90-95 % av alla fall vi tar upp för gemensam bedömning i skadeståndsfrågan fram till exakt samma resultat och det beror alltså på att vi alla har samma utbildning och har gjort dessa bedömningar i ett antal år.

2. Skadeståndslagen är dispositiv

Det jag har beskrivit under punkten 1 gäller tillämpningen av skadeståndslagen. Det skall nämnas att den lagen är dispositiv till sin helhet vilket innebär att den kan avtalas bort. Det du och din medryttare kommer överens om i ett avtal (gärna skriftligt sådan) går alltså före lagen.

3. Försäkring

Du kan försäkra din häst. Din medryttare kan det inte. Det är en av de parametrar som tillämpas när man gör bedömningen av vem som rimligen skall bära risken för en skada.

Se till att alltid ha bra försäkringsskyddm. Mycket egendom täcks redan av hemförsäkringen men just hästen och transporten behöver du försäkra separat förstås. Ring också upp ditt försäkringsbolag och berätta lite vad du har för andra mer dyrbara saker och hör lite vad som gäller i olika situationer.

Kontrollera också att du har en ansvarsförsäkring och att din medryttare också har en sådan. Det kan underlätta helt oerhört om till exempel hästen skenar, eller kommer lös, och skadar någons egendom. Då reder sådana som jag ut frågan om huruvida du är skadeståndsskyldig eller inte, för diskussionerna med motparten och betalar eventuellt skadestånd.

4. Prata med varandra! Och skriv avtal!

Gå igenom vilka risker som finns, vilka risker som kan realiseras och hur ni skall lösa situationen.

Tja, det var en snabbresumé av det mest viktiga. Reserverar mig lite för att jag för närvarande saknar källor och bara plitar ned principerna ur huvudet, jag sitter ju hemma vid frukostbordet ju...

Hmm.. För mig va de där nästan hebreiska;) haha.. Men förstår nästan iaf:)
Jag ska prata med henne som sagt var så får vi komma överens om nåt som passar oss båda. Vill ju inte skrämma bort henne heller nu när jag äntligen hittat nån som kan hjälpa mig! Tack iaf för lite synpunkter och ideèr:) God fortsättning på er alla rara hästmänniskor:)

Ja de e svårt det här.. Hon betalar ingenting för att få rida, jag är tacksam för hjälpen bara. Betalning för "medrytteri" är inte lika vanligt här i dalarna som nere i Sthlm.
Jag får prata med henne få se va hon säger och va hon tycker.
Jag vill ju inte tjäna pengar på att ha en medryttare men tänkte att nånstans måste ju även de ha skyldigheter? Men som du säger, olyckor händer.. Ja vi får se va som händer. Förhoppningsvis händer inget alls i olycksväg, då slipper vi problemet:)

Vänd på det: anser du att du har några skyldigheter mot henne? Om inte, varför ska hon ha det mot dig?

Skyldigheter som verkar rimliga är väl annars att ta hand om hästen de dagar ni kommit överens, om inget katastrofalt inträffar (och i så fall höra av sig), samt ersätta sånt som blivit förstört genom oaktsamhet.

När jag har varit medryttare har jag exempelvis ersatt saker i stil med en reflex som trillat av under en uteritt eller en hink som hästen förstörde när den hoppade till på skötargången.

Ja, det är klart jag har skyldigheter gentemot henne. Jag anser att det är jag som har huvudansvaret att se till att det som hästen bhöver finns hemma, att utrustningen är säker och framförallt att hästen är så pass uppfostrad och riden så att hon inte behöver känna sig osäker.
Som jag skrev så menar jag inte att hon ska betala massa saker utan huvudfrågan var VEM som står för vet-vård OM nu hästen skulle skada sig när hon rider.Med det menar jag akut skada då man snabbt måste till veterinär..
Nu förutsätter jag att detta inte kommer att varken vara nåt problem eller att det överhuvudtaget ska hända. Men man vet ju aldrig.. Tror säkert detta kommer lösa sig till det bästa:) Tjejen i fråga har skallen på rätt plats, jag me;)
En reflex eller en hink som går sönder är inget jag bryr mig om..

Jag hade inte krävt medryttaren på ngt om det inte är ren oaktsamhet som har åstakommit skadorna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alla hästägare, läs nu och tänk efter! Om du hade en medryttare till din häst, som själv kommit till dig och anmält sitt intresse... 2
Svar
36
· Visningar
4 023
Senast: TwiggyM
·
Hästmänniskan Eventuellt ska jag, pga olika anledningar, låta min medryttare ta med sig min häst till ett hästjobb på en annan ort och ha henne...
Svar
4
· Visningar
1 112
Senast: pixietail
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 437
Senast: jerseyko
·
Hästmänniskan Vill gärna ha lite synpunkter på det här uppstallningsavtalet :bow: UPPSTALLNINGKONTRAKT Häst Namn: Född: Ras...
Svar
9
· Visningar
5 109
Senast: JustInCase
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka