Sv: Medryttare !!!
Hur ska man då göra om man nu letar medryttare? Vilka frågor ska man ställa för att inte gå i fällan så att säga?
Man kan ju aldrig med all säkerhet veta egentligen hur pass bra en medryttare är i det långa loppet - det är något som bara tiden kan utvisa.
Lägger man ut en annons så får man ju en massa svar, där man redan från början kan sålla bort en hel del. Och de som verkar intressanta kan man bomba med alla möjliga frågor - om deras tidigare erfarenheter, men viktigt är även att veta ungefär vad de förväntar sig och vill få ut av medrytteriet på sikt.
Det är ju inte bara hästen de ska passa med, utan även dig - ett någorlunda liktänkande sätt och filosofi vad gäller hästhantering och ridning i allmänhet - så att ni sedan kan jobba med hästen på samma linje.
Sen är det bara att plocka ut de som verkar intressanta på en provridning. Det är inte alls fel att be flera komma ut och prova, för då har man någonting att jämföra med, och då märker man också själv vad man lägger störst vikt på hos en person, för ingen är ju helt perfekt. Be dem gärna komma ut några gånger och provrida, så att du är säker på att det känns bra att lämna över hästen i deras vård, samt att det klickar mellan dem och hästen också givetvis.
Jag brukar göra så när jag tar ut en medryttare att vi åker ut tillsammans, pysslar om hästen tillsammans, sadlar, tränsar, ibland kan jag visa upp hästen lite innan de får rida, men då mest för att jag vill känna hur hästen är för dagen så jag kan ge ryttaren en rättvis bedömning.
Jag brukar lägga väldigt stor vikt på att medryttaren är villigt inställd med en framåt attityd, orädd för hästen, och att denna person tar åt sig av "tillrättavisningar". De behöver absolut inte kunna allt, utan snarare att de är VILLIGA ATT LÄRA! Med dylika personer har du störst möjlighet att "forma" dem till en hästhantering som funkar för just din häst
De som redan är riktigt rutinerade i ridning och hästhantering kan ha vissa föreställningar som är svåra att få bukt med. De är redan så vana att göra det på sitt sätt, att det kan bli svårt att få dem att tänka individuellt utifrån hästens behov, för att det ska funka.
Så stirra dig inte blind på riddelen - den är viktig, men det ska funka på stallbacken framför allt. En ryttare som har ett mjukt ridsätt kan man hjälpa att utvecklas genom att själv närvara och ge ridtips, eller helt enkelt kräva att de tränar för tränare lite då och då.