Medlemsskap i olika bk

Turali

Trådstartare
Jag tror jag har koll på läget, men är ändå lite osäker.

Jag är medlem i en brukshundklubb A där jag har gått ett par kurser och tänker förnya medlemsskap (det blir i sommar). Alltså fullbetalande medlem.

Tyvärr ligger den klubben ett par mil bort, och nu vill jag gå med i ytterligare en bk B som ligger närmare där jag kan svänga förbi och träna lite när som.
Är det D-medlemsskap jag ska betala till den klubben då?
På A's hemsida står det att man blir D-medlem om man redan är fullbetalande medlem i annan brukshundklubb.
Men på B's hemsida står det att en D-medlem är medlem i någon av SBKs rasklubbar (vilket jag inte är).
Har de glömt skriva att det inte bara gäller rasklubbar, utan även medlemmar i annan bk - eller måste jag betala full medlemsavgift hos deras klubb också?

Försökte läsa på brukshundklubbens hemsida, men blev inte så klok.
Annan fråga, är det samma medlemsnummer inom brukshundklubben som jag har hos div. andra klubbar jag är medlem i? Har försökt logga in på "mina sidor" på "det gamla vanliga" numret, men inte lyckats.

Sv: Medlemsskap i olika bk

Jag är medlem i en Brukshundsklubb, men eftersom deras Tävlingslydnadskurs blev inställd, anmälde jag mig till en sådan hos en annan Brukshundsklubb. Eftersom jag redan betalat fullt medlemskap i den första (lokala klubbens avgift samt Svenska Brukshundsklubbens avgift) behövde jag bara betala den lokala avgiften till klubb 2. Det var bara nån hundring.
Du behöver alltså inte betala 2 ggr till SBK, men du måste betala till varje lokal BK du vill träna hos/vara med i.

När du betalar ordinarie avgift (fullbetalande) så går en del av avgiften till SBK centralt (300-nånting) och resten till lokalklubben. När du sedan vill bli medlem i annan SBK-ansluten klubb betalar du bara den del som går till lokalklubben (det som du kallar D-medlem), eftersom du ju redan är medlem i "stora" SBK.

Du har samma medlemsnr inom alla SBK-anslutna klubbar, då medlemsregistret är centralt. Om det är samma nr som i "div andra klubbar" beror på om de "div andra klubbarna" är SBK-anslutna. SBK-anslutna är brukshundsklubbar samt vissa rasklubbar, av din text nedan tycker jag att jag kan utläsa att de "div andra" nog inte är SBK-klubbar. SBK-medlemsnr har 6 siffror.

Hittar du inte ditt medlemsnr kan du kontakta medlemsansvarig i den lokalklubb du är medlem i (ofta kassören, tror jag) eller SBKs medlemsavd, så kan de leta upp det till dig.

Det var det jag hittade på SBKs sida också, att 300:- gick till dem och resten till klubben. Men det stod inget om div. A- B- och C- där jag läste, så blev litet osäker.

Jag är medlem i SKK och några rasklubbar och till dem har jag samma medlemsnummer. Tänkte att eftersom SBK hänger ihop med SKK kanske det var samma medlemsnummer, men det är det då alltså inte. Då ska jag kontakta medlemsansvarig.

Tack för svaren!

Men om du vill kunna "svänga förbi och träna lite när som" behöver du inte bli medlem i den klubben. Är du redan fullbetalande medlem i en klubb är det tillåtet att träna på vilken bk du vill.

Vill du gå kurs på annan klubb måste du dock lösa medlemskap i den klubben och betala kursavgiften.

Så har jag fattat det iaf och fått förklarat för mig på min klubb då jag frågat om detta.

Men om du vill kunna "svänga förbi och träna lite när som" behöver du inte bli medlem i den klubben. Är du redan fullbetalande medlem i en klubb är det tillåtet att träna på vilken bk du vill.

Vill du gå kurs på annan klubb måste du dock lösa medlemskap i den klubben och betala kursavgiften.

Så har jag fattat det iaf och fått förklarat för mig på min klubb då jag frågat om detta.

Det där med att "svänga förbi och träna lite närsom" är ett ständigt aktuellt samtalsämne inom SBK - och trots att jag sitter i en styrelse är jag osäker på vad reglerna egentligen säger.

Från min klubbs sida säger vi att så länge man är SBK-medlem får man gärna låna planen nån gång ibland, men tänker man göra det till en vana så bör man bli medlem hos oss. Och självklart går alltid kurser och träningsgrupper före ev gäster.

KL
Ang det där med div A B och C så är anledningen till att du inte hittar något om det att begreppen inte längre finns. I vår klubb brukar vi prata om lokalmedlemmar, även det är ett begrepp som inte längre finns. I brist på ersättare lever gamla begrepp kvar.

SBK och SKK är två självständiga organisationer som inte hänger ihop, men det är det inte så lätt att veta.

Jag har hört att man kan träna på annan bk om det är någon enstaka gång, men i mitt fall blir det åtminstone en gång i veckan.
Har hört av folk jag mött som blivit avfrästa om de nyttjat rastgården i anslutning till klubben som inte varit medlem, och för mig är det inga bekymmer att betala.

Liknande trådar

Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 657
J
Hästmänniskan Jag läste förvånat info på ryttarföreningens hemsida om ett slags nytt system som gick ut på att tvinga alla medlemmar att vara...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
9 100
Senast: tictac
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar