Medryttare hjälp

asaria

Trådstartare
Vet inte riktigt vart jag ska lägga denna tråd, men testar här.. Det handlar ju trots allt om ridning.

Jag har köpt en arabvalack på 15 år. Väldigt välriden och rätt utbildad.
Väldigt snäll att ha och göra med, men en häst som endå kräver "sin ryttare".
Men har man inga krav på honom som kan man i stortsett slänga upp vem som hellst.

Har haft en mamma och hennes dotter ute som är intresserade av att bli medryttare. De skulle vara toppen då dom passar ihop med hästen och är ansvarstagande och allt det där.
Men nu till problemet
De är inte jätte ridkunniga utan kan mer grunderna. Först tänkte jag att det gör väl ingenting. Om de rider honom en dag i veckan så får han komma ut och röra sig lite..
Men sen slog det mig, kan det vara dumt? Att han får då gå utan krav på sig och lite som han vill (ja inte som han vill, men ni fattar), För jag vill inte ha en häst som jag får rida till efter dom ridit honom..

Vad tror ni? Har ni några erfarenheter om ur era hästar har reagerat?
Kanske blev lite luddigt, men ni får fråga om det är något oklart :idea:

Sv: Medryttare hjälp

Om du ska skaffa medryttare så ha krav! Tänk helst inte "äh, men det gör inget", för det kan spela roll! Ta den som känns rätt, inte bara halvdant. Om du vill ha en med lite högre krav på sig själv, så välj en sån :)

För mig är det viktigaste att jag har en glad häst.. :crazy: Visserligen är min dam en sådan som testar en hela tiden, och är man inte med i svängarna, gör hon som hon vill.. Så det beror på hur svårriden häst du har, om han testar och surar.
Även om de bara kan grunderna tror jag att dom duger till skogsridning. Problemet blir nog större om de vill börja rida på banan..?

Gäller det uteritt en dag i veckan så skulle jag ha mamman och dottern som medryttare, eftersom man behöver inte kräva mycket av hästen när den är ute :)

Det är olika för olika hästar. En del hästar tål att gå med mer orutinerade ryttare utan att påverkas, en del klarar det inte. Verkar de bra i övrigt så kan du ju kanske börja med en prövomånad för att se hur din häst reagerar?

Fast å andra sidan kan det ju vara positivt att hästen får gå lite fritt, det handlar ju faktiskt bara om en dag i veckan. Jag är iallafall av åsikten att hästarna bara mår bra av kravlös ridning någon gång i veckan. Men det beror ju otroligt mycket på omständigheterna, olika hästar reagerar olika, beroende på hur de rider, hur du rider och vad du menar med "rida till", det kan ju även vara olika från gång till gång när de har ridit och hästens dagsform spelar ju också in, visst finns det dagar det går skit utan yttre omständigheter. Min poäng är, jag tror inte det kommer göra skillnad, men det kan ju göra det. Vill du vara på den säkra sidan leta vidare. Men å andra sidan kan du ju hitta någon ryttare som har ett annorlunda ridsätt än du. Om du har mjuk hand och denna har hård t.ex. båda får hästen att gå bra men i slutändan blir hästen okänsligare för din hand pga av detta. Bara ett exempel men du kanske fattar poängen.

det blev lite långt men jag kom på mer och mer medan jag skrev:p

btw jag diggar din avatar!;)

Det som gör hästen jobbig att rida är nog inte främst att den blir utsatt för "icke-ridning" utan att den inte blir riden. Alltså - om hästen inte får ett ordentligt jobb tillräckligt många gånger i veckan är värre än om den dessemellan blir "åkt på", förutsatt att den som åker inte använder tyglarna som handtag.

Det beror på hur många dagar de ska rida. Jag har en jätteduktig AR o gångrtsryttarinna som medryttare på min isis o en dag i veckan kommer "granntjejen" 12 år o rider. Den dagen brukar vara barbackaskritt numera o hon testar gränserna lite, rida bakofram, ligga ner, liten uteskritt. Han har ju tränats i voltige förut o inget hon gör är direkt farligt heller. Jag ser den dan som en brejk för honom, roliga timmen typ:p. Ingen träning direkt, inga stora krav, men komma ut o röra lite på sig. Har inte märkt att han blivit sämre på något sätt av det. Däremot skulle det antagligen bli det om hon red tre dagar i veckan, då är det ju inte en brejk längre utan halvstandard...

Jag har en yngre tjej och hennes mamma som hjälper mig med min unghäst en dag i veckan. Ridningen består av att tjejen skrittar ut på min dam och mamman "leder" med ett grimskaft. För min häst blir detta vilodag och bara ut och röra på sig och hon trivs jättebra...

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 342
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 727
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 778
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar