Medryttare som tävlar "upp" hästen?

MissFideli

Trådstartare
Börjar med att skriva att det inte är nån annons, jag har ingen häst!!

Men om man har en ung häst, 4-5 år kanske, med kapacitet för högre klasser dressyr men man själv inte har den kapaciteten, skulle man då kunna ha en medryttare som tävlar den? Finns det ens att få tag på ryttare som tävlar uppåt säg svår dressyr som "bara" är medryttare? Eller kanske fodervärd, men man vill ha kvar hästen hemma.

Sv: Medryttare som tävlar "upp" hästen?

Ryttare på den nivån brukar få betalt för att rida och tävla, så de är knappast medryttare. Men är man villig att öppna plånboken och det är en lovande häst kan man ju låta en duktig ryttare meritera hästen genom någon form av samarbete men då har man väl inte ofta hästen kvar hemma och rider den mestadels själv. Har inte hört talas om att det du söker sker på medryttarnivå.

Nej jag tror det är svårt att hitta så duktiga ryttare som 'bara' vill vara medryttare. De flesta har egna hästar eller vill ha betalt/är beridare av någon form.

Det kan ju kanske vara om någon man känner som redan har en häst kanske vill rida en till lite grann.

Jag har ju tvärtom...

En hopphäst och är dressyrryttare. Jag har inga problem att hitta medryttare som vill tävla min häst i hoppning. Och då ryttare som ändå vart på 140 nivå.
Då tävlas min just nu i 1.00-110 med mål 120 i vår. (just nu har jag ingen då min syster vill tävla och hoppa)

Just dressyrmedryttare ser jag väl i princip inte som svårare men kanske att de som blir medryttare är personer med erfarenheter i MSV B nivå snarare än svår =)

Känner några som tävlat på MSV B nivå som sålt sina hästar och numera är medryttare på andras hästar (de är ju då oftast kvar i samma stall som de själva stått)... Huruvida de betalar ska jag dock låta va osagt men i mitt fall med hoppryttare så har jag tagit betalt av mina medryttare. Och de har ansett att de självklart ska göra de, då de själva vet om kostnaderna att dels ha häst och inköp på häst med den talangen/stammen/kapaciteten.

Att ta upp en häst i svårklass är ju inget som är gjort i en handvändning. Det kräver sin ridning. Att då en sämre ryttare sitter och rider gör att det tar längre tid om inte kanske tom blir omöjligt beroende på hästen och den sämre ryttarens sätt att rida och vad den tar sig för.
En medryttare tolkar jag lite som att den inte rider varje dag?
Just svårklass kräver så mycket häst och så mycket ryttare. De högre medelsvår är en helt annan grej.
Just att skola och ta upp hästen dit är helt annat än om den redan vore skolad.

Jag har svårt att se att det skulle gå att ordna utan kontakter. Vill man ha upp en häst i svårklass och den verkligen har kapacitet för det kanske någon beridare kan ta sig an den. Men då ska den ju vara exceptionell. Och bor där.
Annars får man nog slanta upp.
Det är inte så många som rider svårklass.

Hitta tävlingsryttare tycker jag inte är alltför svårt. Personer som är duktiga men hästlösa precis för stunden gör det gärna, är min erfarenhet. Hästägaren är ju den som i den dealen står för alla kostnader kring tävlandet. Men det bygger ju på att ryttaren själv utbildar hästen också och inte är på alldeles fel nivå.

Du har säkert fått korrekta svar hur det är inom dressyr, inom hopp och FT är det relativt vanligt att duktiga ryttare tävlar andras hästar, och inte alltid mot ersättning eftersom de själva är intresserade av att ta sig upp i klasserna eller hålla igång tävlandet. Har flera vänner med hästar som de "lånar" ut till duktiga ryttare för att de själva helst motionsrider och tränar lite lägre. Ibland har de en skriftlig deal, ibland inte. Antar att ägaren betalar anmälningsavgifter och kanske reseersättning.

Det förekommer att duktiga ryttare tävlar andras hästar.. men skulle inte säga att det är vanligt. Isåfall är det kanske oftast någon som man känner eller har haft kontakt med innan.

Vill man att någon annan ska utbilda och "meritera" hästen får man nog i de flesta fall öppna upp plånboken lite..

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
366
Senast: Cactus
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 616
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 489
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden