Medryttare ?

Sv: Medryttare ?

vi känner medryttaren jag kommer ha, en nära vän. Har även pratat om priserna, och dem verkar vara eniga om priset.

Jag tycker det låter märkligt att ta så mycket betalt av en nära vän, men det kanske bara är jag som gillar att skämma bort mina närmsta vänner.
Du ska inte räkna med att alltid få in de pengarna bara, var säkra på att ni har råd först, så är det ju inget problem.

Frågar som många andra, vad ska medryttaren få göra med hästen?
Om jag betalade så mycket vill iaf jag inte bara lufsa i skogen.

Det framstod som att anledningen att du skulle skaffa medryttare var just av ekonomiska skäl

Vi har en medryttare på vår hingst. Han kan de flesta rörelser upp till svår dressyr; passage, tramp osv. Vår medryttare betalar inget. Hon rider honom två gånger i veckan och behöver inte mocka eller liknande eftersom det redan är gjort när hon kommer.
Hon brukar hjälpa oss med nån fodring eller nåt insläpp ibland då hon är barnledig.

Självklart kan man inte ta steget att skaffa sig en "egen häst" om ekonomin sviktar, och det gör den inte hos oss, men det jag menar är att jag behöver hjälp 2 ggr i veckan pga TIDSBRIST, jag kan inte ta mig till stallet 7 dagar i veckan, det ligger trots allt en bit bort, behöver alltså sjuts på vintern när jag inte kan cykla.

Sedan är det ett plus i kanten att kunna få lite betalt, och jag ser inget fel med att lägga medryttar pengarna på stallplatshyran, så att man kan få andra pengar över till andra saker som tävling och träning ( där får ni gärna säga emot ? )

Jag vill inte att ni missförstår mig nu, här är er förklaring, vill mer ha svar på min fråga ( se längst upp ):banana:

Jag tycker det låter märkligt att ta så mycket betalt av en nära vän, men det kanske bara är jag som gillar att skämma bort mina närmsta vänner.
Du ska inte räkna med att alltid få in de pengarna bara, var säkra på att ni har råd först, så är det ju inget problem.

Frågar som många andra, vad ska medryttaren få göra med hästen?
Om jag betalade så mycket vill iaf jag inte bara lufsa i skogen.

Medryttaren kommer betala runt 800, inte bestämt alltså kan det hamna på 700, för även jag tycker att 800 är mycket.

Men min förra medryttar häst, en travare på 16 år, min bästa kompis häst, gav jag 700 för att rida 2 ggr i veckan, kanske är det jag som har betalat så mycket för travaren att jag tycker att en yngre och mer arbetsvillig häst ska kosta mer?

Det finns en fin paddock, paddex underlag, tränare kommer regelbundet, kommer få träna när hon vill, antagligen tävla en klubbtävling då och då... :)

Ridhus är planerat till våren.:grin:

Hejsan!
Den kommer stå i ett stall som heter gärtuna, och som vanligt är det mycket kring ekonomin som behövs tänkas på.
Vi har beslutat oss för att då ta in en medryttare, och kunna ta betalt en summa för att rida min häst. Min mamma känner att det är viktigt att få in en summa som kan täcka en del av stallhyran (2500/månaden), och hade tänkt sig runt 800.

mvh Rebecca

Här låter det ju faktiskt som att det är just pengar som är viktigt. Att det är därför ni ska ha medryttare.
Och jag vet att det kostar pengar att ha häst, har själv 2 egna och en foderponny. Men jag har inte skaffat dom för att nån annan ska stå för kostnaderna. Att ha medryttare är inte fel om man inte hinner, men jag skulle aldrig ta hem en häst på foder för att ha medryttare med från början för ekonomins skull.

jag kan bara svara för mig själv, men jag skulle gladeligen kunna betala 800 kr månad för att rida en trevlig medryttarhäst. (under förutsättning att det antingen finns bra skogsvägar eller tillgång till paddock) men kanske är det för att jag vet vad det kan flyga iväg i kostnader med egen häst.

Är kompisen okej med summan så är det väl inget att diskutera. Men instämmer med övriga i att ditt ursprungsinlägg fick det att låta som att du söker medryttare av ekonomiska skäl.

Det verkar lite invecklat eller?
Både ekonomiskt och tidsbrist?

Jag hade inte tagit häst på foder om jag behövde medryttare oavsett orsaken till det.
Då är det bättre att vara medryttare själv än att ha häst på foder.

Du kan ju inte räkna med att medryttaren kommer finnas där, du måste ju själv vara beredd på att åka till stallet varje dag, året runt.

Foderhästen är ju ditt ansvar, inte medryttarens.

För hur det än är, endel medryttare är jättebra och du kan lita fullt ut på att de alltid kommer på sin dag, men det finns också de som inte "orkar" ibland och det kan du ju inte veta innan även om du känner personen ifråga så har ni väl aldrig haft häst ihop innan?

Det låter som om det hade varit bättre att du och tilltänkta medryttaren hade tagit foderhästen ihop istället så att båda har lika stort ansvar, både ekonomiskt och tidsmässigt.

Jag tycker inte att man skaffar häst, vare sig på foder eller köper om man från början måste ha medryttare för att få det att gå runt.

Det verkar lite invecklat eller?
Både ekonomiskt och tidsbrist?

Jag hade inte tagit häst på foder om jag behövde medryttare oavsett orsaken till det.
Då är det bättre att vara medryttare själv än att ha häst på foder.

Du kan ju inte räkna med att medryttaren kommer finnas där, du måste ju själv vara beredd på att åka till stallet varje dag, året runt.
Foderhästen är ju ditt ansvar, inte medryttarens.

För hur det än är, endel medryttare är jättebra och du kan lita fullt ut på att de alltid kommer på sin dag, men det finns också de som inte "orkar" ibland och det kan du ju inte veta innan även om du känner personen ifråga så har ni väl aldrig haft häst ihop innan?

Det låter som om det hade varit bättre att du och tilltänkta medryttaren hade tagit foderhästen ihop istället så att båda har lika stort ansvar, både ekonomiskt och tidsmässigt.

Jag tycker inte att man skaffar häst, vare sig på foder eller köper om man från början måste ha medryttare för att få det att gå runt.

:bow::bow: Kanske som TinyWiny sagt, Dela på foderhäst med någon annan?

:bow::bow: Kanske som TinyWiny sagt, Dela på foderhäst med någon annan?
Men det är ju i princip det hon tänker göra! Förutom att de inte har exakt 3.5 dagar var, utan den ena har 2 dagar och den andra 5 och så delar de på kostnaderna på motsvarande sätt.

Jag förstår faktiskt inte varför det ena anses ok och det andra är jättefult :confused:

:bow::bow:

Jag tycker inte det är rätt mot hästen heller..
Den ska ju vänja sig vid nya "ägaren" först tycker jag, i lugn och ro..

Det jag undrar lite över är varför man söker medryttare innan hästen ens har kommit?
Om jag skulle ta en häst på foder till våren skulle min första tanke nu inte handla om medryttare..

Håller med där.

När jag planerar att skaffa häst letar jag ju inte medryttare.
Jag skaffar häst för att JAG vill ha den, inte för att jag vill dela den med någon. Jag vill ju att hästen ska lära känna mig först, och jag vill lära känna den.
Och jag tror inte jag skulle skaffa fler om jag inte visste att jag hade tid med dem på egen hand.
Även om det kan vara skönt med medryttare ibland så kan man inte räkna med att h*n kommer stanna hur länge som helst, vad gör man då?
Står där med en häst man inte har tid/råd med?

Men det är ju i princip det hon tänker göra! Förutom att de inte har exakt 3.5 dagar var, utan den ena har 2 dagar och den andra 5 och så delar de på kostnaderna på motsvarande sätt.

Jag förstår faktiskt inte varför det ena anses ok och det andra är jättefult :confused:

Nej det är inte vad de tänker göra, den ena är medryttare vilket innebär att hon/han inte har ansvar för hästen, den andre är fodervärd vilket innebär att hon/han är ansvarig för hästen.

Om båda är fodervärdar har bägge lika ansvar och risken är mindre att fodervärden står där ensam helt plötsligt.

Vad händer om hästen blir sjuk eller skadad?
Det har skrivits kilometervis här om medryttare som inte vill betala sin del då och många som tycker att hästägaren gör fel som tar betalt när medryttaren inte kan rida.
Vet man då att man inte har tid eller råd att ta hand om hästen själv så är det ju lika illa då eller hur, medryttaren försvinner till en ridbar häst och fodervärden/ägaren står där med en häst som kostar massor av pengar i veterinärvård och massor av tid i omvårdnad, hann man inte ta hästen varje dag innan så lär det ju inte bli enklare då.
Någon kanske tänker att "ja men det är en kortare tid" min häst var sjuk i 1,5 år, det är ingen kort tid om man redan innan inte hade tiden varje dag.

Och jag tycker inget är "fult" varför skulle det vara fult?
Jag menar att vet man innan man köper/tar på foder att man inte har råd eller tid att ta hand om den varje dag så är det bättre att de delar eller att vara medryttare.

Nej det är inte vad de tänker göra, den ena är medryttare vilket innebär att hon/han inte har ansvar för hästen, den andre är fodervärd vilket innebär att hon/han är ansvarig för hästen.

Om båda är fodervärdar har bägge lika ansvar och risken är mindre att fodervärden står där ensam helt plötsligt.

Vad händer om hästen blir sjuk eller skadad?
Det har skrivits kilometervis här om medryttare som inte vill betala sin del då och många som tycker att hästägaren gör fel som tar betalt när medryttaren inte kan rida.
Vet man då att man inte har tid eller råd att ta hand om hästen själv så är det ju lika illa då eller hur, medryttaren försvinner till en ridbar häst och fodervärden/ägaren står där med en häst som kostar massor av pengar i veterinärvård och massor av tid i omvårdnad, hann man inte ta hästen varje dag innan så lär det ju inte bli enklare då.
Någon kanske tänker att "ja men det är en kortare tid" min häst var sjuk i 1,5 år, det är ingen kort tid om man redan innan inte hade tiden varje dag.

Och jag tycker inget är "fult" varför skulle det vara fult?
Jag menar att vet man innan man köper/tar på foder att man inte har råd eller tid att ta hand om den varje dag så är det bättre att de delar eller att vara medryttare.

Haha, nu svarar ni för henne:p

Jag tycker det är helt okej att ta en del betalt. Jag uppfattade det inte som ekonomiska svårigheter, utan tidsbrist och att hennes familj bestämt sig för att ta betalt också. Hon sa även innan att det finns en bra paddock, och fina skogsvägar, och till och med att ridhus vad planerat, jag säger som någon tidigare: jag skulle gladerligen betalat 800 för det.

Överenskommelsen med hästägaren kan vi egentligen inte lägga oss i, för det är väl deras ensak?

Men sedan tycker jag också att hur man väljer att göra med priser och sådant är olika från person till person, beroende på omständigheterna, så det är svårt att säga att det är fel, det får man avgöra från person till person, och bara det funkar för henne, hästen och medryttaren ser jag inget problem med detta...:laugh:

Lycka till med nya pållen!

Borttaget :P

Senast ändrad av en moderator:

800 är väldigt mycket för 2 gånger i veckan... Vad kommer medryttaren få göra? Träna, tävla eller bara rida runt själv?

På min gamla häst hade jag medryttare, red 2 fasta dagar, ibland fler, hon betalade 200 kr måna och hade total frihet, träna, tävla... Bara hon sa till innan. Och hon hjälpte till med fodringar, inlsöpp, utsläpp och sånt frivilligt.

--------------------------------------------------------------------------------

Jag är medryttare, och jag betalar 800/månaden. Jag tycker att det är ett helt okej pris för två gånger i veckan, eftersom jag bestämma lite vad jag själv vill göra. Jag får även tävla också

Jaa, precis

Roligt, vad rider du på för pålle då?:p

Jag tycker samma som många andra här. Har man inte tid/råd att ha häst så bör man fundera på om man verkligen ska ha en. Tänk om din medryttare plötsligt får förhinder, ex sjukdom, och inte kan ta hand om din häst. Då måste du ju ta hand om den varje dag oavsett om du kan eller inte. Trots att du får hjälp ett par dar i veckan så är ju du ansvarig dygnet runt för hästen.

jag tycker 800 är för mkt för 2 gånger i veckan om det inte är en jättebra häst som hon får göra vad hon vill med som desutom har ridhus.. jag betalde ungefär 800 i månaden för 4 dagar i veckan på en ponny som gått SM i fälttävlan med bra resultat och även msv klasser hopp och dressyr, DET var det värt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 943
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 427
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 438
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka