Medryttare till knepiga hæstar

Riley

Trådstartare
Jag har dock aldrig tidigare haft någon medryttare, och har dærfør absolut ingen aning om hur man ska bete sig vid annonsering, provridning osv., særskilt inte nær det gæller den hær sortens hæst.
Tænkte dærfør ta och se om det finns andra hæstægare som suttit i samma sits och har några goda "att tænka på"-råd att dela med sig av.

- Har ni satt någon åldersgræns? (har noterat att många som søker medryttarhæst och sæger sig kunna rida problemhæstar ær typ 15 år gamla, eller till och med yngre, och jag kan inte låta bli att kænna en viss skeptism i de fallen)

- Har ni krævt något extra av de intresserade, exempelvis mycket goda referenser från "erkænda" hæstmænniskor (trænare, problemhæstløsare eller whatever)?

- Har ni vid provridning sagt till ryttaren hur hen ska bete sig under hæstens knepiga stunder (vad det æn rør sig om), eller anser ni att de ska vara kunniga nog att løsa det utan råd från er?

- Hur många gånger har ni tagit ut potentiellt passande personer før provridning, innan ni med hundra procents sækerhet bestæmt er før någon av dem?

- Ni som anser att medryttare bør betala en liten summa - hur har ni gjort nær det gællt en hæst som inte varit något før vem som helst? Har ni kænt att denne varit så pass svårfunnen och gjort er en sådan tjænst att ni inte velat ta betalt?

- Något annat ni vill tillægga?

Jag ær tacksam før alla svar.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Medryttare till knepiga hæstar

Jag är ingen ägare men dock varit medryttare på "problemhäst". Ägaren hade satt en åldersgräns på 18, så medryttare kunde bestämma själv så att säga.

Jag hade inga referenser hon kunde ringa men jag berättade vad jag kunde och inte kunde mer eller mindre. Jag fick provrida hästen i paddock en gång, när hon tyckte att det gick bra så kom jag tillbaka en gång till och fick rida ut själv (det var huvudsakliga uppgiften jag skulle utföra sen). Hon var då i stallet så jag kunde fråga om allt, hon mockade osv och väntade på att jag kom hem igen t stallet. Det gick super och jag blev medryttare. Hon tittade inte på några andra som svarat på annonsen.

Det är bra om ägaren säger vad problemen är så man inte blir totalt överraskad om hästen skulle backa, resa sig eller vad den nu gör.

Jag betalade inget, tyvärr flyttade ägaren till annan stad efter 6 mån, jag saknar både hästen och ägaren fortfarande.

Ett råd jag har till dig är att du själv visar hästen först och kan förklara medan du sitter på hästryggen hur du brukar lösa eventuella problem som kan uppstå med din häst. Jag ser inget fel i det utan du underlättar bara för personen i fråga i att lära känna din häst. Och det vill du väl att hon ska göra? :)

Detta med att sätta åldersgräns kan ju vara lite knepigt. Jag vet många personer som är 32 och rider och hanterar hästarna som krattor medan flertalet 16-åringar har känsla för dessa problemhästar. Jag skulle kanske satt en gräns på femton-sexton år och sedan gått efter magkänslan vad gäller ryttarna. Finns det en 16-årig tjej som är oerhört engagerad, ansvarsfull, noggrann och som dessutom passat bra med din häst vore det oerhört tråkigt att missa henne?

Jag tror att detta med referenser från erkända hästmänniskor kan vara bra men det kan lika inte vara något värt. Det låter som att du just söker rätt ryttare till din häst, inte nödvändigtvis den som tränat för en viss person eller tävlat på en viss nivå. Jag tror att du kan se det som en fördel men kanske inte ha det som ett krav.

Jag tror att du får gå mycket på magkänslan helt enkelt, förutom att det klickar mellan ryttaren och hästen måste det även klicka mellan dig och ryttaren. Ni ska kunna hålla en god dialog och du ska kunna känna dig trygg i att du har en ansvarsfull ryttare med samma "tänk" som du. Hittar du rätt person vid första provridningen, varför inte? Skulle du istället vilja fundera och prova flera skulle jag bara vilja föreslå att du inte låter det ta för lång tid. Har själv varit med om att ha blivit erbjuden att få rida fleras hästar men har blivit tvungen att säga nej för att jag väntar på svar från en viss häst som jag verkligen vill rida. Att det alltså har dragit ut på svar i månader... Inte uppskattat och mycket nonchalant av ägaren även om det blev "ja" i slutändan.

Svar från en som har varit medryttare på knepigare häst men även på andra:

Det viktigaste tycker jag är att du talar om VAD du är ute efter. Vilken rid-filosofi du har redan i annonsen och att hästen är speciell och att du därför söker någon som kan ta dina anvisningingar och respektera dem.

Någon som inte kan ge referenser bör man alltid vara extra skeptisk mot. Referenser kan vara så enkla som från tidigare hästägare, ridlärare på ridskolan elelr förra tränaren. Kan man inte visa upp något alls är det något lurt men behöver inte nödvändigtvis betyda att det är fel person.

Att se hur den som kommer och provrider reagerar och löser problem på egen hand (men under övervakning såklart) är en god idé utan att lägga sig i (förutom grova riktlinjer) till att börja med. Då kan du se om den som rider "tänker åt ditt håll". Därefter är det jätteviktigt att du talar om hur du vill att hästen ska ridas och hur du hanterar henne i knepiga situationer för att se om ryttaren kan anpassa sig. Det är ju viktigt att ni gör liadant i fortsättningen.

Att provrida flera gånger är ett absolut måste, helst inte dagarna efter varandra. Där kan du också se om det har skett en klar förbättring sen första gången då man som ryttare ibland kan behöva lite betänketid för att anpassa sig.

En god kontakt mellan dig och medryttaren är också A och O. Vad har hästen gjort och hur den har reagerat på olika saker och hur ni har löst det. Framförallt i början men även allteftersom.

Vad jag själv kan säga så är det INGEN lyckad situation om inte ägaren kan redogöra för hur dom löser problem som uppkommer. För hästen blir bara sämre av att medrytatre och ägare gör på olika sätt. Med en knepig häst måste ägaren ha ett klart mål för hur man ska hantera hästens personlighet.

Angående åldersgräns. Kräv föräldrarkontakt med alla som inte flyttat hemifrån än (det gäller alltså även 19-åringar). Du vill inte stå och förklara dig för föräldrarna om det skulle hända något, det är bättre att ta det samtalet innan.

Tack alla tre før tænkværda synpunkter, kænns bra att få åsikter från medryttare också.

Jag kommer sjælvklart klargøra vilka problemen ær redan i annonsen.
Har børjat skriva på ett utkast som redan ær typ en halv novell lång :p, kænns fruktansvært svårt att veta vad som ær før mycket respektive lite information.
Man vill ju inte råka øverdriva de negativa sidorna och avskræcka folk, samtidigt som det kænns viktigt att vara så ærlig och øppen som møjligt från førsta børjan.

Angående åldersgræns: Jag har funderat på att sætta minimum 15 eller 16 år, men dock kræva av alla som ænnu bor hemma att målsman (tack før førslaget, IrishDraft!) føljer med på åtminstone den førsta provridningen, ær helt klara med vad som gæller och hur hæsten ær.
Hur låter det?

Sedan ær det klart att jag inte skulle sæga nej om en 14-åring med den rætta kænslan skulle dyka upp, dær vi stod tidigare var en 12-årig ridskoletjej den enda som kom øverens med hæsten, men jag ær væl lite rædd før att en miljard småtjejer, som øverskattat sitt kunnande å det grøvsta, kommer ut och provar och åker av eller blir rædda.
Vet ju sjælv hur allsmæktig och odødlig jag var - i textform - i de yngre tonåren.
Och i de åldrarna verkar det tyværr finnas en lite romantiserad bild av svåra hæstar.

Senast ändrad:

Hade du bott där jag bor, så hade jag förmodligen svarat på din annons. Jag gillar knepiga hästar, och brukar passa rätt bra med såna hästar.
Visst ska du säga det du tycker är viktigt, även om det kanske skrämmer bort lite folk. Det viktiga är ju att du hittar nån som passar med din häst. Sen får du ju vara noga med hur hästen ska hanteras och hanteras och reagerar i vissa situationer. Och så får medryttaren helt enkelt göra efter reglerna.

Har ingen annan redan svarat dig, så kan jag läsa...

Jag har haft, eller har fortfarande, en väldigt speciell häst som jag sökt medryttare till förut. Första vevan hade jag tiotalet ryttare ute och provred, men det fungerade inte med någon. La det på is ett par år, sedan lyckades jag.

Jag har inte satt ut någon åldersgräns i annonserna, men dock har de flesta som provridit varit 20+. Däremot de två som fungerat som medryttare har varit 17-18 år och inte särskilt erfarna, men med en förmåga att läsa av hästen och ta ridningen efter hennes villkor till viss mån. Haft folk som provridit som tävlat svår klass, vilket hästen också gick, men det fungerade inte alls. Referenser är såklart en fördel, men inget jag krävt.
Jag har inte sagt hur dom ska göra exakt, men berättat vad hästen kan göra och att dom inte ska sätta hårt mot hårt.

Det har varit olika med båda i olika perioder. Rent generellt har de inte betalat något, förutom träningsavgiften till mig. Ena tjejen ville jag dock ha en symbolisk summa a la 50.-/gång, då hon hade lite problem med att komma varje gång, vilket iofs inte gjorde något eftersom jag var i stallet hela dagarna och red de andra, och även mockade och så runt den aktuella hästen, men ibland var det surt att behöva planera om dagarna samma dag.

När det gäller textens längd och vad du ska ha med. Oftast är det ju lättast med inte allt för långa texter, ca ett halv A4 brukar vara lagom. Rabbla inte upp problemen och varför hen gör si och så, utan ta det kort och be sedan de som är intresserade att ta kontakt och berätta mer över telefon innan första mötet tex.
Om du är orolig att det låter värre än det är så kan du ju skiva det, men även att hon kräver en rutinerad ryttare.

Har du bett någon som känner hästen läsa utdraget? En tränare eller någon som haft mycket kontakt med hästen och vet lite om den. Det brukar vara väldigt hjälpsamt.

Med en svårare häst skulle jag inget ta betalt och inte heller ställa några andra krav än att ryttaren klarade av att rida hästen på ett vettigt sätt.

Åldern spelar mindre roll, åtminstone kan en 15 åring vara alldeles utmärkt. Sedan när de börjar bli yngre, så kan ju storleken på ryttaren vara ett hinder och att fysisk utveckling inte kommit tillräckligt långt.

Om ryttaren är bra för hästen är något jag bedömer bäst själv, när jag träffar ryttaren och ser denne hantera hästen både från marken och på ryggen. Vill gärna följa med ut i skogen under flera ritter innan jag släpper dem själva. Ryttaren under 18 år pratar jag alltid med målsman och överdriver hellre hästens dåliga sidor - och beskriver alla möjliga risker - så att de får ta ställning och också så att målsman inser att det är de som tar risken.

Jag ser också alla tillfällen medryttaren kommer till hästen som en prövotid. I och med att jag inte tar något betalt så finns det heller inga garantier för att medryttaren har rätt att stanna kvar. Så länge allt är frid och fröjd och vi alla är nöjda fortsätter medryttaren. Likaså har medryttaren rätt att backa ur när som, då hästen är svår.

Att hitta en medryttare som kommer med regelbundenhet och är att lita på att den kommer och att den hanterar hästen rätt, är guld värt om en häst är svår.

Hälsning Maja

Tydligen var annonsen inte helt horribel, för jag har redan fått ett svar! :eek:
Inte trodde jag att någon ens skulle vara seriöst intresserad, men vad det verkar vill hen komma ut och hälsa på redan nästa vecka.

Hur ska man nu som nojigt kontrollfreak överleva det här? :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka