Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ooo var nog lite otydlig... är inte ägare utan häst lös...
Får man fråga vart i landet du håller till?
Härligt...
Bor själv i 08 området...
Här är det flertalet annonser med typ " ta hand om min häst som din egen, göra mat, mocka, borsta, bla bla... endst uteritt träningen sköter jag, helst ska du vara beridare, och så vill jag ha del av stallhyran ca 1500-2000kr i månaden...
Lite under mina önskemål (som inte är så stora, tycker jag och mycket över min plånbok...)
Låter gnällspik men börjar bli otröstlig less nu....
Tja som rubriken lyder..
Hur hittade ni varandra medryttare-hästägare?
Vad tycker ni är rimliga krav att ställa på sin medryttare/hästägare, tid, betalning, ridning osv?
Sitter och letar i annonsträsket för medryttare igen och blir bara mer missmodig...
Hittade min senaste medryttare via en "medryttargrupp" på facebook. Hon hade lagt ut en tydlig annons över vad hon sökte och jag skrev en kort presentation av min häst. som hon nappade på.
Jag har annars haft väldigt svårt att hitta medryttare. Jag brukar tycka att medryttare ofta har höga krav på medryttarhästen. Den ska stå i ett stall som ska ha ridhus och ridbana och bra ridvägar, inte ligga mer än 5 km från stan. Man vill träna och helst tävla och hästen ska passa exakt som handen i handsken. Dessutom ska den vara lättriden redan från första gången jag provrider och vara utbildad minst LA.
Nu låter jag väl som en bitter hästägare men nej, jag har inget gammalt ök som jag försökt hitta medryttare till, utan ett välstammat halvblod som både tränas och tävlas regelbundet. Efter att ha haft 4 som provat henne utan att fastna så har jag börjat med att verkligen vara brutalt ärlig om henne från början, nästan överdriva lite. På så sätt sänker man folks förväntningar och de har kunnat ge min häst en ärlig chans. Sedan dess har det gått väldigt smidigt att hitta bra medryttare . Har hittat människor med liknande värderingar och som prioriterar hästen välmående framför allt annat.
Allt från kontakter till facebook och blocket. Men den senaste ( ) kontaktade mig efter att jag lagt ut en egen annons på blocket. Skulle egentligen inte åkt dit (Hon hade 2 hingstar)men blev "övertalad" av ägaren att komma i alla fall. Vilket jag inte ångrar!
Jag har som krav att jag ordnar allt till ponnyerna när jag är där, mockar, krafftfoder och packar höpåsar. Fyller på vatten i hagen.
De är väl de minsta kraven man kan ha, smörja utrustning är väl inget jätte jobbigt heller men då vill jag att även ägaren ska göra det ibland och inte bara jag. I detta fall är dock bara jag som gör det då ägaren har medryttare för att ponnyerna ska få göra något mer än att bara gå i hagen.
Säger till om något skulle behöva ändras i foder osv. Får ha de som mina egna hur ofta jag vill i veckan, just nu är vi fler på den ena ponnyn (jätte skönt, mer kvalitets tid med den jag har just då). Betalar 300kr i månaden för båda så får jag vara uppe så ofta jag vill. Billigt här i trakterna.
Rekommenderar att lägga ut en egen annons, upplever att vissa hästägare hellre kollar annonser än att lägga ut själva för att slippa få konstiga svar.
Kontakter båda gångerna.
På första stället betalade jag hovslagaren, eftersom det bara var jag som red hästen. Jag fick komma som jag ville efter att jag och ägaren lärt känna varandra lite. Hade inga speciella dagar eller så, vilket var väldigt skönt.
Jag mockade boxarna (3 hästar bara) i stallet om det behövdes, men ägaren hade det inte som krav, hon var/är väldigt snäll Hjälpte till med utfodringar, insläpp om jag var där sent, fyllde på vatten och sånt där.
Red som jag ville också, bara uteritter, ägaren litade på att jag tog det lugnt med hästen, som var lite äldre vi lufsade mest runt i skogen och hade det gött!
Nya medryttarhästen betalar jag inget för. Har bara varit där en 7 gånger kanske, än sålänge bestämmer vi dag och tid allteftersom, så är ägaren med nu i början.
Hästen är en fd travare som inte riktigt fattat att man ska vara lugn med ryttare på ryggen
Hon stressar lätt upp sig och vill trava iväg, så det känns bra att ägaren är med och hjälper till! Just nu skrittar vi bara och tränar på att göra bra stopp, sen stå stilla efteråt och inte bara pinna iväg (så höga krav har jag på medryttarhäst men jag tycker om henne!)
Där går hästarna på lösdrift så jag bara ryktar, rider och sopar stallgången lite känner mig lat!
Jo har haft en ute...
Men fick bara ett napp... ett tok napp...
Vi pratade på telefon,
Hästen var 7år och ny inriden, med väl etablerade grunder, mjuk och go, kunde vara lite osäker vid nya saker men pigg på att lära. Sent tagen pga bristande tid... Så och jag åkte och tittade...
Ägaren som först låtit så bra i telefon visade sig vara från en annan planet än mig....
Jo....
Han var 7år...och sutten på 3 gånger. 170 hög av den grövre modellen.. Hen hade ingen sadel utan red endast barbacka, när hon kom upp det vill säga, han var rädd för majorsbocken och pallen ska vi inte prata om...
De timmarna jag var där tror jag han stod på bakbenen ca 50-60% av tiden..
Men en stjärna enligt henne. Och jag skulle få rida honom och ha honom som min 1 dag i veckan för endast 1650 i månaden. Och så behövde han ju en ny sadel, det kunde väll jag fixa?
Eeee nej eller är jag sådär dum 08 igen?
Tja som rubriken lyder..
Hur hittade ni varandra medryttare-hästägare?
Vad tycker ni är rimliga krav att ställa på sin medryttare/hästägare, tid, betalning, ridning osv?
Sitter och letar i annonsträsket för medryttare igen och blir bara mer missmodig...